Зроблено в Україні: IT-проєкти Донбасу, відомі в країні та світі
IT-співтовариство Донеччини підбили підсумки 2020 року
21 січня пройшла онлайн-зустріч IT-ком'юніті Донецької та Луганської областей. Стартапи, компанії, IT-школи та університети, які надають освіту у сфері інформаційних технологій, підбили підсумки року. Зустріч організував Центр розвитку стартапів 1991 Mariupol.
«Східний варіант» розповідає про IT-проєкти, що створені в Маріуполі, але успішно працюють в інших містах України та світу.
Конструктор для створення фотокниг Mofy.fy
Стартап mofy.fy — це конструктор для створення фотокниг, альбомів, картин, магнітів і так далі.
Його засновниця Катерина Файновська придумала ідею в Маріуполі, 2015 року, коли зламався її комп'ютер і всі цінні сімейні спогади зникли в одну мить.
«Можна купити новий гаджет, але не можна купити моменти, як росте твоя дитина, подорожі в мрію, весілля ...», — каже Катерина.
Сьогодні у сервісу понад 50 тисяч клієнтів в різних країнах світу і велика команда. Стартап продав першу франшизу в Казахстан. У 2020 році стартап уклав партнерство з найбільшим в Україні інтернет-магазином «Rozetka» і зареєстрував торгову марку, заявку на її реєстрацію подавали ще 2018 року.
Катерина не соромиться говорити про невдачі, які трапилися з її бізнесом торік.
«Ми найняли молоду 17-річну дівчинку, яка має свій розкручений аккаунт в Тік-Ток. Буквально друге або третє відео, яке ми зняли, набрало 350 тисяч переглядів. Ми розкотили губу, чекаючи, що перегляди злетять, але потім було 50-1000 переглядів. Зараз у нас вже 1000-5000 переглядів. Тоді у нас були очікування найколосальніші, але вони зазнали краху», — розповідає засновниця стартапу.
Катерина також зазначає, що цьогоріч ледь вдалося утримати кількість підписників в інстаграмі на позначці 73 тисячі, не кажучи вже про приріст. Також стартап втратив 10% замовлень, зате збільшив прайс на 20%, що допомогло тримати баланс.
Міський бот для оповіщення населення «Сіті-бот Назар»
Сіті-бот «Назар» з'явився в Маріуполі 2018 року і швидко завоював популярність серед користувачів. Він заздалегідь попереджає про планові відключення електроенергії, водопостачання, ремонт доріг і так далі, а в разі аварійних відключень інформує, коли комунальні служби усунуть несправності.
Згодом популярність бота настільки зросла, що сьогодні з ним працюють міські ради Запоріжжя, Тернополя, Дрогобича, Луцька, Бердянська, Білгород-Дністровського та Славутича.
Творець сіті-бота Дмитро Сергєєв розповідає, що 2020 року бот зазнав кількох релізів для поліпшення функціоналу.
«Одна з найцікавіших і популярних функцій — це модуль зі ЦНАП. Ми зробили базову версію цього модуля. Додали основний перелік послуг, які надає ЦНАП, вартість і терміни подачі документів. Тобто, основне, що потрібно людині під час подачі документів до ЦНАПу», — розповідає Дмитро.
2021 року стартап планує розширити соціально значущі функції — додати юридичну допомогу, інформування про допомогу, яку можна отримати жертвам домашнього насильства і так далі.
Платформа для запуску та управління сайтами Blade MSP
BrainTec Digital працює в Маріуполі з 2003 року. На конференції BrainTec представляла Анна Дробот — координаторка проєктів компанії. Частину виступу вона присвятила стартапам в Маріуполі. Анна висловила своє співчуття з приводу позиції деяких стартаперів створити недовговічний стартап, знайти клієнтів і продати свій проєкт. Вона також вважає важливим не забувати про рідне місто.
«Ми хотіли б вивести на ринок движок, “наш”, з обов'язковою літеросполукою “маріупольський”. Особисто для мене і для компанії дуже багато значить наше місто та однозначно ми будемо йти в логіці стратегії Маріуполя до 31 року, в логіці розвитку Донбасу. І ми хочемо віддати нашу платформу як робочий проєкт, а не як розробку, не як стартап, не як проєкт, що вимагає інвестицій або щоб “зірки зійшлися”», — каже Анна.
Анна розповіла про проєкт Blade MSP — платформу для запуску та управління великою кількістю сайтів одночасно. З її допомогою можна створювати сайти будь-якого призначення (від односторінкових, до інтернет-магазинів) і керувати ними за допомогою одного єдиного інструменту. BrainTec не бере плату за створення сайту, тільки за щомісячну передплату на платформу. Багато уваги приділено безпеці й можливості легко і швидко вносити зміни в сайт.
Платформа запущена 2020 року й на ній вже працює 15 сайтів. Всього у компанії понад 25 клієнтів, серед яких є ЗМІ, ресторани, мережа продовольчих магазинів, інтернет-магазини та соціальна мережа.
IT-майбутнє сходу України
На зустрічі виступили керівники IT-кластерів Донецької та Луганської областей. Наприклад, один з великих проєктів IT-кластеру в Краматорську — це створення сертифікаційного та ресурсних центрів для школярів і студентів. Девіз кластера: «Успішним можна бути вдома».
«Сертифікаційні центри допоможуть отримати сертифікати відомих світових компаній — Google, Amazon. Це підвищить рейтинг професіоналів, дозволить, живучи в Краматорську, працювати на будь-яку компанію в усьому світі. Для школярів розробляється ресурсний центр — це допомога у вивченні робототехніки, як доповнення до уроків інформатики», — розповідає директорка IT-кластеру Донбасу.
IT-кластер Луганщини — зовсім молодий проєкт, створений перед Новим роком.
«За себе і нашу Луганщину хочу сказати красно дякую проєкту USAID, який запропонував об'єднатися. Ми зрозуміли, що потрібно шукати партнерів, щоб збільшувати бізнес і в підсумку об'єдналися в один IT-кластер «Drive IT» і підписали меморандум про співпрацю з USAID», — ділиться керівник IT-кластеру Луганщини Сергій Чепель.
За його словами, одна з проблем після початку бойових дій на Донбасі — це відтік фахівців. Луганський IT-кластер задумав об'єднати зусилля і працювати над проєктами, які допоможуть зупинити відтік фахівців.
Маріупольський IT-кластер — найстарший серед IT-кластерів Донеччини, він був створений ще 2019 року й на той час об'єднував п'ять компаній.
Його керівник Андрій Гадашевич розповів, що за 2020 рік кількість компаній в кластері збільшилася до 11, спільно реалізовано три проєкти, спрямованих на розвиток компаній і їх співробітників. У них взяло участь 17 компаній з Маріуполя і Краматорська, проєкти торкнулися 40 співробітників.
Також на зустрічі виступила компанія зі створення сайтів і просування товарів і послуг AI Studio, стартап щодо спрощення пошуку послуг HelpFi та стартап MBC Bundles, що працює у сфері електронної комерції та допомагає створювати комплекти в інтернет-магазинах.
Фото на обкладинці: cottonbro