Конкурент світовим брендам. Як на Донеччині створюють "розумний одяг"
Підприємці з Українська, Краматорська та Бахмута об'єдналися, щоб створити унікальний для регіону продукт. І вже планують вийти на світовий рівень! «Східний варіант» дізнався, як підкорюватиме нові вершини «одяг з підігрівом» зі сходу України
Новий продукт на Донеччині
Віктор Німаніхін — з Українська. Це невелике містечко за кілька десятків кілометрів від Донецька, яке часто називають «вмираючим». Проте Віктору та його дружині вдалося розвинути там успішний бізнес — виробництво одягу.
Пошиттям одягу сімейна пара Німаніхіних зайнялася ще у 90-х. Був час, коли виробництво мало не закрилося, але підприємцям вдалося відновити зв'язки з постачальниками, знайти нових покупців та врятувати справу.
Наразі швейна компанія VELNA з Українська вже стала успішним підприємством. Але її власники не хочуть стояти на місці. Вони вважають, що й у пошитті одягу потрібно йти в ногу із сучасними технологіями.
Одного разу Віктор пройшов тренінг щодо розвитку міжкластерних кооперацій у рамках проєкту USAID «Економічна підтримка Східної України».
Там він познайомився з керівником Східноукраїнського технокластера Павлом Зайцевим із Краматорська. Так виникла ідея поєднати одяг та IT-технології.
«Ідея витала давно. Ми на тренінгу працювали із підприємствами. Ділили їх за галузями, на ті, що працюють, та стартапи. Потім нам стало цікаво розвивати окремий напрямок. І ми цю ідею втілили спільно зі Східноукраїнським технологічним кластером», — розповідає Віктор.
Від прототипу до кінцевого продукту
Також до проєкту приєдналася Олена Сезоненко із Бахмута. Вона представила громадську організацію «Агентство зі сталого розвитку та інновацій» з Бахмута, яка спеціалізується на впровадженні інновацій.
Так з'явилася нова спільна розробка — «розумний одяг», а на Донеччині отримала старт технологія 4.0 — зв'язок людини, одягу та телефону.
«Наша частина — це мобільний додаток, датчики, сервери, “хмара”. Загалом все те, що робить одяг “розумним”. Зараз ми розробили дві мобільні програми, з яких можна керувати одягом, на підході ще одна», — пояснює Павло Зайцев.
Поки що функції розумного одягу обмежуються підігрівом. У нього вшиті термодатчики, блок керування та кнопка для ввімкнення та вимкнення. За допомогою мобільного додатка можна регулювати температуру.
Це лише початок. Але й у цій, здавалося б, простій функції підприємці бачать широке застосування.
«Одяг може вільно витримувати прання. Заряду вистачає на 6 годин безперервної роботи. Ми бачимо застосування цього одягу в великих логістичних центрах, у сільському господарстві, у силовиків. Там, де потрібна функціональність», — розповідає Віктор.
Наразі підприємці ще доопрацьовують свій продукт, але з наступного року вже готуються виходити на ринок.
«Вартість розрахована. Попри те, що в країні постійно зростають ціни на все (електрику, логістику, розмитнення), ми все одно можемо сказати, що він є дуже конкурентоспроможним у порівнянні з прототипами китайських брендів», — розповідає Віктор Німаніхін.
Керівник Східноукраїнського технокластера Павло Зайцев додає, що кожен продукт перед тим, як вийти на ринок, має пройти кілька стадій розробки. Це ідея, візуалізація, розробка та випробування прототипу, а потім уже готовий продукт.
«Ми зараз перебуваємо на третій стадії. Але до кінця року плануємо вийти на п'яту, а наступного — представити кінцевий продукт», — резюмує Павло.
Планів у підприємців безліч, але поки що свої секрети розкривати не поспішають, щоб конкуренти не перехопили ідею.
Перші зразки одягу розробники вже презентували на кількох інноваційних виставках у Києві. І навіть отримали запрошення показати свій продукт в Об'єднаних Арабських Еміратах у 2022 році.