З рояля їли, на ньому ж сповивали дітей. Як маріупольська філармонія стала укриттям для сотень людей
Маріупольський драматичний театр став прикладом жорсткості та нелюдяності росіян. Але це був не єдиний заклад культури, де ховалися маріупольці. Маріупольська камерна Філармонія під час штурму та облоги Маріуполя прихистила під своїм дахом близько тисячі людей.
Наталя Сопутняк провела у Маріуполі три тижні з початку повномасштабного вторгнення. Її тимчасовим укриттям стала будівля Маріупольської камерної філармонії, де вона працювала четвертий рік дизайнеркою-поліграфісткою: робила афіші, дизайни квитків і так далі.
Кожен день жінка спостерігала, як обстріли, пожежі й руйнування стають все ближче і ближче. А згодом до звуків артилерії почали домішуватися звуки автоматних черг.
Наталя яскраво запам’ятала той день, коли у філармонію у крові та штукатурці прибігли налякані люди. Вони прийшли з Драматичного театру, на який щойно скинули бомби російські літаки. Це було 16 березня. А вже наступного дня Наталя зможе покинути місто: її та двох її близьких посадить у свій мікроавтобус ром, що приїхав у філармонію за своїми родичами.
«Східний Варіант» зі слів Наталії розповідає історію укриття у філармонії.
Мама — у Маріуполі, син — у Харкові
Маріуполь вперше пережив вторгнення росії у 2014 році, коли на кілька тижнів у місті встановилася влада так званої «днр». Потім Збройні сили України звільнили місто від окупантів, але відлуння війни ще довго було відчутне у місті. У січні 2015-го росіяни обстріляли мікрорайон «Східний», що знаходиться на Лівому березі міста. Тоді загинула 31 людина, а постраждали більше сотні.
Але потроху Маріуполь оговтувався від трагедії. Напередодні повномасштабної війни мало хто вірив у те, що воно буде.
«Місто розвивалося, все було гаразд. У Маріуполі багато військових, зокрема, “азовців”. Нам здавалося, що ми захищені. До того ж за кілька днів до вторгнення у місто приїжджав Ринат Ахметов. Це всіх дуже заспокоїло. Всім здавалося, що він має знати більше нас», — згадує Наталя.
20 лютого вона відвезла свого сина у Харків. 14-річний Боря навчався у Харківському спеціальному навчально-виховному комплексі імені В. Г. Короленка. Наталя, якщо і відчувала тривогу від новин про ймовірне вторгнення, то думала, що принаймні, Харків у більшій безпеці, ніж Маріуполь, де лінія розмежування проходить за 20 кілометрів від міста.
А вже 24 лютого Боря подзвонив мамі та сказав, що в інтернаті паніка. У закладі навчалося багато дітей з інших областей, тому треба було дочекатися, доки вони приїдуть. Наталя теж купила квиток на потяг до Харкова, але у призначений день він нікуди не поїхав.
Але вона подбала про сина і попросила знайому, дитина якої також навчалась у тому інтернаті, забрати Борю.
«До того, як зник зв’язок, я вже знала, що він у Дніпрі, у більшій безпеці, ніж у Харкові», — каже Наталя.
Гірка іронія долі
Наталя мешкала у Лівобережному районі міста, що почав потерпати від обстрілів з першого дня війни. Люди на «Східному» майже одразу перейшли в укриття.
4 березня Наталя випадково дізналася про те, що ніби з центру міста будуть відправлятися евакуаційні автобуси до Запоріжжя. А з Лівого берега до центру людей можуть доправити військові та поліцейські. Наталя, її чоловік та мама сіли в один з таких автобусів до центру. Вже там стає відомо: ніякої евакуації не буде.
За гіркою іронією долі Наталя опинилася у Маріупольській камерній філармонії, де віддалено працювала ось вже кілька років. І саме тут їй доведеться провести найближчі три тижні свого життя.
Філармонія повна людей. Більш безпечний перший поверх вже зайнятий людьми. Тому Наталя з родиною розміщується у концертній залі.
Вона згадує:
«Під стелею висять величезні скляні люстри й світлове обладнання. Я весь час уявляю, як це все ламається і падає мені на голову».
У філармонії жили не тільки люди. Вони рятували своїх тварин. Тож до дитячого плачу, кашлю, схлипів, хропіння додавалося нявкання і гавкання. В будівлю продовжують прибувати нові люди. Від них інші дізнаються, які будинки зруйновані, які згоріли.
Приходять туди і жінки, що нещодавно народили. Пологовий дім у центрі росіяни розбомбили 9 березня, тож більше йти нікуди. Одна з жінок народила прямо філармонії.
Сусід Наталі Павло з надією каже: «Якщо у нашому сховищі народився янгол, нашу будівлю не зруйнують».
Наталя відповідає: «Вони скинули бомбу на пологовий і лікарню, їм на нас плювати».
День за днем ситуація стає все гірше. На білому роялі, що стоїть на вході перед концертною залою, більше не грають. З нього тепер їдять, на ньому ж сповивають дітей.
У філармонію часто приїжджають українські військові: доставляють ще людей, у тому числі поранених. А ще — їжу, воду та ліки.
Наталя каже, що вони були острівцем адекватності посеред хаосу.
«Ці люди хоча б якось розуміли, що відбувається, що потрібно робити. І могли допомогти нам».
Готувати ніхто не хотів, бо всі хотіли жити
Люди розділяють між собою обов’язки. Хтось готує, хтось сортує ресурси, хтось шукає корисні речі для імпровізованого сховища — посуд, дрова і так далі.
Вдень процесами у філармонії керує її директор Василь Крячок. До вторгнення він був диригентом. І знову гірка іронія долі: тепер замість оркестру в нього сотні наляканих людей.
Тижнями ті, хто жив у філармонії, харчувалися одним стаканом юшки, шматочком ковбаси, якщо пощастить, і хлібним коржиком. І цього вистачало не на всіх.
Але гіршими за умови існування там були постійні обстріли, що з кожним днем насувалися.
«У будівлі філармонії багато вікон. Ми до них підходимо і бачимо, як щось горить. Кожен день все ближче й ближче. Дивишся на дев’ятиповерхівку, що палає, і думаєш: “Слава Богу, я пішла зі свого будинку”. Але як би нас не заспокоювали, що по філармонії, де укриваються люди (і всі про це знають), не будуть стріляти, в це важко повірити», — каже Наталя.
Ще важче повірити, коли знаєш, що вже був обстріляний пологовий будинок, а пізніше дізнаєшся, що обстріляли гуртожиток одного з університетів, де переховувались люди.
В один з днів з’являється слух, що неподалік від філармонії можна «зловити» зв’язок. Наталя одразу намагається додзвонитися сину. Вдається. Так Боря дізнається, що його мама жива. Але як слід поспілкуватись вони не встигають: чутно гул літака, отже треба ховатися.
Раз на кілька днів у філармонію працівники міськводоканалу привозять воду. Одного разу автівка потрапляє під обстріл і так залишається стояти біля філармонії. Самій будівлі теж дісталося — частинки будівлі відкололися. Афіші, що колись малювала сама Наталя, посічені уламками.
У якийсь момент крізь звуки артилерії і вибухи стають чутні автоматні черги. Це означає, що вуличні бої підступають до району філармонії.
«Я весь час уявляю, як росіяни зайдуть у зал і просто нас всіх перестріляють», — описує свої відчуття Наталя.
Згодом з’являється інформація, що з міста можна виїхати на приватному транспорті, для якого буде зелений коридор. Люди швидко збираються, малюють на автівках напис «діти», ліплять білі стрічка і самостійно формуються у колону. Попереду — лише невідомість. Доходять чутки, що артобстрілом раніше вже накривало автівки і тепер вони стоять прямо на дорогах, а всередині мертві пасажири. Але і залишатися в місті неможливо.
Люди з другого поверху займають місця тих, хто виїхав. На першому поверсі безпечніше. Але тепер тим, хто залишився, потрібно взяти на себе їхні обов’язки, бо готувати нікому.
Наталя береться за цю роботу. В один з днів йде з імпровізованої польової кухні у дворі одного з будинків. І саме там починається обстріл. Ті, хто залишився там, перечікують у підвалі будинку. Пів вулиці було тоді зруйновано.
«На наступний день ніхто готувати вже не пішов. Всі хотіли жити», — каже Наталя.
20 хвилин відділяли від спокійного життя
Люди поступово роз'їжджаються хто куди — аби лише більше не жити жодного дня у маріупольському пеклі. Одна з волонтерок філармонії, Оксана, вмовляє водія на мікроавтобусі вивезти до Мелекіного (населений пункт поблизу Маріуполя) мам з дітьми. Його просять повернутися за іншими і дають гроші.
Пізніше Оксана каже Наталі, що, ймовірно, хлопцю мало заплатили і він не повернеться.
Наталя добре запам’ятала і той день, коли російські літаки скинули авіабомби на Драматичний театр Маріуполя. Це було 16 березня. Люди з театру перейшли до філармонії. Вони були у крові, штукарці і без зимового одягу.
Дивлячись на це Наталя думає про те, щоб вийти з міста пішки. Але виходити вже пізно.
Наступного ранку Наталя звертається до волонтерки Оксани і каже, що заплатить 15 тисяч гривень тому, хто вивезе Наталю, її чоловіка і маму з міста.
Через 10 хвилин у хол філармонії заходить ром, що приїхав забирати свою родину. Оксана звернулася до нього і озвучила пропозицію Наталі — вивезти трьох людей за 15 тисяч гривень. Він погодився.
«Його мікроавтобус був маленьким, з вибитим склом. Вікна заклеєні картоном, двері не зачиняються. У його машині вже 14 людей. Діти плачуть. Залізши туди якось боком, ми втрьох ще змогли вміститися», — згадує Наталя.
Вона зазначає, що через 20 хвилин вони вже були в Мелекіному. Водій гнав машину на великій швидкості й не гальмував ніде, окрім блокпостів. Лише третина години відділяла Наталю та її родину від відносно спокійного життя.
Якийсь час родина провела у Мелекіному, потім переїхала у Бердянськ. Вже звідти, з великими складнощами на одному з евакуаційних автобусів вони дісталися Запоріжжя. У Дніпропетровській області Наталя нарешті побачилася з сином Борисом. Хлопець весь цей час читав новини про Маріуполь і не знав, що відбувається з його мамою і чи жива вона взагалі.
Зараз вони живуть в Італії, але Наталя хоче повернутися в Україну. І, можливо, в Маріуполь. Але лише після деокупації і відновлення міста.
Свої спогади з блокадного Маріуполя Наталя закарбувала на своїй сторінці в Інстаграмі.
Сама будівля філармонії майже не постраждала. Вже після повної окупації міста на сцені у концертній залі окупанти почали монтувати клітки для показного «народного судилища» над «азовцями». Що на цей час відбувається у філармонії, невідомо.
***
Читайте також: Була похована у братській могилі. Онука маріупольської письменниці хоче випустити збірку у пам’ять про загиблу бабусю