
Бути чи не бути? Перспективи та альтернативи ВГА на Донбасі
Військово-цивільні адміністрації — порятунок для прифронтових міст або обмеження прав місцевих жителів?
Благодійний фонд «Схід SOS» провів онлайн-зустріч «6 років закону про ВЦА: що слід змінити?». Думки звучали протилежні.
А тим часом закон змінили. Але чи значні зміни? «Східний варіант» розповість більше.
Новий старий закон
12 січня президент України підписав «Закон про внесення змін до деяких законів України щодо створення військово-цивільних адміністрацій». Попередній документ, який регламентував роботу ВЦА, приймали ще 2015 року.
У 2020-му зміни внесли у зв'язку з реформою децентралізації. А саме, щоб врегулювати питання створення ВЦА в об'єднаних громадах. Тобто фактично в законі трохи змінили формулювання, додавши до міст і населених пунктів і ОТГ. Наприклад, якщо раніше було зазначено «військово-цивільні адміністрації — це тимчасові державні органи в селах, селищах, містах, районах і областях», то тепер до цього списку приплюсували й об'єднані територіальні громади.
Також додали уточнення, що ВЦА можуть вводити не тільки там, де місцеві органи самоврядування не можуть впоратися зі своєю роботою, але і в тих громадах, де ЦВК визнала неможливим проведення місцевих виборів.
Плюси та мінуси ВЦА
Водночас правозахисники відзначають, що законодавство про ВЦА вимагає глибших змін. Ще влітку 2020 року, перед місцевими виборами, німецька громадська організація DRA спільно з благодійним фондом «Схід SOS» провели близько 30 інтерв'ю зі співробітниками військово-цивільних адміністрацій, місцевими жителями, активістами.
На їх підставі дійшли кількох висновків: з одного боку, збереження ВЦА виправдано, поки йдуть бойові дії. 2014 року багато місцевих рад не справлялися зі своєю роботою, деякі депутати втікали або ж зовсім переходили на бік окупантів. ВЦА — набагато більш ефективні в плані забезпечення потреб жителів, особливо в критичних умовах, де потрібно реагувати швидко.
З іншого боку, зазначено у звіті місії, закон 2015 року зробив процедуру формування ВЦА непрозорою, не залишивши для місцевих жителів механізмів громадського контролю за діяльністю адміністрацій. Керівниками військово-цивільних адміністрацій нерідко призначають людей без досвіду адміністративної роботи. А держава досі не запропонувала ефективної системи навчання та перекваліфікації очільників і ключових співробітників ВЦА.
«Вибори проводити потрібно, оскільки цього вимагає демократичне суспільство. Але часто звучать аргументи, що в результаті виборів в Луганській і Донецькій області в нових ОТГ прийдуть представники старих політичних еліт, які налаштовані проросійськи. Такі ризики є. Що можна зробити? Завершити реформування правоохоронної системи й добитися покарання для представників еліт, які скоювали злочини: корупційні та проти України. Але і військові адміністрації, на нашу думку, вимагають реформування, і зараз вони не відповідають демократичним стандартам. Є багато питань до процедури призначення голів ВЦА, від яких дуже багато залежить», — вважає директор БФ «Схід SOS» Костянтин Реуцький.
Два погляди
Як живуть прифронтові громади — добре знає голова Попаснянської райдержадміністрації Роман Власенко. Побоювання з приводу виборів він розділяє і вважає, що багато місцевих жителів схильні до пропаганди. Чимало і випадків підкупу виборців.
«Щодо повноважень ВЦА — я не бачу на сьогодні проблем в їх роботі з точки зору громадянського суспільства. З питань прозорості та публічності роботи, я думаю, багато залежить від персоналій. Можливо, потрібні громадські ради, але глобальних проблем немає. У мене позиція трохи суперечлива: чим більше повноважень дається ВЦА, тим на довший термін вони залишаться», — говорить голова РДА.
Олександр Солонтай, експерт з політики місцевого розвитку, навпаки, вважає, що ще 2014 року створення військово-цивільних адміністрацій було помилкою. А саме, з юридичної точки зору: той факт, що їх — тимчасові органи — закріпили на рівні закону.
«2014 року після Революції гідності по всій країні стали відновлювати місцеве самоврядування, а на Луганщині та Донеччині, навпаки, почали згортати самоврядування. Тобто під гаслами демократичних цінностей на Донбас прийшло обмеження прав людини. ВЦА поширюються, як ракова пухлина. Спочатку вони були в кількох населених пунктах, потім почали знищувати місцеве самоврядування в місті Щастя, дісталися до Сєвєродонецька і Лисичанська. В умовах, коли оголошується розвиток децентралізації в країні, в регіоні, де потрібно посилено навчати громадян самоврядування, рухаються в протилежному напрямку», — вважає експерт.
А як же обласний центр?
Створення ВЦА в Сєвєродонецьку влітку 2020 року викликало бурю дискусій. Активні бойові дії не зачепили місто навіть у 2014, через 6 років туди перебралися багато обласних інституцій, приїжджають представники міжнародних організацій. Рішення про ліквідацію міськради виглядало скоріше політичним.
«У законі не вказані географічні кордони, де можуть бути введені ВЦА. Тобто, якщо в будь-який громаді місцева рада не буде збиратися 3 місяці, президент може ввести ВЦА. Водночас в законі вводиться поняття, що на підставі подання ЦВК про неможливість проведення виборів можна створити військово-цивільну адміністрацію. Хоча у самій ЦВК немає ніяких інструментів верифікації реальної ситуації на місцях. Вони роблять висновки на підставі подань голів ОВЦА. А вони роблять свої висновки, не спираючись на будь-які зрозумілі критерії. Чому Сєвєродонецьк та Лисичанськ в небезпечній зоні, а Кремінна і Рубіжне — ні?», — підкреслює ексдепутатка Сєвєродонецької міськради Олена Ніжельська.
Що можна зробити
За словами Костянтина Реуцького, закон слід змінити так, щоб місцеві громади могли впливати на процес відбору кандидатів у голови ВЦА, а згодом його роботу контролювати. Сам же інститут військово-цивільних адміністрацій списувати з рахунків рано.
Експерт Андреас Умланд розглядає ВЦА як частину перехідного періоду. Такий формат може стати в пригоді під час деокупації окремих районів Донбасу до тих пір, поки там не можна буде провести місцеві вибори.
«У цьому, на мій погляд, і полягає завдання переформатування закону про ВЦА, щоб в майбутньому вони могли застосовуватися в цьому випадку. Якщо не буде миротворчої місії ООН, українській державі самій доведеться наважитися. Є абсолютно очевидні кроки до поліпшення: включення місцевого громадянського суспільства в дорадчий орган при ВЦА. Я не думаю, що можна проводити вибори голів ВЦА, але такий орган міг би включити місцеві громади до процесу прийняття рішень», — вважає експерт.
Ще одні місцеві вибори на Донбасі можуть провести вже 28 березня. Так пропонує ЦВК. Але останнє слово — чи немає небезпеки — саме-таки за військово-цивільними адміністраціями. Тільки обласними.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.