Здоров'я та безпека. Як отримати послуги лікаря та не потрапити у халепу
Неввічливе ставлення, відмови у передбачених законом послугах і навіть вимагання грошей за безоплатні послуги. Українці нерідко зіштовхуються з такими проблемами у лікарнях. “Східний Варіант” дізнався, як уникнути таких ситуацій та відстояти свої права
З початком епідемії коронавірусу українці стали частіше звертатися до лікарів. Найчастіші скарги на гострі респіраторні захворювання, але й хронічні ніхто не скасовував.
При цьому слід пам'ятати, що зараз як ніколи потрібно дотримуватися безпеки, перебуваючи в лікарняних коридорах. Як це зробити і як, в разі необхідності відстояти свої права при відвідуванні лікаря, з'ясовували журналісти "Східного варіанту".
Право на здоров'я
У наш час епідемій і карантинів дуже важливою є можливість легкого і своєчасного доступу до послуг лікаря.
У 2018 році в Україні запустили реформу охорони здоров'я, завдяки якій кожен українець тепер може отримати консультацію медика навіть не виходячи з дому. Для цього тільки потрібно підписати декларацію з лікарем незалежно від місця реєстрації. Тобто в будь-якій зручній для пацієнта поліклініці та з тим лікарем, який подобається.
Коли ви зробите це, не потрібно буде вистоювати години в чергах під кабінетом. На прийом можна буде записатися телефоном. У разі, якщо ви не зможете через хворобу прийти в лікарню самостійно, сімейний лікар відвідає вас вдома.
Попри те, що система сімейних лікарів працює вже третій рік, лише близько третини жителів (1,4 млн з 4 млн) Донецької області уклали договір з лікарем. Річ у тому, що не кожна людина має чітке уявлення, як оформити цю саму декларацію. Особливо такі проблеми виникають у людей старшого віку. Але процедура ця дуже проста.
Про те, як укласти декларацію з сімейним лікарем ми попросили розповісти Ігоря Вінниченка — заступника головлікаря однієї з поліклінік Слов'янська.
"Для того, щоб підписати декларацію, людині необхідно мати документи, які дозволяють ідентифікувати особу. Це паспорт, індивідуальний податковий номер (ІПН, — прим. Авт) і бажано телефон, — розповідає медик. — В принципі, можна зробити декларацію і без телефону, але виникає проблема у швидкості. Тому що ми тоді змушені сканувати документи, відправляти ці скани в медичну інформаційну систему, щоб вони могли там ці скани ідентифікувати. Це займає близько двох-трьох тижнів. Водночас при використанні телефону протягом 1-2 хвилин приходить спеціальний код, який дозволяє підтвердити, що це дійсно та людина, яка є".
Також декларацію із сімейним лікарем можна укласти онлайн.
Для цього необхідно зайти на сайт Helsi, ввести свій номер мобільного і дочекатися, коли вам подзвонять. Далі потрібно буде слідувати інструкціям. Добре, якщо ви вже заздалегідь вибрали собі лікаря, але на цьому електронному ресурсі також можна знайти інформацію про медичних працівників у вашому місті (для цього не забудьте вказати своє місто в лівому верхньому куті).
І пам'ятайте, ви можете укласти декларацію з будь-яким лікарем. І в будь-який момент можете змінити його. Головне при виборі керуватися здоровим глуздом. Інакше, за словами Ігоря Винниченка, може доходити до курйозних ситуацій.
"Я б рекомендував вибирати лікаря з тієї амбулаторії, яка знаходиться ближче до вашого місця розташування. Це зручніше і пацієнту швидше дістатися до лікаря на прийом, і лікарю зручніше дістатися до місця проживання пацієнта. А то у нас бували випадки, коли лікарю доводилося їздити до пацієнта в сусідню область. Просто тому, що там людина захотіла оформити договір саме з нашим лікарем", — розповідає Ігор Винниченко.
Однак, не варто сильно переживати, якщо відносини між сімейним лікарем і пацієнтом ще не оформлені. За словами Ігоря Винниченка, при гострій потребі людина може отримати допомогу від медиків в будь-якому медичному закладі.
"Якщо є якась проблема, ви можете звернутися у найближчу амбулаторію. Якщо дійсно є необхідність у невідкладній допомозі, вам її нададуть без всякої декларації", — стверджує заступник головного лікаря.
У будь-якому випадку пам'ятайте — право на отримання якісної медичної допомоги громадянину України дає Конституція, Закон "Основи законодавства України про охорону здоров'я" і цивільний кодекс.
Зрештою в екстренній ситуації на порятунок може прийти бригада швидкої допомоги або мобільна бригада тестування COVID - 19. Але краще з оформленням декларації не затягувати.
Пам'ятати про захист
До того ж лікарі нагадують не забувати про безпосередньо фізичний особистий захист під час відвідування поліклінік. Бо епідемія коронавірусу хоч і не така інтенсивна, але ж ще не полишила наше життя.
“Найефективніший засіб захисту від коронавірусу — це щеплення. Але навіть, якщо ви вакциновані, то це не означає, що ви повинні нехтувати засобами індивідуального захисту. Вони як і раніше актуальні. Тим більше коли ви йдете до лікувального закладу. В принципі медичні установи — це ті місця, де збираються хворі і ймовірність зустріти хворого коронавірусом в лікувальному закладі набагато вища, ніж у будь-якому іншому місці”, — розповідає Ігор Винниченко.
Отже, не забуваємо про захисні маски, засоби дезінфекції та банальне миття рук.
Право на безпеку
Якісна медична допомога — це не тільки вчасно виписані ліки або оперативно поставлений діагноз. Це ще й "людське" ставлення працівників медицини до пацієнтів. Це і відсутність корупційної складової при наданні лікарської допомоги. Це в цілому безпека відвідування медичного закладу в усіх сенсах, в тому числі й у правовому.
Не секрет, що однією з найпоширеніших проблем в лікарнях є стягування плати за ті послуги, які повинні надаватися безоплатно. Купити папір для принтера, заплатити за бахіли або за безоплатні аналізи. Таке відбувається часто-густо. А ще не рідкість халатне або навіть хамське ставлення, некомпетентність лікаря.
Такий випадок стався взимку поточного року в одній із лікарень Слов'янська.
На початку лютого місцева жителька Анна Абрамова зареєструвала петицію за наступним формулюванням: “Звільнити завідувача травматологічного відділення Павла Анатолійовича Хайло за хамство, знущання над пацієнтами, вседозволеність і непрофесіоналізм”.
Петиція дуже швидко набрала необхідну кількість голосів, що дозволило перевести її на розгляд у міську раду.
Питання розглядала спеціальна контрольна комісія. Наразі, до звільнення справа не дійшла. Але знати, як можна захистити себе у випадку, коли лікар поводиться не коректно, повинен кожний.
Активіст Дмитро Браславський побував у схожій ситуації та зміг вийти з неї переможцем.
"Я хотів зробити вакцину від кору. Це було два роки тому. Прийшов, мого лікаря не було. Мені сказали йти до іншої лікарки. Я прийшов, а вона почала грубіянити. Сказала, що доза на двох чоловік і потрібно шукати кого-небудь собі. "Заради одного тебе нічого відкривати не буду", — розповідає Дмитро. — “Мені це не дуже сподобалося, її хамство. Я прийшов додому і написав скаргу на ім'я головлікаря. Мені передзвонила моя лікар на наступний день і зробила разом зі мною цю вакцину. Тобто вона стала тією другою людиною".
У подібних ситуаціях Дмитро опинявся не один раз. Але кожен раз йому допомагала його наполегливість і знання своїх прав і обов'язків медичних працівників.
Як запобігти неприємним ситуаціям та що робити, якщо вже зіштовхнувся?
У цілому існує певний алгоритм дій захисту від недобросовісних медиків, який оприлюднила ще у 2019 році колишня в.о Міністра охорони здоров'я Уляна Супрун.
Захистити свої права у лікарні ви можете особисто, через представника або ж колективом. Кому ще не виповнилося 18 або недієздатні особи — через представників.
Конкретні інструменти наводимо нижче.
Готуватися заздалегідь
Обов'язково дізнайтеся рекомендації про лікаря, до якого збираєтеся. Користуйтеся відгуками ваших знайомих, ймовірно деякі з них ходять до одного і того ж фахівця кілька років і задоволені результатом. Також можна пошукати відгуки у соціальних мережах. Навіть самому задати питання. Але до них слід ставитися уважно і відрізняти приховану рекламу від реплік пацієнтів.
Написати звернення через лист
Найпростіший спосіб — звернення через лист: зареєстрована заява зобов’язує установу надати вам відповідь.
Тож, якщо особисто передаєте скаргу, вимагайте реєстрації.
Якщо надсилаєте поштою, то рекомендованим листом чи з повідомленням про вручення.
Якщо звернення надсилається електронною поштою, то треба вказувати електронну адресу, на яку має прийти відповідь — це вимога Закону України «Про звернення громадян».
У листі необхідно зазначити
- прізвище, ім’я, по батькові;
- місце проживання;
- суть питання і чітке формулювання прохання чи вимоги. Якщо ви хочете бути присутнім при розгляді звернення, потрібно це вказати;
- підпис і дату.
Куди можна звертатися зі скаргою
- До головного лікаря з урахуванням рекомендацій, що надані вище.
- Якщо не вдалося владнати ситуацію, звернутися у департамент/управління охорони здоров’я вашого міста чи області
- На гарячу лінію місцевих органів виконавчої влади.
- Якщо не спрацювали перераховані вище інстанції, то на гарячу лінію Уряду за телефоном 1545.
Ще один спосіб — звернення до Інспекції з питань захисту прав споживачів
Ця послуга безоплатна.
Якщо на попередніх етапах не вдалося владнати ситуацію, ви маєте право звернутися до суду.
Також можна звернутись до Центрів з надання безоплатної правової допомоги за адресами.
Якщо ви не погоджуєтеся з рішенням, яке ви отримали після скарги та вирішили звертатисядо органу або посадової особи вищого рівня, не затягуйте. Звертатися можна протягом місяця після того як вас ознайомили з рішенням. Інакше ваш запит можуть відхилити (виняток — поважна причина порушення термінів).
Скільки часу можуть розглядати звернення:
- до 15 днів — звернення, які не потребують додаткового вивчення
- до 30 днів — звернення, які потребують додаткового вивчення
- до 45 днів звернення, вивчити обставини яких неможливо у 30-денний термін. У такому випадку вас мають обов’язково про це повідомити.
Участь міжнародних організацій
Цьогоріч у межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру та за фінансування Європейського Союзу було організовано «Школу менеджменту якості в охороні здоров’я» — низку навчальних заходів за участі управлінського складу (головні лікарі, заступники головних лікарів, завідуючі амбулаторій та відділень), практикуючих лікарів, головних та старших медичних сестер лікувальних установ первинної ланки, спеціалізованої та високоспеціалізованої медичної допомоги Донецької та Луганської областей.
Основною метою Школи став розвиток та зміцнення спроможності медичного персоналу всіх рівнів надання медичної допомоги у сфері управління якістю охорони здоров’я в контексті відповідності вимогам доступності, безпеки, ефективності, орієнтованості на пацієнта, своєчасності, раціональності та справедливості, із застосуванням кращих національних та світових практик, методів та інструментів для покращення, контролю та забезпечення якості медичних послуг.
Пам’ятайте — право на безпечне, своєчасне та якісне медичне обслуговування є беззаперечним для вас як громадянина України та просто людини.
***
Стаття підготована у межах проєкту «Корисні інструкції для безпечного життя», що реалізується онлайн-виданням «Восточный Вариант» (ГО «Наш Дім — Слов'янськ») за технічного адміністрування ЗУРЦ у межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру за фінансової підтримки урядів Данії, Швейцарії та Швеції.