"Слов'янськ велосипедний": як місцеві активісти роблять місто комфортнішим
Де шукати нові велопарковки та що потрібно для створення загальноміської велоінфраструктури
У Слов'янську з'явилися нові паркування для велосипедів. П'ять нових місць, де можна припаркувати свого залізного коня. Поки тільки біля міських лікарень. Але автори ініціативи кажуть, що це тільки початок. Вони боротимуться за створення глобального комфортного середовища для велосипедистів Слов'янська.
Створення загальноміської велосипедної інфраструктури. На такий масштабний проєкт замахнулися громадські працівники з Платформи ініціатив «Теплиця». Йдуть до цього вже кілька років і добилися певних успіхів, але зупинятися на досягнутому не збираються.
«У серпні 2019-го ми ініціювали проєкт, який підтримав ПРООН. Це залучення іноземних інвестицій в Слов'янськ для створення міських веломаршрутів довжиною понад 100 кілометрів. Така необхідність давно назріла. Велолюбителів у нас в місті багато, більше ніж в інших містах області, так говорять дослідження. Тому створення комфортних умов для пересування на велосипедах це просто нагальна потреба.
Реалізацією займається Платформа ініціатив “Теплиця” з партнерами — це Східноукраїнський велоклуб “Тор” і “СпільноХаб” із Запоріжжя», — говорить керівниця «Теплиці» Анна Авдіянц.
Анна розповідає, що все почалося 2018 року, коли «Теплиця», активні учасники Слов'янської велоспільноти та партнери із Запоріжжя почали проводити велофестиваль «Велодвижок» в Слов'янську.
Цей фестиваль став щорічним. В рамках «Велодвижка» проходять веловихідні в 10 міста Донецької та Луганської областей. У Слов'янську для нього навіть почали виділяти кошти з міського бюджету.
«Хоча, якщо копати ще глибше, то почалася ініціатива встановлювати правильні велопарковки по місту у 2016-17 році від місцевого жителя Юрія Соколова. Він тоді реалізував проєкт від ЮНІСЕФ, сам робив паркування, сам встановлював в громадських місцях. Ми його тоді підтримали», — розповідає Анна.
Цей одиничний ініціативний імпульс трансформувався в масштабну програму. Спільно з міським Управлінням житлово-комунального господарства йде розробка велодоріжок на десятках міських вулиць.
В управлінні житлово-комунального господарства повністю підтримують цей почин.
«Ми плідно співпрацювали з “Теплицею” торік, обговорювали місця, де краще встановлювати велопарковки. Зараз ми повністю на стороні активістів в даному питанні. Будемо розробляти концепцію велосипедної інфраструктури разом», — говорять в Управлінні.
У новому проєкт активісти «Теплиці» відводять собі адвокаційну роль. Провели дослідження актуальності тих чи інших веломаршрутів, організували серію воркшопів за участю чиновників, велосипедистів та представників велобізнесу.
«Ми провели опитування, як часто жителі користуються велосипедами. Опитали 500 осіб. Виявилося, велотранспортом для того, щоб дістатися на роботу чи взагалі у справах, користується 17% опитаних. Це високий відсоток при тому, що ми не враховували тих, хто використовує велотранспорту для відпочинку», — розповідає Анна.
Так само активісти «Теплиці» спільно з експертами розробили мапу актуальних веломаршрутів по місту і так званих рекреаційних маршрутів, які йдуть між сусідніми містами — Бахмутом, Костянтинівкою. І навіть тих, що йдуть в Харківську та Луганську області.
«Дві перші дороги, де ми хотіли б побачити велодоріжки, — це вулиці Вокзальна (дорога на наш курорт) і Батюка. Ці два напрямки в пріоритеті. Далі вулиця Торська, там будуватимуть новий тротуар і ми хотіли б, щоб його зробили з урахуванням велосмуги», — пояснює Анна.
Під час воркшопів активісти з експертами, представниками міських служб вивчали різні варіанти велодоріжок: виділені велосмуги, доріжки з обмежувачами й просто розмітка. Все буде залежати від можливостей кожної окремо взятої дороги.
Все це викладено в Концепції, вона буде винесена на розгляд депутатської комісії та потім, якщо комісія прийме рішення, то обговорення перейде в зал міської ради. І якщо вже депутати схвалять концепцію, то в майбутньому всі ремонти, реконструкції або будівництво доріг у місті відбуватимуться з урахуванням розміщення там же велодоріжок.
«Уже наступного місяця писатимемо листа меру, щоб Концепцію розглянули на депутатській комісії. Нехай наше місто досі не має Генеральної стратегії міського розвитку, але ми вирішили почати хоча б з малого, з розвитку глобальної міської велоінфраструктури» — підсумувала Анна Авдіянц.
Де шукати нові велопарковки?
🚲 Амбулаторія 10, вул Малогородська, 142
🚲 Амбулаторія 5, вул Г.Батюка, 25
🚲 Амбулаторія 7, вул Донська, 5
🚲 Амбулаторія 1, вул Банківська, 85
🚲 Дитяча лікарня, вул Ярослава Мудрого, 14
Проєкт реалізується в рамках Програми ООН з відновлення і побудови миру за фінансової підтримки Європейського Союзу.
Програму ООН з відновлення і побудови миру реалізують чотири агентства ООН Програма розвитку ООН (ПРООН), Структура ООН з питань гендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок (ООН Жінки), Фонд ООН в області народонаселення (UNFPA) та Продовольча і сільськогосподарська організація ООН (ФАО).
Програму підтримують тринадцять міжнародних партнерів: Європейський Союз (ЄС), Європейський інвестиційний банк (ЄІБ), Посольство США в Україні, а також уряди Великобританії, Данії, Канади, Нідерландів, Німеччини, Норвегії, Польщі, Швейцарії, Швеції та Японії.