Місцева влада зможе встановлювати тарифи на комуналку. Кому це вигідно?
Яких сюрпризів чекати у платіжках та як ймовірні зміни вплинуть на громади — дізнався “Східний варіант”
На сайті Верховної Ради опублікували текст урядового законопроєкту № 4215, який передбачає, що встановлювати тарифи на тепло, гарячу і холодну воду буде не НКРЕКП (комісія, що складається з призначених президентом членів), як зараз, а місцева влада.
Кореспонденти “Східного варіанту” поспілкувалися з економістами, експертами з ЖКГ та учасниками місцевого самоврядування, аби з’ясувати причини цього рішення.
“Популізм чистої води”
Олександр Сергієнко — директор дослідницького “Інституту міста”. Проблемами житлово-комунального господарства, технологіями, тарифами тощо займається не один десяток років. Аналізував законопроєкт 4215 з самої його появи.
“Це — популізм чистої води. Не змінюючи алгоритму вирахування тарифу, не змінюючи формату та статей, вони переклали відповідальність на органи місцевого самоврядування. Що буде відбуватися на практиці? Умовно кажучи, місцевий виконком вирахує тариф на опалення, з урахуванням нових цін на газ. Цей тариф буде значно більший за існуючий. І всі камені від людей, споживачів, виборців, врешті решт, можна називати нас з вами, як завгодно, полетять у бік міського голови. А провладний уряд збереже собі рейтинг”, — каже експерт.
Проблему варто розв'язувати системно, вважає Сергієнко.
“Велика різниця між термінами “тариф” та “вартість”. У тариф можна закласти втрати через зношену систему, крадіжки, тощо. Можна встановити в тариф великі зарплати співробітникам. У вартість все це не входить. Власник підприємства сам має зменшувати втрати, тобто ремонтувати системи, боротися із крадіями, встановлювати преміальну систему оплати праці. Тобто власник має бути зацікавлений у зниженні собівартості послуги, аби різницю видати підлеглим у вигляді премій. Тоді питання “хто встановлюватиме тарифи?” взагалі не матиме сенсу”, — вважає він.
“Не все так однозначно”
Політологиня та економістка Світлана Кушнір каже, що в цьому питанні не все так однозначно.
"Якщо розглядати це питання суто як рішення Кабміну, то однозначно це популізм. Але. Тут багато моментів, якими можуть скористатися місцеві органи влади. Одним з них є те, що при правильному підході виконкоми можуть тепер користатися кредитними програмами, аби привести свої комунальні підприємства та їхні мережі до ладу.
Ще один момент, який не можна скидати з рахунків, це те, що тепер люди можуть вимагати зниження вартості комунальних послуг. І, що важливо, місцеві органи влади можуть знизити тарифи коштом бюджету міста, селища чи району. Проте, на жаль, в наших реаліях це практично неможливо, тому що в Україні немає жодного міста, не рахуючи столицю, де існує профіцит бюджету. Проте, це ще один крок до децентралізації, і я вважаю, що це добре", — вважає експертка.
“Час брати на себе відповідальність”
Валерій Харчук, депутат рубіжанської міськради минулого скликання, вважає, що завдяки цьому розпорядженню є шанс, що місцеві органи влади зможуть ефективніше працювати.
"Це однозначно гарне рішення. Тепер на запит виконкому компанії постачальники електроенергії, газу, тощо зобов'язані будуть надавати дані про формування вартості енергоносіїв та послуг. І на основі цього вже формувати свої тарифи на водопостачання, водовідведення, опалення, тощо. Вони навчаться брати на себе відповідальність, працюватимуть ефективніше та відповідати перед своїми виборцями. Тим більше ціни на енергоносії у кожному регіоні різняться, тому формування тарифів на місцях виглядає доволі логічно. Загалом, час покаже, але на старті ідея непогана. Я повністю підтримую це", — коментує ексдепутат.
Фото на обкладинці: buchaebucha.com