Суспільство

«84% наших учнів покращили свої знання»: як мобільні освітні бригади працюють на Донеччині

<em>Обкладинка: Східний Варіант</em>
Обкладинка: Східний Варіант

Що таке мобільні освітні бригади? Як вони допомагають учням та ученицям Донецької області надолужувати освітні втрати? Хто за них відповідає? І як батькам подати заявку на участь? Відповіді дізнався Східний Варіант


Через початок повномасштабного вторгнення освітня сфера Донецької області сильно постраждала. Частина шкіл зруйновані, пошкоджені або потрапили в окупацію. Діти, які евакуювалися, навчаються або онлайн у рідній школі, або переводяться в навчальні заклади громади, де оселилися з родиною.

Діти, які залишаються на Донеччині, навчаються цілком в онлайн-режимі. Очевидно, що це може вплинути на якість освіти. Відсутність живого спілкування з вчителями та однокласниками може призвести до зниження мотивації, відчуття ізольованості й навіть до проблем із формуванням соціальних навичок. Виникають і технічні труднощі: нестабільний інтернет, брак сучасних пристроїв, а іноді й відсутність безпечних умов.

Новий проєкт громадської організації «Клуб рибалок України», яка з Краматорська, покликаний надолужити освітні втрати для дітей Донеччини та знайти підхід до кожного учня. Докладніше про це розповідаємо в матеріалі.

У чому проблема?

Після початку війни у 2014 році освіта Донеччини зазнала суттєвих змін. Якщо у 2013 році в області працювало 1115 закладів загальної середньої освіти, то у 2021 кількість зменшилася до 491. Зараз у Донецькій області зареєстровано 256 шкіл, ліцеїв та гімназій. Про це Східному Варіанту розповіла виконувачка обовʼязки Департаменту освіти та науки Донецької обласної військової адміністрації (ОВА) Олена Свідрак.  

У 2013 році в Донецькій області навчалося понад 337 тисяч учнів та учениць, у 2021 році вже 168 тисяч, а зараз 74,5 тисячі осіб.

За попередніми даними, у Донецькій області пошкоджена або зруйнована понад тисяча навчальних закладів.

Одна зі шкіл Словʼянська після обстрілу. Фото: ГУ ДСНС України у Донецькій області

Така катастрофічна ситуація беззаперечно вплинула на освітній процес та призвела до масового переходу на дистанційне навчання. У громадах, які наближені до фронту й постійно перебувають під обстрілами, неможливо відновити навчання та підтримувати належний рівень освіти. Діти, які залишаються в Донецькій області, потребують покращення знань та додаткових занять.

«Під час попереднього дослідження ми виявляли, що є діти 9-10 років, які не читають, погано пишуть, мають меншу мотивацію навчатися. Плутають друковані та прописні літери, хоча це програма 1 класу. Офіційна позиція влади, що в кожної дитини є доступ до навчання, але насправді це не так. Перебої зі звʼязком та інтернетом на Донеччині постійні, є відключення світла через обстріли, у деяких дітей немає гаджетів — усе це негативно впливає на дистанційний навчальний процес», — розповідає проєктна координаторка ГО «Клуб рибалок України» Анастасія Пономарьова.

Яке рішення?

З травня в Донецькій області запрацювали мобільні освітні бригади, роботу яких організувала краматорська організація «Клуб рибалок України». Група вчителів виїжджають у громади та проводять додаткові заняття з учнями 1–11 класів із математики, української та англійської мов.

Фото заняття з дітьми. Фото: Facebook/Мобільні освітні бригади

Заняття проводять як онлайн, так і офлайн. Окрім групових зустрічей, вчителі освітніх бригад можуть займатися з дитиною індивідуально. У такому випадку вчителі приїжджають до учня або учениці додому.

«Ми вважаємо, що дітей треба навчати не лише шкільній програмі, а й дати механізми, щоб вони могли надалі самостійно все засвоювати. Тобто дати навичку, як навчатися. Наші фахівці розповідають, як працює памʼять, як її розвивати, як організовувати свою роботу та навчальний день. Тому що дуже часто за відставанням у навчанні стоїть невміння організуватися. Тому наші спеціалісти під час виїздів розглядають кейс кожної дитини й індивідуально дають рекомендації чи знання», — розповідає Анастасія Пономарьова.

Як це працює?

У мобільну бригаду входить вчитель-педагог широкого профілю, а ще вчителі з математики, англійської та української мови. Педагог широкого профілю, якого ще називають педагогічний кейс-менеджер, спілкується з кожною дитиною та складає для неї «дорожню карту» формування навчальних навичок. Кейс-менеджер проводить заняття з розвитку Soft Skills, які спрямовані на покращення памʼяті, логіки, концентрації уваги, керування часом та мотивації до навчання.

Під час занять. Фото: Facebook / Мобільні освітні бригади

При знайомстві команда проводить тестування, щоб виявити індивідуальні особливості сприйняття інформації, сильні сторони та зони для розвитку кожної дитини.

Мобільні освітні бригади працюють у віддалених населених пунктах Донеччини. Переважно це села та селища. Під час поїздок враховується безпекова ситуація — педагоги працюють у відносно безпечних місцях, щоб не наражати на небезпеку себе та дітей.

Заняття проводять як групові, так і індивідуальні. Групові уроки влаштовують в укриттях. Про час та місце дітей інформують незадовго до початку. За таку зустріч можуть проводити одразу декілька уроків. Якщо ж це індивідуальні заняття, то вчитель приїжджає до дитини додому.

«Один курс навчання триває 2 місяці. У ньому може бути українська або математика, або українська та англійська, або англійська та математика. Тобто вони міняються, щоб діти поступово могли вивчати предмети, а не все одразу», — каже Анастасія.

Особливістю групових занять є «Куб ідей». Це спеціально обладнаний мобільний бокс, який команда використовує на зустрічах. У них є все для занять: планшети, яких вистачає на всіх учасників, проєктор та інше сучасне обладнання. На ці пристрої завантажений навчальний матеріал із завданнями та тестами.

Які результати?

За 3 місяці роботи мобільних освітніх бригад на Донеччині заняття відвідали 340 дітей. З них 84 % вже покращили свої навчальні результати.

«У нас є вхідне на початку курсу тестування та вихідне наприкінці. За результатами такого тестування, ми робимо висновок, що 84 % дітей краще розуміються в предметах та навчальному процесі, ніж до цього. Ми отримуємо схвальні відгуки від батьків. Якщо раніше їхні діти навчалися дистанційно, то завдяки заняттям вони можуть зустрітися зі своїми однолітками, поспілкуватися, провести час у компанії», — каже проєктна менеджерка.

Мобільні освітні бригади допомагають не лише покращити знання, а й соціалізуватися дітям на прифронтових територіях, каже Анастасія Пономаренко. В умовах бойових дій є можливість надолужити освітні втрати та завести друзів.

«Ми розуміємо, що залишаються батьки й залишаються діти на Донеччині. І це діти, з якими треба займатися. Звичайно, що ми не можемо покрити 100 % освітніх проблем і повністю замінити школи, але ми намагаємося реагувати на актуальні проблеми й знайти для них рішення».

Батьки можуть заповнити реєстраційну форму, щоб залишити заявку для навчання своєї дитини з фахівцями мобільних освітніх бригад.

***
Цей матеріал було профінансовано Європейським Союзом. Його зміст є виключною відповідальністю автора та не обов’язково відображає погляди Європейського Союзу.

І
Subscription: Plane Paper

Підписуйтеся на розсилку

Популярні новини

Підписуйтеся на розсилку