Як зробити смартфон корисним для навчання: вчитель зі Слов'янська розповів про улюблені додатки
3D-моделювання, віртуальна дошка, онлайн-уроки в реальному часі... Викладач математики Владислав Пилипенко вже три роки використовує сучасні технології в роботі та навчанні дітей. А ще — допомагає іншим вчителям і навіть іншим школам освоювати нові можливості
Після введення карантину і переходу українських шкіл на дистанційну форму навчання, різко підвищилася популярність додатків і сервісів, які дозволяють робити таку форму роботи найбільш зручною.
До Дня вчителя викладач математики Слов'янської ЗОШ №10 Владислав Пилипенко розповів, як зробити навчання і роботу цікавішими за допомогою смартфона.
Задовго до карантину
До використання цифрових технологій у своїй педагогічній практиці Владислав приступив ще три роки тому. Почав з сервісу G Suite for Education, який містить стандартний набір додатків, але при цьому дозволяє підключати додаткові додатки в залежності від індивідуальних потреб.
До цього сервера педагог-новатор приєднав відразу всю школу.
Попри те, що в школах досить багато викладачів старшого віку, які не дуже «товаришують» з цифровими технологіями, сильного опору нововведенням він не зустрів.
Просто іноді доводилося трохи довше і докладніше пояснювати, як користуватися тим чи іншим додатком.
Підключення до електронних ресурсів цілих шкіл позитивно позначилося на навчальному процесі.
«Це дуже зручно, тому що дозволяє використовувати вузькопрофільні додатки», — говорить вчитель.
Наприклад, для математики дуже зручна платформа GeoGebra.
Це динамічна математична програма для всіх рівнів освіти, що охоплює геометрію, алгебру, таблиці, графи, статистику та арифметику, в одному зручному для використання пакеті.
У цьому додатку дуже зручно малювати та демонструвати різні геометричні фігури.
«Коли ми проходимо тему “Тригонометрія” учні можуть не ходити з таблицями, а робити все прямо в телефоні», — пояснює він.
Серед найбільш часто використовуваних електронних інструментів Владислав Пилипенко згадує також програму для моделювання нескладних тривимірних об'єктів Sketchup.
«Фішка» Sketchup в тому, що там багато хмарних шаблонів, які можна використовувати. Тобто, хтось на іншому кінці планети розробив якийсь шаблон для проєкту, завантажив його в хмару, а я його можу використовувати тут на уроці», — говорить вчитель.
Додаток зручний для уроків інформатики, на яких вивчають моделювання.
Владислав під'єднав цю програму до сервісу G Suite, через який тепер може адмініструвати всілякі шкільні процеси: робити акаунти груп, класів, викладачів, відправляти листи та повідомлення, роздавати завдання учням.
Все це теж можна робити просто з телефону.
Базова платформа і додаткові сервіси
Сервіс Google classroom був розроблений ще 6 років тому, але до березня поточного року працівники державної сфери освіти ним практично не користувалися. З моменту введення карантину ситуація різко змінилася.
«Я допомагав підключати до цього сервісу і 14 школу, і 17, зараз акаунти є у всіх вчителів, що там працюють», — говорить педагог.
Також, дуже в пригоді додаток Google Meet, який дозволяє проводити відеоконференції. Під час дистанційного навчання вчителі часто їм користувалися просто у телефоні.
Ще одне цікавий додаток — jamboard. Це віртуальна шкільна дошка, щоправда, вона використовується тільки разом з інтерактивною дошкою.
За словами Владислава, крім вище перерахованого списку, часто використовуються додатки, які допомагають викладати та навчатися конкретних дисциплін.
К примеру для химии есть приложение, которое наглядно показывает как проходят химические реакции, для физики — с возможностями конструировать электрические цепи.
Работа с такими приложениями больше похоже на игру, но учебный материал при этом подается очень наглядно.
"Есть приложение QuierVision, которое больше подходит для младшей школы", — рассказывает Владислав.
Наприклад для хімії є додаток, який наочно показує як відбуваються хімічні реакції, для фізики — з можливостями конструювати електричні ланцюги.
Робота з такими додатками більш схожа на гру, але навчальний матеріал при цьому подається дуже наочно.
«Є додаток QuiverVision, яке більше підходить для молодшої школи», — розповідає Владислав.
Через нього за допомогою телефону можна оживляти малюнок-розмальовку. Тобто дитина розфарбовує, потім підносить телефон і на екрані зображення оживає.
Хоча можна використовувати його і для старших класів. Наприклад, на біології з його допомогою можна проводити демонстрацію внутрішніх органів.
Вимога епохи. Україна і світ
Як вважає наш оповідач, з розвитком мобільних технологій життя автоматично підштовхнуло людство використовувати їх не тільки в побуті, але і роботі. Звісно, що тенденція торкнулася і сфери освіти.
«Будь-який нормальний вчитель повинен весь час перебувати в процесі свого розвитку і залучати до цього процесу учнів», — вважає Владислав Пилипенко.
Викладач наводить приклад, як мобільні технології використовуються за кордоном, зокрема в Сполучених Штатах.
«Там використання мобільних і в цілому web сервісів в навчальному процесі набагато серйозніше. Причому існує підтримка шкіл розробниками, світовими брендами. Наприклад, при покупці софта від Google для шкіл корпорація дарує школі Хромбуки та Хробокси — це ноутбуки та моноблоки, що працюють на операційній системі Chrome OS», — розповідає Владислав.
Завдяки такій підтримці використання електронних сервісів в школах стає все популярнішим з кожним роком.
У нас же, за його словами, навчанню за допомогою мобільних додатків перешкоджає психологічний фактор, адже багато дітей сприймають телефон не як інструмент навчання, а як іграшку. Доводиться знаходити якісь доводи та способи переконання.
Щоб пройти цей бар'єр найкраще подавати навчальний матеріал у напівігровій формі.
Таке поєднання дає гарні результати.
За спостереженнями педагога, перехід на електронну форму навчання ускладнив освітній процес не всім школярам, а тільки тим, хто мало прагне здобувати знання. Для старанних учнів, готових шукати, заглиблюватися і розбиратися, навчання стало ще цікавішим. Хоча забувати про старі методи остаточно теж не варто, вважає наш співрозмовник.
«Хочу сказати, що при всьому різноманітті програм і взагалі цифрових технологій в навчанні, крейду і звичайну дошку теж не можна виключати повністю. Написання крейдою — це і моторика й об'ємне сприйняття. Наприклад, в геометрії я стежу, щоб всі учні щось малювали рукою. Тому що поки ти власною рукою не намалюєш лінію і не поставиш точки, в повному обсязі дисципліну ти не зрозумієш. Потрібно вміти це все поєднувати — це зараз, я вважаю, запорука успішного сучасного навчального процесу», — резюмує він.
Чого бракує?
На думку вчителя, навіть при нинішньому рівні розвитку цифрових технологій набір електронних інструментів, доступних українським викладачам залишається неповним.
«Такі ресурси як електронний журнал і електронний щоденник адаптовані тільки для ПК, з мобільного телефону ними незручно користуватися», — розповідає Владислав Пилипенко.
Така ж ситуація з сайтом «NZ.UA», який теж, на жаль, не має мобільної версії. Тим часом цей портал надає дуже широкі можливості: ведення електронного обліку відвідуваності, класних журналів, учнівських щоденників, публікація новин, перегляд розкладу та інформації про школу, зручне спілкування та обмін інформацією між усіма учасниками освітнього процесу.
«З огляду на те, що він постійно використовується в процесі, дуже хотілося б, щоб з'явився його мобільний додаток», — підсумовує учитель.