Укладають асфальт і дарують "солодке життя": на Луганщині передвиборча гонка взяла фальстарт
Ще за місяць до офіційного старту передвиборчої кампанії у Луганській області почався сезон "гречки". Розповідаємо, як політики борються за голоси виборців і чи законна така діяльність
Встановлюють дитячі майданчики і білборди, проводять концерти, дарують окуляри і роздають цукор. Хоча старт виборчого процесу Центральна виборча комісія призначила на 5 вересня, вже більше місяця політичні сили "заграють" з виборцями.
Які методи використовують і як їх оцінюють експерти — дізнався "ВВ".
І на асфальтоукладачі, і на баночці з медом
Неабияке джерело інформації про "корисні справи" в стилі класичного передвиборчого піару — це сторінка Благодійного фонду "Володимир Струк".
Народний депутат Верховної Ради України VII скликання Струк для Луганщини особистість відома, якщо не сказати одіозна. Був також депутатом Луганської міської ради та головою Ювілейнинської селищної ради Луганська.
Уже тоді прославився тим, що агітував жителів голосувати за нього, встановлюючи бювети. Був членом "Партії регіонів", але вийшов з неї. Вважається одним з організаторів "референдуму" терористів. У 2019 балотувався до Верховної ради як самовисуванець зі 113 виборчого округу, але голосів до отримання мандата йому не вистачило..
Зараз, судячи з офіційної сторінки фонду, Струк розгорнув бурхливу діяльність у Кремінній. Ось він у футболці "Я люблю Кремінну" сам укладає асфальт, сидячи на укладачі. Ось запускає ліфти в дев'ятиповерхівці. Ось дарує рюкзаки і канцелярію першокласникам. Ось концерт до Дня шахтаря. А ось волонтери фонду пропонують підібрати всім бажаючим окуляри. "Це і є ефективний менеджмент. І не важливо хто ти і звідки. Адже людям головне результат!" — так на сторінці підписують деякі пости.
І це геть не повний перелік. Наприклад, спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА звернули увагу на те, що до свята "Яблучний спас" в офісі благодійного фонду роздавали баночки з медом. На кожній написано "Рекомендую вживати замість цукру. Володимир Струк". А в обмін на солодке частування людям потрібно було заповнити анкету, вказати прізвище, ім'я та по батькові, місце проживання і номер мобільного телефону.
"Людям потрібно нагадувати, що невідомо, яким чином можуть бути використані їх особисті дані під час виборчої кампанії. Як правило, з таких "анкет прибічників" потім можуть розвинути мережі з підкупу виборців", — прокоментував координатор спостереження Громадянської мережі ОПОРА за виборами в Луганській області Олексій Кормілецький.
Знову "солодке життя"
Можливо, пропозицію Струка замінити мед цукром можна розцінювати і як випад у бік політичного опонента, співголови партії "Наш край", діючого народного депутата Сергія Шахова. Адже саме цукор став мало не його візитівкою. Роздачу такої "гуманітарної допомоги" в пакетах з написом "команда Шахова" зафіксували в Лисичанську, Троїцькому та Кремінському районі.
Пізніше з'явилася інформація про те, що фуру з цукром затримала поліція.
"Співробітники поліції, не маючи на те жодних законних підстав, вилучили фуру з усім її вмістом, що доставляла гуманітарну допомогу до Луганської області.
З документами все гаразд. Підставою для вилучення гуманітарної допомоги і транспорту стала кримінальна справа про підготовку до підкупу виборців на майбутніх місцевих виборах, яку нібито розслідує поліція", — обурюються в політсилі.
У Сєвєродонецьку ж ще на початку серпня, поки ЦВК ще не відмінила проведення в місті місцевих виборів, встановили кілька дитячих майданчиків. На гірках і гойдалках, десь навіть кілька разів на кожній, написано "команда Шахова". Майданчики відкривали з аніматорами, програмою і роздавали цукрову вату.
Також у соцмережах команда Шахова відрапортувала про те, що встановили лавку біля житлового будинку в Лисичанську і там само почали будувати капличку.
На вулиці та в інтернеті
Активною була політична реклама і в інтернеті. Спостерігачі ОПОРИ зафіксували, що в серпні активно використовували рекламу в Фейсбуці 4 політичні партії: "Наш край", "Пропозиція", "За майбутнє" та "Українська стратегія Гройсмана".
Лідером за кількістю рекламованого контенту була партія "За майбутнє" — 26 постів.
"Пропозиція" за допомогою зазначених платних рекламних інструментів поширювала 13 повідомлень.
"Наш край" — 7, а "Українська стратегія Гройсмана" одне.
Вулиці ж міст Луганщини просто наповнили білборди. Спостерігачі промоніторили ситуацію в Сєвєродонецьку, Лисичанську, Рубіжному, Кремінній і Щасті.
Загалом в лідерах три політичні сили, представлені на білбордах — "Наш край", "Перемога Пальчевський" і "Опозиційна платформа — За життя". Чимало реклами й від "Слуги народу".
"На думку нашої організації, рекламні носії, які ми спостерігаємо — борди, ролики в інтернеті, — у багатьох випадках мають риси передвиборчої агітації. Наприклад, партія "Слуга народу" офіційно заявила, що фраза "Україна — це ти" буде слоганом їх передвиборчої кампанії. І тепер цей слоган ми бачимо на білбордах по всій країні. На нашу думку, це пряме порушення виборчого законодавства, але притягнути до відповідальності політиків практично неможливо", — говорить генеральний директор Комітету виборців України Олексій Кошель.
У рамках закону, але з відтінком порушення
Усі ці активності партій та окремих політиків закон формально не порушують. Стаття 52 Виборчого кодексу говорить, що передвиборча агітація починається наступного дня після того, як ЦВК зареєструвала конкретного кандидата.
"Така "благодійність" з політичним присмаком дуже поширена. І не тільки на Луганщині, про що неодноразово повідомляли наші спостерігачі, — зазначає Олексій Кормілецький, — політичні партії не хочуть гаяти час і не чекають на офіційний старт передвиборчої кампанії. Просто рекламують політсилу. Виборчим законодавством це не регулюється, адже виборчий процес стартує 5 вересня. Але, звичайно, певний вплив на виборців така благодійна допомога має".