"Не навчити, а знищити українську ідентичність". Як проходить освітній процес в окупації на сході України
У регіонах, що перебувають під тимчасовою окупацією, освітній процес відчутно перетворюється на майданчик для виховання нового покоління “воїнів” країни-агресора. Повна русифікація навчальних програм, військові збори та систематична пропаганда “цінностей” з наголосом на патріотичному обов’язку зс рф стають нормою життя, впливаючи на уявлення молоді про світ та їхню майбутню роль у ньому.
Східний Варіант розповість разом з освітніми експертами та психологом, як саме це відбувається та які можуть бути наслідки подібної політики.
Основними тенденціями окупаційної освіти зараз можна визначити русифікацію та мілітаризацію учнів на тимчасово окупованих територіях.
Школи в цих регіонах впроваджують російську мову як основну мову навчання. Проведення “розмов про важливе” вважається обов'язковим, проте вони служать не стільки для обговорення реальних проблем, скільки для пропаганди.
На окупованих територіях загарбники впроваджують осередки Юнармії (юнацька воєнно-патріотична організація, що діє під керівництвом міноборони рф), та колишнього ДОСААФ (або українською ДТСААФ, масова оборонно-патріотична громадська організація срср), які організовують військові збори та патріотичні ігри серед дітей, а також агітують старшокласників вступати до військових навчальних закладів. Виховання поєднує теоретичні лекції, розповіді й практику із бойовою зброєю.
Це було обговорено на одній із дискусійних панелей Національній конференції щодо тимчасово окупованих територій, в якій Східний Варіант також взяв участь.
Народний депутат України й член комітету з питань освіти, науки та інновацій Роман Грищук висловив переконання, що першочергове завдання системи освіти росії — не навчити, а знищити українську ідентичність. І це не якийсь один предмет, а тонка лінія через усі освітні стандарти, починаючи від уроків історії, закінчуючи англійською мовою, яка там, якщо викладається, то теж ідеологічно "правильно".
“Вони хочуть зробити зомбі з тих, в кого була українська ідентичність і не дати вирости ідентичності України у тих дітей, які тільки йдуть в російську школу.
Співати гімн, сфотографуватися на фоні прапора, писати листівку солдату добровільно-примусово — їх головні інструменти”, — розповідає Роман Грищук.
Освітня експертка Ярослава Мозгова зазначає, що до так званого “включення” окремих територій Донецької та Луганської областей до складу рф на них діяли окремі освітні стандарти.
Ці стандарти спрямовувалися на поступову ментальну інтеграцію мешканців у російський простір. Наприклад, існували такі предмети, як “Уроки гражданственности и духовности Донбасса” та “Физическая география родного края”, мета яких полягала в вихованні ідентичності громадянина донецької народної республіки.
У 2022/2023 навчальному році заклади освіти “днр” і “лнр” повністю перейшли на російські освітні програми в рамках процесу “інтеграції нових територій”. Основними цілями нового стандарту визначено формування російської громадянської ідентичності учнів та єдність освітнього простору рф.
Серед педагогів присутні колаборанти та російські гастролери, особливо чисельність останніх серед вчителів історії та мови й літератури, оскільки окупанти не довіряють місцевим у цих предметах. Дефіцит вчителів є проблемою, бо багато з них виїхали з регіону або відмовилися співпрацювати з ворогом.
Мілітаризація освіти
Задля формування позитивного іміджу армії рф і незаконних збройних формувань “днр” і “лнр” у навчальні установи регулярно запрошуються й вшановуються учасники бойових дій.
Голова Луганської обласної адміністрації, Артем Лисогор розповідає, що протягом останніх років у навчальних закладах Довжанська було створено кілька кадетських класів за ініціативою окупантів.
Замість викладання предметів, необхідних для отримання вищої освіти, у цих класах діти отримують навчання з саперної справи, тактики диверсійних груп та розвитку навичок стрільби.
Ярослава Мозгова каже, що окремо варто згадати позашкілля регіону.
До прикладу, у 2018 році пройшли змагання “Майбутній воїн” для школярів 14-17 років із Донецька, Горлівки, Іловайська, Жданівки, Макіївки.
Такі заходи й зараз регулярно проводяться на окупованих територіях і сприяють формуванню відповідних уявлень про патріотизм серед молоді.
За даними Центру національного спротиву (ЦНС), окупанти планують також впроваджувати нову систему пропаганди в школах та коледжах: так звані посади “наглядачів за патріотизмом”.
“Таким чином ворог продовжує політику промивання мізків дітей з метою виховання яничар для подальших загарбницьких війн”, — пишуть у ЦНС.
Рух опору серед школярів
Згідно з інформацією, яка була висвітлена на Національній конференції щодо ТОТ, діти продовжують здобувати освіту в українських школах онлайн. Однак ворог застосовує перевірки телефонів на предмет завантаження додатків.
Крім того, через провайдерів, які контролюються відповідними підрозділами ФСБ, росіяни можуть моніторити доступ до різних сервісів, якщо користувачі не використовують VPN.
Ярослава Мозгова пояснює, що діти долучаються до онлайн-навчання в українські заклади освіти в дистанційному форматі. Зокрема, Лисичанський ліцей №4 наразі існує у двох форматах: на тимчасово окупованій території та релоковано. Дитина може бути й там, й там. В окупованому Маріуполі близько 9% учнів продовжують навчання в українських школах в онлайн-форматі.
Статистика може бути й більшою, однак через те що російські загарбники намагаються силою припинити й загнати школярів до осередків пропаганди, інформація може бути прихована з міркувань безпеки.
Фіксуються також ігнорування вставання під час звучання російського гімну та показові пропуски “розмов про важливе”.
Як пропаганда впливає на психіку дітей?
Психотерапевтка у сфері когнітивно-поведінкової терапії Тетяна Шапошник розповідає, що пропаганда на дитячу незрілу психіку впливає дуже небезпечно.
Причина передусім в тому, що дитина, шляхом нав’язування чужих ідеалів, не може розрізнити об’єктивної реальності від думки оточення.
“В неї ще фізіологічно не сформована лобна доля, яка відповідає за достатню критичність мислення. Тому вона легко буде вірити тому, що їй нав'язують, ще й в такий агресивний спосіб”, — каже Тетяна.
Проблема в тому, що за пропагандою завжди буде стояти той чи інший страх. Страх не стати як хтось інший, проти якого розвивається концепція пропаганди. Або навіть страх смерті від руки чи впливу іншої сторони.
Це все розвиває в дитині підвищену тривожність, а таким чином це може при несприятливих соціальних умовах вплинути на формування розладу у дитини.
У підсумку, ситуація в регіонах, що перебувають під тимчасовою окупацією, наочно свідчить про те, як освітній процес використовується як інструмент формування нового покоління, спрямованого на виконання інтересів країни-агресора.
Окупаційна влада не лише популяризує мілітаризм серед дітей, але й активно виховує готовність до війни та смерті в будь-якому віці, ставлячи під загрозу нормальний розвиток та майбутнє цих дітей.
***
Нагадаємо, що Східний Варіант запустив гарячу-лінію “HelpPrint” для мешканців прифронтових і тимчасово окупованих територій. На цей канал зв’язку можуть звернутися люди, які потребують підтримки, допомоги або ті, хто бажають безпечно поділитися інформацією чи своєю історією. Також у Східного Варіанта працює сайт-дзеркало, який обходить блокування російських окупантів без VPN.