У Маріуполі розробляють проект відновлення аеропорту: скільки це коштує
Про те, що на сьогодні робиться для відновлення польотів у Маріуполі розповів заступник міського голови Сергій Захаров.
Вже сім років пасажирські перельоти в Маріуполі не здійснюються. Для відновлення роботи необхідно два взаємопов'язаних компоненти: дозвіл на "відкриття неба" і сучасна інфраструктура. розповів заступник міського голови Сергій Захаров MRPL.CITY
Відновлення повітряного сполучення для Маріуполя є пріоритетом і має ключове значення для подальшого розвитку міста, яке є найбільшим за чисельністю населення на підконтрольній українському уряду території Донецької області. Про це неодноразово заявляли представники муніципалітету.
- Вже сім років пасажирські перельоти в Маріуполі не здійснюються. Для відновлення роботи необхідно два взаємопов'язаних компоненти: дозвіл на "відкриття неба" і сучасна інфраструктура. Безпечне небо поблизу лінії розмежування. Польоти над містом заборонені з початку фази активних бойових дій.
- Що має статися, щоб повітряний простір відкрили?
- Небо закрито на рівні Міністерства оборони та міжнародних спільнот на відстані 160 км. На сьогодні відстань від зони розмежування, від "сірої" зони до нашого аеропорту - близько 40 км. Однак, у міжнародній практиці існує кілька прикладів, коли є винятки. Наприклад, один з найвідоміших - досвід Ізраїлю. Там дозволені польоти, незважаючи на те, що аеропорт знаходиться за вісім кілометрів від буферної зони. Для безпеки використовують тактичну захисну систему "Залізний купол". Таку практику можемо перейняти і ми. У нас вже є напрацювання в цій площині, і ми усвідомлюємо, які кроки необхідно зробити.
- Яка приблизна вартість такої системи?
Якщо говорити про захисну систему "Залізних купол" - це близько 50 мільйонів євро. Місто вже зв 'язалося з ізраїльською компанією, яка займається безпекою, фахівці повинні приїхати в кінці червня і ми обговоримо можливість встановлення системи в Маріуполі. Ми детально вивчаємо дане питання і знаходимося в тісному діалозі.
- На сьогодні ситуація в Маріуполі, порівняно з 2014 роком, спокійна. Чи є це аргументом для перегляду позиції щодо Маріупольського питання. Що кажуть військові?-
- Ми вже п'ять років "стукаємо в усі двері". Потрібен діалог. Міський голова Вадим Сергійович Бойченко на різних рівнях особисто піднімає дане питання, знаходить нові і нові аргумент для позитивного вирішення.
Необхідний "Залізний купол", як в Ізраїлі - давайте домовлятися. Якщо є вузькі місця - потрібно сідати і шукати шляхи їх вирішення. Зараз ми в тій стадії, коли нас починають слухати і вже чують. Ми зрушили з мертвої точки і це плід серйозної підготовчої роботи.
Всі розуміють - на державному рівні, на військовому рівні, - що місто серйозно розвивається і настільки, що відсутність аеропорту стає обмеженням до подальшого зростання. Як приклад, ми проводимо у себе щорічно Меморіал Макара Мазая - всеукраїнський чемпіонат. Ми вже готові провести у себе і чемпіонат Європи, але цьому перешкоджає відсутність аеросообщения. Сюди можуть прибути Холіфілд і Тайсон, але тільки аеросообщением. Із запорізького аеропорту близько двох годин їхати ніхто не буде. Це усвідомлюємо ми і усвідомлюють ті, з ким ми в постійному діалозі.Яким міська влада бачить відновлений аеропорт?
Нам потрібен не мегабільший аеропорт, нам потрібен безпечний аеропорт, насамперед для внутрішнього сполучення з можливістю чартерних рейсів, а згодом його можна використовувати для міжнародного сполучення. Зараз довжина злітно-посадкової смуги становить 2,6 км. Можливо, ми зробимо невелику смугу - близько 1, 6 км для внутрішніх авіарейсів.
- Наскільки проблематично перебазувати військових, які зараз займають позиції в аеропорту?
- У 2014-му році, як вимагала ситуація, аеропорт був переданий військовим, в ті часи це було найшвидшим рішенням. У нас вже існують варіанти куди можна перебазувати військових з урахуванням їхніх вимог. Сама будівля аеропорту не обслуговувалася з 2014 року, там не проводилося ніяких робіт. Потрібно буде відновлювати або прокладати нові комунікації, вся навігаційна система відсутня. Повторюся, це не головні моменти, це все покроково вирішується, і ми не бачимо в цьому великих проблем.Нова інфраструктура і новий аеровокзал
- Розкажіть, в якому стані знаходиться злітно-посадкова смуга, будівля, обладнання та чи опрацьовуєте ви варіанти іншої локації? Чи можна говорити про будівництво нового аеропорту і в іншому місці?
- На даному етапі ми в діалозі. Опрацьовуються кілька варіантів. Ми відкрито говоримо: "Необхідний новий аеропорт? Скажіть де і ми будемо "вибивати" фінансування ". Нам вже сьогодні з державного бюджету були готові надати кошти на проект. Не проблема побудувати новий, наприклад, в Мангуші. Територіальне розташування хороше і логістика дозволяє нам здійснювати масу маневрів при його будівництві там.
Діюча будівля аеропорту не готова до експлуатації, але протягом усього цього часу з моменту закриття ми проводимо комплекс робіт, який підтримують злітно-посадкову смугу в робочому стані. Прибираємо тріщини на асфальті, проливаємо спеціальною рідиною, що вбиває поросль. У 2019 році там сідали два військові літаки, також регулярно приймаємо вертолітні борти - відповідно, військовими забезпечувалася система безпеки.
Але аеропорт залишився технічно на рівні 2014 року, а вимоги авіаперевезення в 2021 році набагато зробили крок вперед. Зараз нам необхідна нова система безпеки заходу на посадку, супроводу судна, злітні, супроводжуючі вогні, система навігації та інше. Тому ми не говоримо про відновлення старого, це кошти на вітер, ми говоримо про нову систему.
- У скільки обійдеться комплекс робіт з повного відновлення аеропорту, якщо взяти до уваги варіант розташування на діючому місці?
Ми плануємо провести капітальний ремонт самої будівлі і смуги. Плюс, там повинні бути виконані жорсткі вимоги - дві власні пожежні машини, система контролю допуску в аеропорт, яка коштує мільйон євро. Що стосується навігації - це також дуже дорога річ. У Запорізькому аеропорту, де злітно-посадкова смуга приблизно така, як у нас, система вогнів на смузі обійшлася близько одного мільярда гривень. І це не найдорожча.
Тому ми зараз розуміємо, що ремонт нашого аеропорту обійдеться приблизно в 1,5 мільярда гривень - просто капітальний ремонт будівлі і злітно-посадкової смуги з установкою системи посадкових вогнів. У вартість не входить установка системи "Залізний купол".
- Ви говорите про діалог. З ким це діалог і на якому рівні?
- При Офісі президента України створена робоча група з реконструкції 10 аеропортів, куди входить і наш. При цьому, Маріуполь - єдине в шот-листі не обласне місто і ми єдині, хто представляє Донецьку область. Зазначу, це міста, які включили в програму реконструкцій.
Вадим Бойченко поставив нам завдання опрацювати варіанти. Зараз ми уклали з компанією договір, яка підготує два комплекти проектно-кошторисної документації: один договір - на реконструкцію самого вокзалу і другий - на реконструкцію злітно-посадкової смуги і системи безпеки аеропорту. Компанія узгодить з нами технічне завдання і тільки після цього буде проектувати.
- Які терміни ви ставите перед розробниками?
Проект на реконструкцію будівлі аеропорту ми хочемо отримати наприкінці цього року і на початку 2022 - проект системи безпеки допуску в аеропорт.
Зазначимо, міський голова Вадим Бойченко з приводу відновлення аеропорту вважає, що налагоджене авіасполучення Донеччини з іншими регіонами країни також дасть можливість розвивати бізнес всього Донбасу.
Мер підкреслив, що всі проекти, які реалізуються в місті, орієнтовані на потреби жителів і поліпшення їх комфорту. Імпульс для інновацій дають інвестиції.
"Для продовження системного розвитку місто потребує аеропорт. Він вирішить логістичні проблеми і поліпшить інвестиційну привабливість. Також важливо посилити торговельні здібності порту. Зараз на його базі зароджується аграрний кластер. Він сприятиме зростанню економіки всього регіону та створенню нових робочих місць. Для цього необхідне повноцінне інфраструктурне сполучення", - підкреслив Вадим Бойченко.