Підтримати місцевий бізнес. Як продуктовий кластер Маріуполя допомагає підприємцям
Маленькі обсяги випуску, висока собівартість і маловідомі бренди — ось лише частина проблем, з якими стикаються виробники крафтових товарів
2019 року в Маріуполі відкрився Центр підтримки малого і середнього бізнесу. Він навчає початківців і досвідчених підприємців тонкощам ведення бізнесу, дає гроші на власну справу, надає менторську підтримку і створює проєкти для популяризації локальних маріупольських брендів.
«Маріупольський продовольчий кластер» створений саме на базі Центру МСБ. Маленькі виробники харчових продуктів об'єдналися, щоб стати сильніше і разом просувати свою продукцію.
«Східний варіант» розповідає, чому це важливо і як крафтовикам стати впізнаваними на ринку.
З душею, але без прибутку
Крафтовими називають товари, зроблені невеликими партіями, іноді навіть без використання виробничих потужностей. Часто це експериментальна продукція, створена маленькими підприємствами або взагалі однією людиною. Про такі товари кажуть «зроблено з душею». Але попри зусилля, які виробники вкладають у свою продукцію, часто прибуток не виправдовує надій.
На початку року в Маріуполі створили «Маріупольський продовольчий кластер» — громадську організацію, яка об'єднує десяток міських виробників продовольчих товарів. Вони працюють в різних сферах — створюють хлібобулочні, кондитерські, ковбасні вироби й так далі.
«Якщо сьогодні подивитися на нішу крафтових товарів, стає зрозуміло, що вона потребує підтримки — в рекламі й популяризації. Крафтові товари виробляються в малому обсязі, тому собівартість їх більше, ніж за серійного виробництва. Конкурувати просто так не можна. У крафтових товарів є переваги — це або здорове харчування, або якась ексклюзивна технологія, експериментальна», — вважає голова правління Маріупольського продовольчого кластера Володимир Каракулов.
Він додає, що головне для крафтовиків — донести покупцям, в чому унікальність їхнього товару. Зараз основне завдання кластера — створити ефективний канал збуту продукції. Цілком можливо, що в майбутньому в Маріуполі відкриють офлайнові точки продажу крафтової продукції під брендом «Маріупольського продовольчого кластера».
Проблеми крафтових виробників знайомі Володимиру на власному прикладі. Він сам володіє невеликою пекарнею «Кримський хліб» з традиційними технологіями виготовлення хлібобулочних виробів.
«У всьому світі є мегамоли, супермоли, супермаркети, куди ти один раз на тиждень приїхав, затаритися і поїхав. Але це одна ніша, а ось йдеш з зупинки або вранці сів каву пити, а у тебе булочки немає. Вийшов за булочкою. Все повинно бути в кроковій доступності», — вважає глава правління кластеру.
На думку Володимира, малі обсяги продажів не дозволяють виробникам крафтових товарів ефективно налагоджувати рекламу і вести експансію ринку.
«Для того, щоб конкурувати, необхідно докласти й час, і зусилля в одному вузькому напрямі. Ось технолог з виробництва харчових продуктів, навчався п'ять років. Він же не SMM-щик! Чому він повинен просувати товари як дилетант? А найняти класних фахівців на кожен напрямок бізнесу може не вистачити коштів», — пояснює Каракулов.
Бельгійський шоколад в Маріуполі
Андрій Капранов разом з дружиною Ларисою веде сімейний бізнес з виробництва шоколадних цукерок з бельгійського шоколаду. Їх майстерня Chocolate Art Studio KL також входить до Маріупольського продовольчого кластера.
«Шоколадні цукерки та кондитерські вироби ми виробляємо з високоякісних натуральних продуктів. Шоколад купуємо високоякісний бельгійський торгової марки Barry Callebaut. Для начинки влітку використовуємо фруктове пюре власного приготування. У зимовий період вже немає такої можливості, закуповуємо ультрапастеризоване французьке фруктове пюре, яке містить тільки 10% цукру. Начинки робляться на основі цього пюре», — розповідає секрети приготування цукерок Лариса.
Ціна однієї цукерки — 16 грн, а плитки шоколаду — 55 грн. Ці ціни вище, ніж у звичайному супермаркеті, але в цьому і полягає особливість крафтової продукції.
«Какао-боби з яких виробляється шоколад на світовому ринку коштує 2,5 тисячі доларів за тонну. Якщо порівнювати той шоколад, який продається в магазині у вигляді плиток, то він не може коштувати 20 гривень за 100 грамів. Якщо закупівельна ціна 2,5 долара за один кілограм на світовому ринку, то це вже 70 гривень. І це тільки какао боби. А якщо врахувати весь процес приготування самого шоколаду, торгову націнку, то варто задуматися, що поклали в шоколадку за 20 гривень», — розповідає Лариса.
Водночас продавати свою продукцію з полиць супермаркетів маленьким підприємцям невигідно — торговельні мережі беруть великий відсоток від продажів. Тому багато хто, в тому числі й Лариса з чоловіком, працюють через соціальні мережі й відкривають власні точки.
«Коли ми почали працювати через Інстаграм, ми зрозуміли, що можемо виробляти більше продукції, а попит йде слабкий. Тому що кожна людина хоче побачити, що вона купує. Тому влітку ми відкрили свій магазин. Тенденція така — багато хто про нас знає, але не завжди всім зручно до нас їхати, хоча у нас є доставлення вранці та ввечері», — каже Лариса.
Проблему незручного розташування могла б вирішити розвинена мережа точок крафтової продукції від «Маріупольського продовольчого кластера».
«Зараз ми опрацьовуємо ті об'єкти комунальної власності, які є у міста, щоб вибрати відповідні місця. Щоб це було не просто прохідне місце, а щоб воно привертало увагу людей і вони хотіли б зайти всередину», — пояснює Лариса.
Крім любителів готових шоколадних ласощів до магазину приходять кондитери, що працюють у себе вдома. В майбутньому подружжя планує проводити майстер-класи з виготовлення з цукерок в домашніх умовах і культурі споживання шоколаду.
Внутрішньої конкуренції жінка не боїться. Каже, що навіть якщо в продовольчому кластері з'явиться ще один виробник цукерок, все одно у всіх підприємців свої «фішки».
Як крафтовикам домогтися успіху
🤝 Робіть свій продукт зрозумілим. Насправді далеко не всі знають значення слів «крафтове», «органічне», «біодинамічне», «веганське» і так далі. Краще говоріть зі своїми потенційними покупцями простими словами — зізнавайтесь, що зробили продукт самі з натуральних інгредієнтів без додавання барвників і консервантів і водночас не використовували продуктів тваринного походження. Простота — ключ до розуміння.
🤝 Працюйте над власними лінійками та брендуванням. Зробіть свою продукцію впізнаваною серед інших таких же товарів. Подивіться, як саме ви можете відрізнятися від інших — використовуйте інші кольори, шрифти та стилі в логотипі. Не заводьте відразу кілька лінійок продукції, які будуть сильно відрізнятися за дизайном. Краще запустити одну, але впізнавану.
🤝 Спочатку не розпиляйтеся на асортимент. Краще спробуйте завоювати довіру малим, але дуже якісним вибором продукції. Так всі будуть знати, що ви готуєте краще печиво з шоколадною крихтою, печиво з передбаченнями й так далі. Через якийсь час це печиво, якщо воно буде дійсно смачним, буде асоціюватися у людей саме з вашим брендом.
Щоб приєднатися до «Маріупольському продовольчого кластера», зверніться в Центр МСБ. Телефон: 098 072 5098, адреса: вулиця архітектора Нільсена, 35-А (Шаховий клуб / IT-хаб «SPALAH»).