"Треба домовлятись!": як і для чого новоствореним громадам передають майно
Яким майном має володіти територіальна громада? Як ОТГ його отримують? Які є проблемні питання? Відповіді на ці питання — в нашому матеріалі
Після жовтневих виборів 2020 року на Луганщині з’явились нові об'єднані територіальні громади. Щоб громада була спроможна, вона має отримати у власність майно — лікарні, школи, заклади культури. А передати його громадам повинні районні адміністрації, теж новостворені, бо межі районів змінилися.
Як це працює та що змінилось “Східний варіант” дізнався у керівника Луганського регіонального офісу Програми “U-LEAD з Європою” Ігоря Агібалова.
Болюче питання
Передача майна, каже експерт, на сьогодні є одним з найболючіших питань реорганізації адміністративно-територіального поділу України.
Він виділяє дві основні причини:
“По-перше — п’ять років ці процеси йшли більш-менш повільно, і в багатьох випадках сторони домовлялись по строках та послідовності передачі. Так, були й скандальні, аж до судових справ випадки, але в цілому процес йшов планово. Зараз, після виборів жовтня 2020 року, процес отримав значну динаміку. По-друге — цього разу паралельно йде реорганізація районів і виникають нові питання правонаступництва”, — каже Ігор.
Для чого це потрібно
Органи самоврядування об’єднаних громад, отримавши повноваження та майно, вже можуть на своєму рівні вирішувати чи не всі проблемні питання, не очікуючи такого вирішення “згори”. ОТГ матимуть на це кошти, але й нестимуть відповідальність за освіту, медицину, доброустрій і так далі.
Що каже закон
Разом з цим, додає експерт, законодавство з цих питань виписано більш-менш коректно та повно, тож казати про суттєві проблеми не варто.
Зокрема, відповідно до ч. 4 ст. 60 Закону “Про місцеве самоврядування в Україні”, районні та обласні ради від імені територіальних громад управляють об'єктами спільної власності. А щоб громада отримала право комунальної власності на ці об’єкти, держава (чи інший суб’єкт права власності) має майно передати безоплатно. Також органи місцевого самоврядування можуть купувати певні об’єкти.
“На сьогодні чинним законодавством передбачено обов’язок районних рад передати зі свого управління у власність територіальних громад усю майнову основу, яка потрібна органам місцевого самоврядування базового рівня для виконання своїх повноважень. При цьому норми Закону “Про місцеве самоврядування в Україні” не дають місцевим радам права обирати, які саме об’єкти нерухомого майна, речі або права засновника (учасника) комунальних юридичних осіб треба передати укрупненим громадам”, — зазначає Агібалов.
З моменту відкриття першого пленарного засідання новообраної районної ради у неї є повноваження приймати рішення від імені районних рад, правонаступником яких вона стала. Наприклад, раніше не було Сєвєродонецького району та Сєвєродонецької райради, а був Кремінський район (менший за укрупнений). Однак тепер саме Сєвєродонецька районна рада має передати майно, яке раніше було на балансі Кремінської райради, Кремінській об'єднаній територіальній громаді. Законом передбачений термін для цього — до 01.07.2021 року.
Як усе відбувається
Розглянемо алгоритм передачі майна на прикладу умовної школи. Тут є два варіанти:
- Спершу рада територіальної громади вирішує прийняти школу в комунальну власність та надсилає відповідну пропозицію районній раді.
- Районна рада приймає рішення передати школу.
Або у зворотному порядку:
- Спочатку районна рада вирішує передати цю школу громаді
- Рада громади дає на це згоду.
Далі процедура спільна:
- Створюється комісія з передачі майна.
- Сторона, яка передає, проводить інвентаризацію.
- Підписується акт приймання-передачі.
- Школу знімають з обліку районної ради.
- Нове майно показують у бухгалтерському обліку органу місцевого самоврядування територіальної громади.
- Визначають орган, який буде управлять школою (ймовірно, це управління освіти).
- Реєструють право власності.
“Коли йдеться про заклад чи установу, які цілком фінансується коштом державного чи місцевого бюджету, — провести інвентаризацію необхідно до моменту передачі відповідних прав від районної ради до громади. Якщо мова йде про передачу комунального підприємства, яке не є бюджетною установою, інвентаризацію проводити не обов’язково”, — додає керівник регіонального офісу.
Коли обидві ради погодились на передачу майна, створюється спільна комісія. очолювати її має представник ради сформованої територіальної громади.
Таким чином схема передачі майна визначена і, на мою думку, досить зрозуміла. Питання залишається у тому, як визначати об’єкти передачі, що надають послуги декільком громадам. І тут потрібно включати спроможність домовлятись, в тому числі із використанням Закону України “Про співробітництво територіальних громад”, — резюмує Ігор Агібалов.
Досвід
В будь-якому разі, процес на Луганщині триває активно. Наприклад, Кремінська міська рада звітує, що нещодавно на баланс прийняли 14 соціальних об’єктів — це лікарні, звичайні та спортивна школа, будинок дитячої творчості. На черзі заклади культури.
Чимало рішення про прийняття майна знаходимо і на сайті Старобільської міської ради. Це і центр соціальних служб, амбулаторії, дитячо-юнацький клуб і так далі.