Навчання в окупації: чи є шанс отримати українську освіту дітям на окупованих територіях
Вже завтра більшість шкіл на вільній території України розпочне новий навчальний рік. І якщо у держави є пояснення для учнів та їхніх батьків, як буде проходити навчання у цьому році на підконтрольних територіях України. То на окупованих територіях і в зоні бойових дій вчителі та діти залишаються майже без інструкцій. Водночас влада обіцяє підготувати такий алгоритм вже найближчими днями, а школярам радять навчатися вдома на платформі “Всеукраїнська школа онлайн”.
“Наразі через обстріли Росії з майже 15 тисяч українських навчальних закладів пошкоджено 2328, а повністю зруйновано 289, – розповідає голова Центру громадянської просвіти “Альменда” Валентина Потапова 31 серпня під час пресконференції. – В Україні щодня росіяни пошкоджують в середньому 14 шкіл. Тільки на півдні країни наразі 885 шкіл знаходяться в окупації. Такі дані по особливо небезпечних територіях ми зібрали для тематичного огляду "Освіта без права доступу: реалізація права на освіту на особливо небезпечних територіях". В огляді ми аналізуємо який стан реалізації права на освіту на цих територіях, наводимо статистику та факти”.
Часто на окупованих територіях немає інтернету та енергопостачання для навчання, тому в деяких районах неможлива навіть дистанційна освіта. Окупанти вилучають українські підручники, руйнують українську систему освіту та створюють свою. Багато українських шкіл в окупації вже перейшли на російську навчальну програму.
Освітній омбудсман України Сергій Горбачов зазначає: щодня діти та педагоги, які навчаються та викладають за українськими програмами в окупації, ризикують своїм життям. Це дуже тонка грань між тим, щоб сприяти реалізації права людини, яка знаходиться під тиском і погрозами, на освіту чи працю і водночас не зашкодити її життю та здоров'ю.
Наразі у держави відсутня публічна стратегія щодо того, як зберегти українську освіту на окупованих територіях та убезпечити учнів і вчителів. Але МОН, за словами Горбачова, вже протягом найближчих днів має представити алгоритм дій для всіх учасників навчального процесу в умовах окупації.
Горбачов пообіцяв підтримувати всіх батьків з окупованих територій, хто вирішив продовжувати навчати дітей за українською програмою, але закликав батьків бути обережними, захищати свої цифрові комунікації та електронні дані. Він також порадив батькам та дітям в окупації навчатися вдома на платформі “Всеукраїнська школа онлайн”.
Освітній омбудсмен також виступає за те, щоб в міжнародне законодавство був внесений термін “освітній геноцид”: “Адже те, що відбувається на окупованих територіях, назвати інакше не можна. Знищення підручників, руйнування шкіл, тиск, залякування вчителів, викрадення, арешти – це все наша реальність. Тому під час міжнародних трибуналів буде важливим притягати до відповідальності Росію ще й за ці речі”.
Крім того, правозахисники вказують і на проблему доступу абітурієнтів до вищої освіти. Головна координаторка ГО “Донбас СОС” Віолета Артемчук розповіла, що цьогоріч молодь з новоокупованих територій Донецьких та Луганських областей отримала можливість скористатися так званою квотою-2 від держави та вступити на бюджет до українських університетів. Ця квота запроваджена для громадян, які знаходяться в районах проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації.
Микола Кіккас, адвокат та аналітик Регіонального центру прав людини, зазначає, що за міжнародними нормами країна-агресор має зберегти освіту на окупованих територіях в тому вигляді, якою вона була до окупації. Але Росія цих норм не дотримується і не планує. Водночас на Україні лежать міжнародні зобов’язання забезпечувати право на освіту для людей в окупації.
Адвокат закликав профільні неурядові організації та державні органи моніторити навчальний процес на окупованих територіях, тамтешні освітні програми, документувати факти тиску на вчителів та порушень їхніх прав і звертатися до органів ООН – комітету з економічних, соціальних та культурних прав та комітету з прав дитини.
Дивіться відео з пресконференції за посиланням