E-квиток в Маріуполі: що це таке і коли з'явиться
Восени в Маріуполі планують випробувати систему безконтактної оплати проїзду в громадському транспорті
Міністерство інфраструктури України розробило проєкт Smart Ticket — єдиний електронний квиток для всіх видів транспорту. 29 червня 2020 року уряд України схвалив відповідний проєкт.
Маріупольський департамент транспорту і зв'язку готується під'єднати до системи міський транспорт.
Що таке Smart Ticket?
Проєкт Smart Ticket пропонує об'єднати всі види громадського транспорту в Україні в один сервіс. Користувач зможе доїхати до заданої точки в іншому місті на поїзді, метро та муніципальному транспорті, купивши один квиток єдиною транзакцією. В майбутньому планується під'єднати приватні автобусні перевезення, авіакомпанії та сервіси таксі, а також інтеграція з сервісом «Дія».
У перспективі сервіс може вийти за межі сфери транспорту і дати можливість бронювати готелі, місця в кінотеатрах, паркування.
В Україні не так багато міст з готовою системою електронного квитка в громадському транспорті. Подібні проєкти на різних стадіях реалізації є в Києві, Івано-Франківську, Харкові, Львові, Дніпрі та інших. Творці проєкту Smart Ticket надають можливість інтеграції наявних систем до своєї платформи. Наприклад, до Smart Ticket вже підключений Kyiv Smart Card.
Для інших міст, які не мають електронного квитка в муніципальному транспорті, Smart Ticket пропонує свій готовий процесинг автоматизованої оплати. Сервіс заснований на розробці компанії o-City.
Впровадженням експериментального проєкту буде займатися ДП «Галузевий центр цифровізації та кібербезпеки» у співпраці з АТ «Укрзалізниця» і авіакомпанією SkyUp. Продаж буде здійснюватися на транспортному порталі електронних послуг e-transport.gov.ua і на сайті smartticket.gov.ua.
Згідно з постановою Кабміну, під'єднання основних видів транспорту має завершитися до 30 червня 2021 року. Але експерти називають терміни нереалістичними. Творець Kyiv Smart City Юрій Назаров вважає, що для запуску такої системи знадобиться мінімум 5 років.
Іншими проблемами експерти називають складні юридичні взаємозв'язки, повернення квитків, відсутність в Україні єдиного електронного реєстру пільговиків та інше.
Що планується в Маріуполі?
Між Міністерством інфраструктури та мером Маріуполя був підписаний меморандум про співпрацю. Цим займався Маріупольський департамент інформаційних технологій. У Маріуполі планують впровадити запропоноване міністерством програмне забезпечення. Департамент транспорту і зв'язку готує відповідні документи до подачі на розгляд виконавчого комітету.
Після завершення процедури департамент планує запустити пілотний маршрут. Тестувати систему будуть на автобусному маршруті №16А. Мінімум 10 автобусів обладнають валідаторами для приймання безконтактних платежів. Спочатку валідатори будуть приймати тільки банківські карти та смартфони з можливістю безконтактної оплати. QR-коди для оплати проїзду через Приват24 прибирати поки не планується. У майбутньому розглядається введення спеціальних карт.
«В ході пілота важливо відпрацювати установку валідаторів, їх працездатність через інтернет модеми з програмним забезпеченням, яке працює в Міністерстві інфраструктури, виявити всі “хвороби”і зрозуміти, як воно працює, чи не “зависає” і так далі», — каже Василь Клат.
Головною складністю начальник департаменту транспорту називає не установку валідаторів, а підключення до банківських систем і налаштування складних тарифікацій. Банківською картою можна заздалегідь купити кілька поїздок і скористатися ними в різних маршрутах. Для такої можливості знадобляться спеціальні карти з інформацією про кожного пасажира. Карти повинні бути прив'язані до особистого кабінету, просто там можна поповнити грошовий рахунок.
Василь Клат каже, що проблема пільговиків також обговорюється: «Ми знаємо, що для того, щоб електронний квиток запрацював повністю, всіх пільговиків треба забезпечити електронними картами. Відповідно, повинні бути опрацьовані всі списки офіційні, звісно все повинно бути проінвентаризовано, внесено до баз. Бази повинні бути звірені та перенесені в електронний вигляд. Так, для цих цілей буде попереду велика робота пророблена. Попереду».
Пілотний маршрут сподіваються запустити в жовтні-листопаді 2020 року.