Королі лайків: хто з маріупольських політиків найбільше витрачає на рекламу в соціальних мережах
Маріупольські політики в тренді сучасних технологій. Крім традиційної зовнішньої реклами на білбордах і роздачі газет в агітаційних наметах, в бій вступили соцмережі
У 2019 Facebook змінив політику щодо політичної реклами. Тепер кожен користувач соціальної мережі може подивитися, хто і скільки грошей витрачає на політичну рекламу в Facebook і Instagram.
«ВВ» підрахував витрати кандидатів і партій на рекламу.
«Опозиційна платформа — За життя»
Сторінка кандидата в мери Маріуполя від партії «Опозиційна платформа — За життя» Володимира Клименка в Facebook була створена 21 серпня.
З того часу сторінка вклала в політичну рекламу 2 190 доларів, тобто приблизно 62 тисячі гривень.
За тиждень з 27 вересня по 3 жовтня зі сторінки вкладено в рекламу 1284 долари, тобто майже стільки ж грошей, скільки витрачено раніше за місяць.
Найбільше, від 300 до 399 доларів, вкладено в пост про погану екологію Маріуполя і в пости з обіцянкою розв'язати комунальні проблеми.
На сторінці просувалися пости про напад на офіс партії, пости з соціологічними опитуваннями, пости з виступами кандидата на ТБ.
Усього за рекламу Клименко заплатив 2 182 доларів за 19 постів.
"Блок Вадима Бойченка"
Сторінка «Блок Вадима Бойченка» була зареєстрована 24 серпня 2020 року. За цей час на політичну рекламу сторінка витратила 628 доларів, тобто 17,5 тисяч гривень.
З 27 вересня по 3 жовтня сторінка вклала в рекламу 254 долари. На кожен пост, оплачений як реклама, витрачається менш як 100 доларів (точну суму Facebook не публікує).
Усього «Блок Вадима Бойченка» витратив 628 доларів за 36 постів.
Крім сторінки партії, рекламний пост зі згадуванням «Блоку Вадима Бойченка» опублікований на сторінці Українського реєстрового козацтва в Facebook. У пості описано, що УРК визначилось із підтримкою кандидата в Приазов'ї.
Ще один рекламний пост сторінки — про візит керівника ГО «Українське реєстрове козацтво» в Приазов'ї та зустріч з секретарем Маріупольської міської ради Степаном Махсмою.
«Під час зустрічі з секретарем Маріупольської міської ради Степаном Махсмою розглядалися питання щодо участі тисячного колективу УРК у виборах до міської та районних рад», — написано в публікації.
Іншої оплаченої реклами, пов'язаної з політикою і виборами, за останні два місяці на сторінці опубліковано не було. Рекламу оплатив Анатолій Шевченко — гетьман Українського реєстрового козацтва.
«За майбутнє»
Лідер партії «За майбутнє» в Маріуполі Юлія Башкірова балотується на пост мера Маріупольської міської ради.
Окремої сторінки у кандидатки немає, оплачені пости з рекламою Юлії Башкірової зустрічаються на сторінках «Політична партія« За майбутнє» та «Жіночий рух «За майбутнє».
Також пости про команду партії в Маріуполі оплачуються зі сторінки Дмитра Лубинця. Вартість їхньої реклами не перевищує 100 доларів.
У Facebook існують сторінки «Маріуполь ЗА Майбутнє» і «Донеччина ЗА Майбутнє», але даних про те, що вони оплачують свої пости для реклами в Facebook, немає
«Слуга народу»
У «Слуги народу» є відразу кілька сторінок в соціальних мережах. Пости з оплаченими послугами реклами, де згадувався Маріуполь, публікувалися зі сторінки «Слуга народу».
Це були пости, присвячені відкриттю партійного офісу в Маріуполі й так званої «Школи місцевого лідерства». Вітання з Днем міста Маріуполя публікувалося на сторінці «Команда Зеленського на Донеччині» як реклама та оплачувалася політпартією «Слуга народу».
Оплаченої політичної реклами в Facebook про кандидатів в місцеві депутати Маріуполя знайти не вдалося. Сторінка «Зе Місцеві Маріуполь» не купувала рекламу в Facebook.
В цілому рекламні пости зі сторінок, пов'язаних з партією «Слуга народу», не оплачувалися більш ніж на 100 доларів.
Нам не вдалося знайти дані про сплачену рекламу в Facebook місцевих осередків партій «Партія Шарія», «Наш край», «Європейська солідарність», «Батьківщина», «УДАР», «Сила людей» і їх кандидатів.
Дані щодо України
Facebook веде звітність по всій рекламі, що пов'язана з політикою і має суспільну значущість, яка публікується в соціальній мережі на території України. Звіти публікуються щодня.
Звіт за останні 90 днів — з 6 липня по 3 жовтня 2020 року показує, що найбільше на рекламу витратила партія «За майбутнє» — 113 тисяч доларів на 766 постів.
Далі слідує партія «Наш край» — 93 тисячі доларів.
Замикає трійку лідер партії «За майбутнє» Ігор Палиця — на рекламу його сторінки витратили 51 тисяч доларів.