Реклама без мотлоху: чи зможе дизайн-код перевтілити міста Донецької області?
У Слов'янську, Краматорську та Маріуполі стартував проєкт «Реклама без мотлоху»/Реклама без хлама. У чому сенс ініціативи і як її сприймають місцеві жителі?
Донецька область багатогранна і кожне місто тут по-своєму унікальне. Слобожанщина, Донбас, Приазов'я — такі різні історичні області існують разом в одному регіоні.
Підкреслити унікальність кожного міста, показати його власний стиль, свою ідентичність може допомогти дизайн-код. Це комплексний підхід до формування естетики зовнішнього вигляду міста, загальна концепція правил оформлення і розміщення вивісок та зовнішньої реклами. В Україні цю практику впроваджують в таких обласних центрах, як Харків, Одеса, Дніпро, Чернівці, Київ і так далі. Зараз черга дійшла до Донецької області.
У трьох містах Донецької області, Слов'янську, Краматорську та Маріуполі, за підтримки USAID впроваджена громадська ініціатива «Реклама без мотлоху».
Піднімаючи пласт проблем зовнішньої реклами, відкриваються інші: збереження належним чином історичних пам'яток, нормативно-правові документи для регулювання зовнішньої реклами, зонування міста і так далі.
У Маріуполі справи йдуть на порядок краще. Там вже розроблені власний брендбук міста і положення про рекламу. Тому розглянемо два сусідніх міста на півночі області.
У чому суть проєкту?
Реклама повинна бути не тільки ефективною для бізнесу, а й привабливою для міста. Це перш за все діалог між підприємцем і покупцем, але зараз він перетворився на «крик», коли бізнесмени намагаються перекричати один одного.
«Місто це один великий організм і ми хочемо показати як можна його змінити, візуально перевтілити. Ми б хотіли об'єднати людей, щоб вони працювали не на благо цього проєкту, а на благо міста. Від нас буде залежати, як виглядатиме наше місто, яке майбутнє нас чекає і яку старість ми зустрінемо. В якому місті, з якою молоддю, з якою історією в їх голові», — вважає координаторка проєкту в Слов'янську Євгенія Калугіна.
Рекламна сфера зачіпає багато сторін — суспільство, влада і бізнес. «Реклама без мотлоху» об'єднує рекламників, підприємців, архітекторів, художників і місцеву владу. З представників цих галузей в кожному місті створено робочу групу.
«Наша основна мета — об'єднати суспільство навколо розв'язання проблеми із зовнішньою рекламою. Щоб всі зацікавлені сторони в містах могли висловити свою думку і надати свої пропозиції для поліпшення ситуації в цій сфері. А наші юристи та інші залучені фахівці допоможуть створити з цих пропозицій конкретний пакет змін до регуляторних актів. Цей пакет пропозицій ми й будемо адвокатувати перед міською владою», — зазначає комунікаційний менеджер проєкту Денис Бігунов.
Чи можуть міста покращитися візуально?
«Добре там, де нас немає. Ми подорожуємо іншими країнами, захоплюємося їх архітектурою, культурою і так далі. Кожен може бути архітектором свого міста! Єдине, що потрібно —- діяти спільно, чути один одного. На жаль, зараз заведено вважати, що найкрасивіше і вічне вже побудовано, зараз не можуть побудувати будівлі, які стануть пам'ятниками архітектури. Крім того, те, що побудовано до нас, знаходиться в занепаді. Це саме та спадщина, яку ми залишимо нашим дітям і потрібно починати приводити її до ладу», — вважає архітекторка Елліна Герасименко.
Зараз на вулицях переважає так званий «віртуальний шум». Фасади будинків і більшість вітрин завішені рекламою. Яскраві, строкаті вивіски та банери різних розмірів виглядають хаотично. Від цього місто виглядає некомфортно і неестетично.
Дизайнер-архітекторка Елліна Герасименко розробила візуалізації, на яких представила як може виглядати варіант обробки фасадів, заснований на кращих практиках інших міст.
Ось кілька прикладів Слов'янська:
А ось кілька прикладів Краматорська:
Маріуполь:
Жителі відреагували по-різному
Слов'янськ і Краматорськ знаходяться в 15 км один від одного. Проєкт «Реклама без мотлоху» показав наскільки ці сусідні міста відрізняються між собою.
Слов'янськ відомий своєю історичною архітектурою. Тут збереглися будівлі початку 19 століття. Більшість з них розташовані в центральній частині міста. Реставрація і збереження культурної спадщини це зовсім інша тема для розмови, але ось на перших поверхах історичних будівель працюють магазини та фасади будинків, відповідно, завішені рекламою.
Судячи з обговорень в соціальних мережах, жителям Слов'янська «болить» тема архітектури та візуалізації Елліни Герасименко залишили глибоке враження.
У Краматорську ситуація інша. У здавна промисловому місті варіанти оформлення фасадів від архітекторки «не зайшли» і натрапили на критику. Водночас підприємці міста проєкт підтримали.
Від підприємців Слов'янська є і негативна реакція. У Дмитра є магазин мобільних телефонів і аксесуарів. Його торгова точка одна з чотирьох в приміщенні магазину.
«Намалювати на комп'ютері легко, а нагнути підприємців на гроші в черговий раз — це вже інша історія. Скільки це все коштує і хто за це платитиме? Змушувати завжди є кому. Через 10-15 років місто перестане існувати якщо не створювати робочі місця і виробництва, а у нас і далі гноблять залишилися ФОП, які платять податки», — вважає Дмитро.
Такої ж думки й власниці однієї з місцевих кав'ярень:
«Малому бізнесу зараз дуже нелегко, багато чого змінюється і дуже швидко. Мені, по суті, зараз нема коли думати як розвивати бізнес, тому що я тільки те й роблю, що розв'язую господарські питання. І якщо до мене, наприклад, прийдуть ще й з пропозицією замінити мої вивіски або пофарбувати фасад, я піду і застрелюсь. Тому що у мене елементарно на це немає коштів. Хоча як житель міста, я згодна, що місто виглядає як колгосп. Але тут же треба розуміти власників бізнесу. Звичайно, перше завдання підприємця — залучити клієнта. А з того, що пропонують рекламні агентства, те, що висить на магазинах — дешево і сердито. Моя особиста думка: зараз не найкращий час підіймати таке питання. Потрібно дати можливість людям заробити, а потім вже братися за красу», — говорить Юлія.
Звичайно ж не можна штампувати вивіски за єдиним шаблоном і робити тим самим місто сірим і одноманітним, вважають автори ініціативи. Головне — це поєднання між собою архітектури, її унікальності разом з вітринами та вивісками. Зовнішній вигляд вулиць міста може істотно вплинути на залучення інвестицій і туристів, а значить на розвиток в цілому.