Український Гоґворст: як живуть і чому вчаться студенти в маріупольської філії Української академії лідерства
Керівник УАЛ Роман Тичківскій порівнює академію з Гоґвортсом: вона теж далеко від дому, в ній працюють дивні люди, що створюють простір для творчості
У 2019 році в Маріуполі з'явилася філія Української академії лідерства. Через рік, 26 вересня в Маріуполі відкрився повноцінний кампус УАЛ, де студенти з різних міст України навчатимуться 10 місяців.
Як проходять заняття, які навички освоюють студенти й що цікавого в кампусі, дізнався «Східний варіант».
З видом на лугопарк
Кампус Української академії лідерства в Маріуполі розташовується біля екстрим-парку в Кальміуському районі. Будівлю капітально відремонтували під кампус менше ніж за рік. З міського бюджету на це виділили 16,5 мільйона гривень.
Але історія в УАЛ в Маріуполі почалася за рік до того, як академія отримала власне приміщення. Минулої осені в Маріуполь з різних куточків України приїхали перші студенти УАЛ. Вони жили й навчалися в одному з готелів міста. У червні 2020 року УАЛ в Маріуполі випустив 35 студентів, через карантинні обмеження — в онлайн-режимі.
На відкритті власного кампуса академії в Кальміуському районі американський дипломат Джозеф Пеннінгтон сказав: «Я маю честь брати участь у цій події разом з людьми, для яких немає нічого неможливого. Два роки тому це була тільки ідея. І багато хто сумнівався, що ми зможемо відкрити філію в Маріуполі».
Триповерховий кампус академії з видом на лугопарк на 10 місяців стане новим домом для 39 студентів з усієї України. У ньому обладнана їдальня, вітальня, бібліотека, великі й маленькі лекційні зали, спальні студентів і менторів.
Gap year для української молоді
У Європі та США популярно таке явище, як gap year — перший рік після випуску зі школи, коли випускник може подорожувати, займатися волонтерством та визначати цілі на майбутнє. Але в Україні ця практика зовсім не поширена.
«В українській культурі не прийнято взагалі після шкіл не продовжувати свій професійний шлях, не йти в університет або на роботу. Але в західній культурі це досить поширене явище, коли після школи вчорашні учні просто беруть рік на те, щоб обміркувати своє життя.
Займаються тим, що їм подобається в першу чергу, а вже потім приймають рішення про те, ким вони стануть. Тому що, об'єктивно кажучи, вчорашній учень школи не завжди може адекватно оцінювати ситуацію. І цей gap year дає реальну можливість зробити обізнаний вибір», — розповідає заступник менеджера з особистісного розвитку Юрій Манілов.
Фактично для багатьох навчання в УАЛ є тим самим роком, коли вони можуть вирішити, що робити далі й при цьому вивчати англійську, прокачувати лідерські навички та займатися спортом.
УАЛ — не заміна ВНЗ
УАЛ не є класичним навчальним закладом. З ВНЗ в академії більше відмінностей, ніж подібностей. Студенти повинні одночасно розвиватися інтелектуально, фізично, емоційно і соціально. Інтелектуальна програма включає кілька напрямків.
«Дисциплін, як таких, у нас немає, але ми запрошуємо постійно викладачів з різними блоками програми. У нас є кілька основних ключових тем, які ми повинні зачепити — це українська ідентичність, здоровий спосіб життя, підприємництво, національна безпека, освіта та виховання і формування держави», — пояснює Юрій Манілов.
В академії немає постійних викладачів, так звані блоки вичитують національні й місцеві лектори. Блок — півторагодинний інтенсив, в програмі таких блоків близько п'яти.
Три рази на тиждень студенти займаються спортом на додачу до щоденної ранкової 50-хвилинної розминки. Також викладають теорію: читають лекції про здорове харчування, техніку бігу і так далі. За час навчання студенти повинні виконати KPI, тобто ключові показники ефективності, наприклад, пробігти півмарафон.
Студентка УАЛ Діана Лубік взяла академічну відпустку після другого курсу навчання на економічному факультеті Київського національного університету імені Тараса Шевченка заради навчання в академії.
«Я не можу порівнювати УАЛ і КНУ. Я не вважаю академію вишем, це зовсім інше. Зі схожого тільки те, що ми тут теж вчимося, можна сказати, ходимо на пари, іноді щось записуємо. Але в принципі, навіть те ж саме навчання — це більше про практику, а не про запис конспектів. Нас розвивають різнобічно. КНУ — великий університет і там лектор може навіть не знати твого імені. А тут лектори дуже відкриті, ти можеш з ними спілкуватися безпосередньо. Це класно, тому що ти можеш брати більше від них», — розповідає Діана.
Після навчання в УАЛ вона планує продовжити вчитися в КНУ.
4 заборони та розклад по хвилинах
У студентів УАЛ є щоденний розклад.
Підйом о 6:45, потім зарядка, пів години на догляд за собою.
Після сніданку о 9:15 студенти обговорюють новини та плани на день.
Перший блок навчання стартує о 9:45, триває півтори години, за день таких блоків зазвичай п'ять.
Між ними є перерви, обід і вечеря.
Звільняються студенти близько 9 години вечора.
Періодично студентам влаштовують «вишкіл» — кількаденний похід з ночівлею в польових умовах, щоб подивитися, як вони можуть діяти в нестандартних та стресових ситуаціях.
У програмі є канікули — 5-7 днів восени, два тижні на Різдво і на Великодні свята. Вихідний — неділями. В цей час студенти можуть гуляти містом і присвятити час собі.
В академії є чотири заборони — тютюн, алкоголь, наркотики та сексуальні відносини між студентами й менторами. За порушення цих правил студентів можуть виключити.
Враження про Маріуполь
В УАЛ в Маріуполі вчиться тільки одна мешканка Маріуполя. Юрій Манілов пояснює, що це зроблено спеціально: «Є такі програми, коли студенти з різних країн приїжджають до Америки й потрапляють в абсолютно нове середовище. Це розкриває їх потенціал. Для того, щоб сформувати приблизно такі ж умови в УАЛ, у нас навчаються студенти з дев'яти різних областей. Перший модуль їх називається «Терра інкогніта». Вони потрапляють на землю, яка є незвіданою і по суті всі свої правила поведінки з людьми повинні будувати заново».
Кампуси УАЛ є в п'яти містах — Київ, Львів, Харків, Миколаїв і Маріуполь. Студенти ніяк не можуть вплинути на те, в якому місті вони будуть вчитися.
Діана зізнається, що не хотіла вчитися в УАЛ в Маріуполі
«Я знала, що це таке не дуже велике місто, не розвинене. Я, якщо чесно, розчарувалася, але у мене була позиція, що навіть якщо я потраплю до Маріуполя, я все одно поїду. Тому що я їду сюди не через місто, а через академію. Можливо, саме в Маріуполі ми більше потрібні, ніж, наприклад, в Києві, де академія — така маленька крапка. А в Маріуполі вона може внести великий внесок. Якщо чесно, я зараз не шкодую, що я тут. Мені дуже подобаються люди, які тут зібралися. Може в інших філіях те ж саме, але тут дуже класно», — розмірковує студентка.
Вона додає, що про Маріуполь знала небагато і не мала завищених очікувань. Її одногрупник в КНУ родом з Маріуполя розповідав про екологію і заводи.
«Він мені кидав фотки красивого пляжу, а ззаду ці заводи. У мене очікувань не було, тому що навіть коли я приїхала на вокзал, мені якось не дуже він сподобався. Але потім я більше побачила місто, не хотіла вселяти собі стереотипи з першого дня», — говорить вона.
На відміну від Діани інший студент УАЛ Павло Кіденко з Одеси ніколи не чув про Маріуполь.
«Коли дізнався, що їду до Маріуполя, спочатку загуглив, де це взагалі, тому що я не знав. Побачивши, що це на Донбасі — ну гаразд, взагалі без проблем. Знав що тут нова філія, навіть зрадів. Приїхав і все добре», — говорить Паша.
Діана і Паша вчаться в академії менше ніж місяць, але встигли прогулятися по Маріуполю. «Запам'яталося, як бігав з друзями на “Азовсталь”. Ми просто до неї пробіглися. Правда, дихати там нема чим. Це найбільше запам'яталося. Центр красивий, багато скверів. Нещодавно був на лівому березі. Я думав, що Азовсталь — кінець міста. А там ще. Тепер є плани там погуляти, подивитися», — говорить Паша. Діані теж сподобався центр міста. Впала в око відсутність новобудов у Маріуполі, яких, за її словами, багато в Івано-Франківську.
Як стати студентом?
Заявки на навчання в УАЛ у 2021-2022 роках почнуть приймати в березні. Розраховувати на навчання можуть молоді люди віком від 16 до 20 років. Охочих вступити будуть оцінювати за кількома критеріями — особиста мотивація, ерудиція, вміння працювати в команді, громадянська позиція, фізична підготовка і знання англійської не нижче рівня B1.
Вступ до УАЛ проходить в кілька етапів — тести з англійської та фізичні тести, написання есе, групова дискусія, співбесіда з ментором.
Потрапивши до попереднього шорт-листа, претендентів запрошують на збір у випадковому місті. Група менторів моделює для вступників стресові ситуації, щоб остаточно переконається у виборі студентів. Це можуть бути запливи на байдарці, розведення багаття, активні командні ігри. Ментори вважають, що в стресових ситуаціях проявляється справжня особистість.