Відновлять, побудують, повернуть мир: Луганщину "атакує" зовнішня політична реклама
Поки у Центральної виборчої комісії ще є кілька днів, щоб офіційно зареєструвати кандидатів на місцевих виборах-2020 року, борди з фотографіями та гаслами ростуть, як гриби після дощу. Навіть там, де виборів в цьому році й зовсім не буде
«ВВ» розбирався, що не так з політичною рекламою і як відрізнити кандидатів, які ведуть агітацію чесно.
Ні дня без порушень
Станом на 25 вересня поліція Луганської області зафіксувала 38 повідомлень про можливі порушення виборчого законодавства. Багато з них стосуються некоректного розміщення зовнішньої реклами.
На один з таких випадків увагу правоохоронців звернули спостерігачі громадянської мережі «ОПОРА».
Так, в Рубіжному з 15 місць для розміщення агітаційних матеріалів (їх затвердив виконавчий комітет міської ради) 10 знаходяться на автобусних зупинках.
А це порушення законодавства (частина 17 статті 57 «Виборчого Кодексу України»). «Кодекс України про адміністративні правопорушення» за це передбачає штраф — до 3 400 гривень.
У Новоайдарі сільрада ще не визначилася з переліком місць для розміщення агітаційних матеріалів, хоча це повинні були зробити до 5 вересня.
У Кремінній 9 місць відвели під агітацію. Вони оформлені належним чином, але багато з них вже зайняті політичною рекламою.
Також в Кремінній один з потенційних кандидатів розмітив борд з написом російською мовою, що також суперечить закону.
Виборів немає — агітація є
Попри те, що в таких великих містах, як Сєвєродонецьк та Лисичанськ, ЦВК скасувала вибори, ґрунтуючись на інформації від силовиків та ВЦА про можливу небезпеку, така "дрібниця" нинішніх і потенційних політиків не зупинила. Чи то витрати не бентежать, то чи на щось сподіваються, але вулиці завішують своєю рекламою.
Спостерігачі громадянської мережі «ОПОРА» тільки в Сєвєродонецьку нарахували 6 бордів «Європейської солідарності» з новими гаслами, а «Опозиційної платформи —
За життя» — 19.
«ЄС», згідно з обіцянками, будує Європу в Україні, а ОПЗЖ все відновлює: і світ, і економіку, і медицину.
Ще раніше з'явилася реклама із закликами «довіряти фаховим». Цікаво, що така фраза співзвучна з прізвищем народного депутата Сергія Шахова, чия команда на Луганщині веде активну роботу.
При цьому слова про те, що «старі крадуть, нові крадуть» виконані у впізнаваній стилістиці інших політичних сил.
Зустрічаються в містах й «всеукраїнські» рекламні щити, наприклад, зі слоганом «Слуги народу» «Україна — це ти».
Тут в умовну суперечку з таким твердженням вступає реклама Маргарити Конової від партії «За майбутнє» з девізом «Ти — господар на своїй землі». Він встановлений в Лисичанську, де частіше зустрічається реклама не партій, а конкретних людей.
«Складається цікава ситуація щодо перспектив політичної реклами та передвиборчої агітації. Так, окремі особи, які розглядають можливість балотування і сподіваються на проведення виборів найближчим часом, фактично можуть почати власну піар-кампанію без обмежень з боку виборчого законодавства. Втім, це дуже туманна перспектива. Тому в основному на територіях, де виборів не буде, ми фіксуємо політичний контент з боку всеукраїнських гравців — політичних партій, які працюють на перспективу», — підкреслює Олексій Кормілецький, координатор спостереження за виборами мережі «ОПОРА» в Луганській області.
Політична реклама "здорової людини"
Тож як же виборцю зрозуміти, що той чи інший кандидат агітує чесно або ж, навпаки, порушує закон?
Відповісти на це питання допоможе «Виборчий Кодекс України». Потрібно звернути увагу на кілька моментів.
Терміни
Передвиборча агітація починається кандидатом, партією (організацією партії) на наступний день після дня прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата (кандидатів) і закінчується о 24 годині останньої п'ятниці перед днем голосування. Тобто за кілька місяців до дня «Х» або тим більше в день «тиші» обличчя кандидата, що мелькає на кожному стовпі, має насторожити. Очищати ж місто від залишків передвиборчої розкоші повинні відповідні служби місцевих органів виконавчої влади.
Місце
Забороняється розміщення друкованих передвиборчих агітаційних матеріалів, політичної реклами та повідомлень про перебіг виборчого процесу на пам'ятках архітектури, а також у місцях, де такі матеріали можуть перешкоджати безпеці дорожнього руху.
Також під забороною такі матеріали в транспортних засобах громадського користування та на їх зовнішній поверхні, в тому числі таксі; в приміщеннях і на будівлях станцій метрополітену, автобусних та залізничних вокзалів, портів та аеропортів, зупинках громадського транспорту, а також розповсюдження матеріалів передвиборчої агітації інформаційними мережами сповіщання пасажирів та інформаційними табло у приміщеннях станцій та вагонах метрополітену, автобусних та залізничних вокзалів, портів та аеропортів, на зупинках громадського транспорту, на проїзних разових, місячних чи інших квитках забороняється. Так-так, «ваш кандидат» не повинен посміхатися з кожної зупинки.
Мова
Закон «Про забезпечення функціонування української мови як державної» недвозначно говорить: «Матеріали передвиборчої агітації, що транслюються на телебаченні, радіо, розміщуються на носіях зовнішньої реклами, поширюються у вигляді листівок і газет або в мережі Інтернет, виконуються державною мовою». А Конституція визначає саме українську мову як державну. Допускається лише в окремих населених пунктах розповсюдження матеріалів передвиборчої агітації, виконаних державною мовою і дубльованих мовами відповідних корінних народів, національних меншин України. Так що і на Донбасі не повинно бути ніяких «доверяй делам».
Дані
При пильному погляді на політичну рекламу не повинно виникати питання «а чиїх будете?» Відповідно до закону, друковані матеріали передвиборчої агітації повинні містити відомості про підприємство, що здійснило друк, або інформацію, що друк здійснено з використанням обладнання кандидата або партії (організації партії), яка висунула кандидата (кандидатів), їх тираж, інформацію про осіб, відповідальних за випуск, і замовника відповідних матеріалів.