Вдома з дитиною: НЕнудно, НЕскладно. Досвід сєвєродонецької мами
Стрельченко Олена — звичайнісінька матуся з Сєвєродонецька з вельми «незвичайним», але дуже захопливим декретом.
Що такого примітного і незвичайного в її історії — дізнався Східний варіант.
«Граючи та займаючись з дітьми, ми робимо відразу дві важливих справи: відкриваємо нове для свого малюка і заповнюємо “прогалини” нашої внутрішньої дитини. Ну класно ж!» — ділиться з нами Олена.
Ще в дитинстві вона цікавилася хімічними процесами.
«Дуже хотілося змішати зеленку або йод з маминим тістом і подивитися що ж з цього вийде. Але ось мама мій ентузіазм не поділяла. І її можна зрозуміти. У 90-і такі інгредієнти, як і багато інших, були в дефіциті. Загалом експеримент так і не був втілений в життя. Слава Богу, часи змінилися: у нас є все необхідне для розвитку і цікавого проведення часу. З нашими дітьми ми й самі діти. Тож чому б не пустувати прямо тут і зараз? Але вже під контролем “свого ж” дорослого», — говорить Олена.
🌡 Хімічні досліди
«Ми з Тімою почали проводити безпечні хімічні досліди. Звичайно, спочатку це були найелементарніші експерименти, де беруть участь прості складові, але вони викликали у сина захват. Наприклад, реакція нейтралізації із застосуванням соди й оцту. Все шипить і піниться — дитина радіє, ну а я тим більше! Жодна хитромудра магазинна іграшка за враженнями не зрівняється з такими простим експериментом.
Потім цей же дослід зробили ще цікавішим, додавши в нього мийний засіб і забарвлену аквареллю воду. Зробили з сином попередньо з фольги та картону гори й галявину. Вийшла імітація вулкана, що “прокидається”, з піною замість лави. Стали пробувати й досліди з фізики. Прикладів маса: їх можна знайти в YouTube. Важливо — донести дитині на “його мовою” чому відбувається той чи інший процес і реакція. Тут уже все залежить від вашої фантазії», — сміється Олена.
Знайомство з методикою Монтессорі
Як і інші батьки, Олена хотіла організувати дозвілля свого малюка максимально насиченим і корисним.
«Іграшки, книги, досліди — це само собою зрозуміло, але мені стало цього мало. Дізналася про ранній розвиток за методикою Марії Монтессорі. У нашому місті є така школа. Записалися на заняття. Мене цікавили правила подачі інформації й дуже хотілося побачити інструменти розвитку на практиці. У такій школі дитина сама вибирає заняття до душі, і найцікавіше — все тут з підручних матеріалів. Коли дитина “насичується” одним заняттям, вона сам обирає будь-яке інше.
Наприклад, в школі була велика скриня зі звичайним горохом, що, приваблювало, без винятку, всіх малюків. Дитина, здавалося б, просто сидить в горосі, пересипаючи його з однієї баночки в іншу, а за фактом працює її дрібна моторика. На ручках дитини є точки, які безпосередньо пов'язані з мовними центрами мозку. І така проста гра впливає на такі складні механізми», — згадує Олена.
Сенситивні періоди розвитку: Що це таке?
Марія Монтессорі — італійська лікарка і педагогиня — говорила про періоди розвитку дитини. Це так звані «сенситивні періоди». Це періоди особливої чутливості до тих стимулів довкілля, які відповідають потребам розвитку дитини. Іншими словами це «вікна можливостей». Їх легко помітити: дитина тягнеться до певних речей і занять, концентрується на них.
«В одній зі статей про педагогіку Марії Монтессорі прочитала, що кожна дитина — будівельник самої себе, і важливо, щоб вона знайшла будівельний матеріал саме у своєму оточенні. Пам'ятаючи про це, стала включати якомога більше підручних матеріалів в наші з Тімою заняття. Коли знаєш такий підхід навчання, будь-який предмет в домашньому побуті знаходить нову цінність, а в грі починає жити новим життям. Запевняю вас, жодна готова куплена іграшка не займе інтерес дитини так, як те, що можна створити разом з мамою.
Так з лотків для яєць відмінно виходять гори, які можна розфарбувати разом з дитиною, а з мочалок можна зробити їжачків. Навіть, прошу вибачення, втулки від туалетного паперу застосовні (сміється): з них можна будувати багатоповерхові гаражі для машинок. Мій чоловік дуже підтримував такий наш інтерес і зробив для сина бізіборд (ігрова дошка, яка не просто розвиває дрібну моторику, але ще і дозволяє з малого віку ознайомитися з предметами побуту, отримати навички самообслуговування — ред.). Коли діти друзів приходили до нас в гості, насамперед вони бігли до бізіборда», — пояснює Олена.
«Цікавинки» з підручних матеріалів
«Кухня стала тепер не тільки місцем для прийняття їжі, але ще і простором для розвитку. Я взяла великий тазик, насипала туди квасолю і гречку, на дно поклала маленькі машинки, дрібні іграшки. Це могли бути будь-які цікаві для малюка предмети. Завданням було — знайти їх і спочатку на дотик і визначити що це. Тімі дуже подобалася така гра. Ми стали разом з ним робити цілі сенсорні коробки та галявинки, таким чином наші «развивашки» захопили вже й простори залу», — ділиться з нами Олена.
Захопили простори Інстаграма
Олена почала ділитися своїми історіями та фотографіями з друзями в соціальних мережах.
«Ми просто показували весь процес і отримували дуже багато зворотного зв'язку, відгуків спочатку знайомих матусь і друзів. Це, звичайно, надихало. І, що здивувало і дуже порадувало особисто мене, — приєдналися і тати, а це так важливо. У дослідах брали участь цілими родинами. Ну це ж щастя для малюків! І, виявилося, я не одна така, хто у своєму дитинстві не дослідив мамині реактиви з аптечки (сміється). Але ще приємним для мене було дізнатися, що в Монтессорі школу, куди ми продовжували ходити, також внесли такі експерименти з хімії», — згадує Олена.
Ось кілька цікавих для всієї родини експериментів від Олени:
Дослід з сосновою шишкою: для найменших
Соснову розкриту шишку помістіть в миску або відерце з холодною водою. Приблизно через годину шишка закриється. А, коли дістанете її з води, і вона підсохне, то знову відкриється. Малюкові буде цікаво дізнатися, як волога впливає на лусочки шишки.
Кулька сама надувається
У надувну гумову кульку насипаємо столову ложку соди. В пластикову пляшку 0,5 л наливаємо трохи оцту. Акуратно надягаємо кульку на горлечко пляшки. Сода з кульки висипається в оцет, виділяється вуглекислий газ, який своєю чергою надуває кульку. Класний досвід для малюків будь-якого віку.
Фараонова змія
Цей дослід краще робити з дітками трохи старше, які знають всі правила роботи з вогнем.
Беремо таблетки глюконату кальцію, кладемо по периметру газової конфорки. Підпалюємо газ. Відбувається реакція. І таблетки починають рости як щупальця. Це все дуже нагадує живих змій. Такий досвід здивує всіх членів родини!