Світло, газ і вода: як на Донеччині створюють стартап для покращення комунальних послуг
Чи доводилося вам стояти у «кілометровій» черзі для оплати комуналки? А проводити звіряння показань? Чи міняти постачальника газу? «Східний Варіант» розповідає, як житель Покровська хоче спростити ці процеси для всіх українців
У перспективі розробка дозволить повністю піти від паперових документів і все перевести в онлайн. А користувачі зможуть, не виходячи з дому, розв'язувати усі комунальні питання
У чому проблема?
Комунальні послуги — це сфера життя, з якою ми стикаємося щодня. І водночас досі це одна з найнекомфортніших сфер.
Наприклад, влітку 2020 року в Україні запрацював ринок газу для населення: споживач отримав право змінювати постачальника газу залежно від ціни та сервісу. У деяких містах почалася метушня — в офісах постачальників послуг збиралися довгі черги з охочих переукласти договір з новою компанією з вигіднішим тарифом.
Яке рішення?
Житель Покровська Віталій Давидов працює над стартапом Timbi. Це сервіс, який у перспективі дозволить вибрати постачальника послуг та укласти з ним договір, не виходячи із дому. Поширюватиметься це на постачальників води, газу та електроенергії.
«Кілька років тому мої друзі купили квартиру в Дніпрі. Я допомагав їм із переїздом і застав процес переоформлення особового рахунку на їхні особисті дані замість даних колишньої власниці квартири», — розповідає Віталій.
Молода сім'я зіткнулася з безліччю труднощів: довелося вистояти довгі черги, безнадійно шукати абонентські відділення серед спальних районів, кілька разів збирати потрібний пакет документів. І навіть після цієї бюрократії деякі платіжки приходили на ім'я старих господарів квартири.
«Я ще тоді ввів у пошуковій системі запит “підключити комунальні послуги онлайн”, але не знайшов нічого», — згадує Віталій. Він і сам неодноразово допомагав рідним перепідключити комунальні послуги.
Як це працює?
Над своїм стартапом Віталій працює у венчурній студії Центру стартапів 1991 у Маріуполі. Його мета — спростити взаємодію клієнтів із постачальником послуг до максимуму.
Для перепідключення на сайті Timbi потрібно буде заповнити форму та подати документи. Потрібно вибрати регіон, де ви плануєте підключення, статус клієнта (бізнес або побутовий користувач), потрібну послугу та самого постачальника.
А потім прикріпити фото таких документів:
📌 паспортні дані,
📌 ідентифікаційний код,
📌 документ, що підтверджує право власності чи оренду житла,
📌 останній рахунок за послугу,
📌 додаткові документи, які можуть знадобитися окремим постачальникам.
Таким чином, у клієнтів на кожному етапі буде зрозуміла інструкція, що, згідно з ідеєю стартапу, позбавить їх від дзвінків у клієнтську підтримку.
Проєктна директорка Центру стартапів 1991 ГО «SocialBoost» Єва Бєльченко вважає, що зараз, коли весь світ активно переходить в онлайн, вдалий час для створення такого стартапу:
«Наразі активно розвивається діджиталізація сфери послуг — класичні бізнеси створюють власні онлайн-сервіси, розширюють локацію. Державні та муніципальні установи також дають можливість подавати заявки або ставати в чергу онлайн. Пандемія стала поштовхом для цифровізації. Як би банально це не звучало, але час — це гроші, тому люди готові платити за економію свого часу та грошей».
І комунальні послуги — не виняток. Деякі постачальники мають власні чат-боти для передачі показань лічильника.
“ПриватБанку” ми можемо оплачувати послуги, але дані там оновлюються із запізненням або не завжди збігаються з реальністю. А якщо ви оплачуєте “комуналку” за декількома адресами, легко переплутати проплати», — каже Єва Бєльченко.
Віталій Давидов розраховує, що всі ці проблеми вдасться вирішити його стартапові й Timbi стане коротким містком взаємодії між постачальниками послуг та їхніми клієнтами. Водночас платити за користування сервісом будуть саме постачальники послуг, а споживачі зможуть користуватися ним безплатно.
«Світло, газ, вода — все це в одному місці», — так звучить девіз стартапу Віталія.
А це точно працює?
Основне питання у тому, як буде забезпечена безпека особистих даних користувачів. І мова тут не тільки про паролі та пошти, а й про фотографії паспорта та права власності.
«Безпека особистих даних — це наше головне питання. Ми про це знаємо та працюємо над цим», — зазначає Віталій.
На ринку багато схожих проєктів, але в Центрі стартапів 1991 вважають, що новий стартап зможе врахувати недоліки попередників і створити більш універсальний продукт.
«Серед конкурентів Timbi ми виділяємо easypay.ua, portmone.com.ua, ipay.ua. Але там є не всі комунальні послуги, особливо це стосується Донецької та Луганської областей. А користувачеві потрібно внести багато даних, шлях оплати надскладний. Майбутній сервіс Timbi має розробити ефективніший функціонал. До того ж стартап планує допомагати користувачам у юридичних відносинах з постачальниками послуг», — пояснює Єва Бєльченко.
Поки що стартап на стадії розробки. Віталій зв'язувався з одним із постачальників комунальних послуг, пропонуючи свою ідею та послуги у перспективі. Вони наголосили, що готові розглянути пропозицію, якщо побачать результативність проєкту.
«Перед командою стоїть багато викликів та завдань, насамперед — налагоджена комунікація з комунальними службами. Попит на такий продукт в Україні є. Є у нього і гарні шанси на успіх закордоном», — зазначає проєктна директорка, додаючи, що основна робота щодо вдосконалення стартапу ще попереду.
Ще більше корисних рішень
На Луганщині спеціальний дрон допомагає рятувальникам відстежувати паліїв та запобігати пожежам. Також дрон оснащений акустичною системою: у польоті він попереджає паліїв про відповідальність. Це штрафи від 1700 до 3400 тисяч гривень.
У Маріуполі стартап VAHTA допомагає відстежувати рівень відвідуваності у громадських місцях чи на заходах. Наприклад, спортсмени відмічаються у своїх тренерів, а учасники гуртків — у керівників.
Маріупольський сервіс DriveDatum допомагає розробникам написати код на програмній платформі Node.js. За 10 хвилин роботи в сервісі розробник може отримати повну архітектуру коду блогу новин. Вручну така робота зайняла б близько десяти годин.
***