Україна чітко позначила своєю стратегічною метою вступ до Північноатлантичного Альянсу. Але навколо цієї теми існує безліч маніпуляцій. Розповідаємо, як йдуть справи насправді
НАТО — один з найбільших міжнародних альянсів в історії, який існує вже понад 70 років. Попри те, як НАТО сприймали в СРСР, сьогодні, згідно з даними соціологічних досліджень, майже половина українців готова підтримати вступ країни до Альянсу.
Проте на сході України підтримка НАТО залишається досить низькою, багато в чому — через міфи, які оточують організацію. За даними опитування соціологічної групи «Рейтинг», проведеного в березні 2021 року на Сході України лише 24% громадян підтримують вступ до НАТО, а 53% виступають проти.
«Східний варіант» розібрався, наскільки ці міфи відповідають реальності, і чого може очікувати держава, яка бажає приєднатися до Альянсу.
Північноатлантичний Альянс був створений в 1949 році як оборонний союз, заснований на загальних для країн-учасниць цінностях демократії, свободи та верховенства права.
Причиною створення НАТО була ескалація між СРСР і країнами-союзниками в післявоєнній Європі, і основною загрозою для Альянсу дійсно вважався СРСР. Водночас НАТО створено й існує виключно як оборонний альянс, який не передбачає наступальних або агресивних дій щодо інших держав.
НАТО прагне до мирного врегулювання конфліктів і утримання від застосування сили в міжнародних відносинах, якщо це суперечить цілям ООН. Ці та інші положення зафіксовані в Північноатлантичному договорі — основоположному документі Альянсу.
За весь час «холодної війни», НАТО не провело жодної військової операції, виступаючи лише як оборонний блок. Практично відразу після розпаду СРСР, НАТО розпочало співпрацю з усіма країнами колишнього СРСР, включно з Росією.
У 1994 році Росія приєдналася до програми НАТО «Партнерство заради миру», і з того часу багато разів брала участь в спільних ініціативах. Зокрема, в 1999 році миротворці РФ були залучені в Косово під егідою НАТО, пізніше РФ і НАТО об'єдналися в боротьбі проти тероризму в Афганістані, а військові кораблі РФ регулярно брали участь в операціях та навчаннях НАТО.
Співпраця РФ і НАТО була припинено тільки у квітні 2014 року, на знак протесту проти дій Росії щодо України й анексії Кримського півострова, проте Альянс завжди готовий до діалогу.
З 30 держав-учасників Альянсу, тільки 3 країни — США, Франція і Великобританія, — мають ядерну зброю. НАТО дійсно використовує принцип «ядерної парасольки», який передбачає, що для ефективного ядерного стримування зброя може бути розміщена на теренах не-ядерних країн з-поміж Альянсу. Проте, таке розміщення завжди обговорюється з урядом країни й не може бути здійснено без її згоди.
На сьогодні з усіх європейських членів НАТО ядерна зброя іншої держави (США) знаходиться на території тільки 5 країн: Німеччини, Бельгії, Італії, Нідерландів і Туреччини.
Крім того, кількість ядерної зброї, розгорнутої країнами НАТО в Європі значно знизилася після закінчення «холодної війни». З 7300 боєголовок, розміщених в Європі в 1971 році, сьогодні кількість одиниць ядерної зброї США, розгорнутої в Європі в підтримку НАТО, скоротилася на 90% з моменту закінчення «холодної війни».
Оскільки основним принципом НАТО є колективна безпека, військова допомога іншому члену Альянсу, який зазнав нападу, дійсно є обов'язком.
Однак участь в місіях Альянсу, як і ступінь такої участі, визначаються самими країнами-учасницями. Наприклад, в операції «Океанський Щит» щодо запобігання піратських атак в районі Аденської затоки, яка тривала понад 7 років, взяли участь тільки 13 країн НАТО. Аналогічно, в операції «Єдиний Захисник» в Лівії взяло участь 14 країн-учасниць Альянсу, і кількість сил, залучених до операції, істотно відрізнялася.
Країна, яка вступила в НАТО, зберігає контроль над своїми збройними силами, і сама визначає, де і в якій мірі її солдати можуть брати участь в місіях і операціях під егідою Альянсу.
Сполучені Штати Америки дійсно є найбільшою силою в Альянсі, проте жодна з країн не має виняткової сили в ухваленні рішень всередині НАТО. Всі рішення в Альянсі приймаються за принципом консенсусу — згоди всіх 30 країн-учасниць.
Це означає, що прийняття будь-якого рішення може бути ветовано будь-якою із країн НАТО до тих пір, поки умови рішення не стануть для неї прийнятними. Деякі рішення можуть не бути прийнятими взагалі.
Крім того, основні посади в НАТО займають громадяни багатьох країн. Генеральний секретар НАТО Єнс Столтенберг — підданий Норвегії, голова Військового комітету НАТО — підданий Великобританії, голова Парламентської асамблеї НАТО — італієць. Штаб-квартира НАТО також знаходиться не в США, а в столиці Бельгії — Брюсселі.
По-перше, членство в НАТО є суто добровільним — Альянс не може просто «приєднати» до себе іншу країну.
По-друге, процес вступу в НАТО вимагає проведення цілої низки реформ у військовому і цивільному секторі. Ці реформи потрібні для того, щоб стандартизувати відносини між країнами-учасницями Альянсу, і без їх виконання розширення НАТО буде просто неможливим. Саме ж впровадження таких реформ може тривати роками, і є просто неможливим без постійного і сильного бажання країни приєднатися до НАТО.
На цей час лише 3 країни колишнього СРСР приєдналися до НАТО: Естонія, Латвія і Литва. Всі ці країни чітко позначили свій курс на євроатлантичну інтеграцію відразу ж після розпаду СРСР, і послідовно впроваджували необхідні реформи аж до вступу в Альянс у 2004 році.
Попри те, що багато держав-членів НАТО також є і членами ЄС, ніяких правил або заборон щодо взаємної участі в цих організаціях немає.
Наприклад, з 30 країн-членів НАТО, 9 країн (США, Канада, Ісландія, Норвегія, Албанія, Чорногорія, Північна Македонія, Туреччина і Велика Британія) не є членами ЄС. Точно так само виглядає картина і всередині ЄС: з 27 країн Євросоюзу, 6 (Австрія, Швеція, Фінляндія, Кіпр, Ірландія і Мальта) не входять до НАТО.
ЄС і НАТО кардинально відрізняються своїми цілями та характером взаємодії. Тому, жодного прямого зв'язку між цими двома організаціями — як і участю в них — немає.
Країни-учасниці НАТО самі фінансують всі процеси, необхідні для функціонування Альянсу: проведення зустрічей, роботу представництва держави при НАТО, і т.д. Фінансування місій і операцій НАТО здійснюється тільки тими державами, які беруть в них безпосередню участь.
Союзники вносять прямі й непрямі внески в рахунок покриття витрат, пов'язаних з функціонуванням НАТО, здійсненням політики та заходів організації. Бюджети та програми загального фінансування НАТО фінансуються коштом прямих внесків і складають лише 0,3% від загальних оборонних витрат союзників, що еквівалентно приблизно 2,5 млрд євро для забезпечення функціонування всієї Організації, її командувань та військової інфраструктури.
Для порівняння, торік оборонні витрати України склали 4.1% ВВП — тобто вдвічі більше, ніж вимагається від країни-учасниці НАТО. Сама суть участі в Альянсі полягає в колективній безпеці, що означає, що країни можуть витрачати менше ресурсів на оборону, покладаючись одна на одну в разі реальної небезпеки.
Україна на шляху до НАТО
Партнерство НАТО та України почалося в 1992 році. Перспектива приєднання до НАТО була надана Україні ще у 2008 році, за результатами саміту НАТО в Бухаресті. З 2014 року, Україна відмовилася від прописаного в Конституції позаблокового статусу і почала зближення з НАТО.
Анексія Криму і війна на сході України показала, що для надійного захисту державних кордонів і суверенітету України необхідна підтримка союзників. З самого початку війни, країни-учасниці НАТО і представники організації регулярно надають Україні допомогу у вигляді консультацій, тренувань, постачання необхідного обладнання.
У 2015 році була прийнята нова Військова доктрина України, яка визначила поглиблення співпраці з НАТО і перехід на стандарти Альянсу пріоритетним завданням. У 2018 році, Україна отримала статус країни-аспіранта в НАТО, а у 2019 році курс на євроатлантичну інтеграцію був закріплений в Конституції України.
Минулого року Україна отримала статус Партнера розширених можливостей (Enhanced Opportunities Partner). Цей статус дозволяє розширити оперативну сумісність військ і обмін розвідувальними даними з членами Альянсу. Крім України, такий статус мають лише 5 країн світу: Швеція, Фінляндія, Австралія, Йорданія і Грузія.
Керівництво Альянсу регулярно підкреслює, що двері НАТО залишаються відкритими для нових учасників. Однак, перш за все, для отримання ПДЧ Україні необхідно провести ряд реформ у сферах верховенства права, економіки та оборони. І основним інструментом імплементації реформ є Річна національна програма під егідою Комісії Україна-НАТО.
Рибалкін Володимир Миколайович родом з Донеччини. Учасник АТО, активіст та волонтер. Відомий як журналіст-антикорупціонер та… Read More
5 травня 2014 року в Бердянську був створений батальйон патрульної служби міліції особливого призначення «Азов».… Read More
Олексій Алчевський — український банкір, фінансист-реформатор, промисловець, меценат, засновник гірничих і металургійних підприємств на Донеччині… Read More
25 квітня Верховна Рада України проголосувала за закон «Про внесення змін до Кодексу законів про… Read More
Випадки насильницьких зникнень та свавільних затримань українців на тимчасово окупованих територіях стають все більш масовими… Read More
Окупанти здійснюють жорстоку політику репресій, спрямовану проти мирного населення на тимчасово окупованих територіях. Їхня мета… Read More
This website uses cookies.