ДТП на дорогах Донбасу. Яка доля резонансних подій і що з цим робити?
Розібралися, чи понесли відповідальність винуватці подій і що думає поліція
Дорожньо-транспортна пригода — подія, що виникла в процесі руху по дорозі транспортного засобу і з його участю, за якої загинули або постраждали люди, або пошкоджено транспортні засоби, споруди, вантажі, або заподіяно іншого матеріального збитку.
Ми досить часто чуємо пригоди, що трапилися на дорогах, з екранів телевізора чи з новинної стрічки в інтернеті та часто не надаємо цьому належної уваги. Хоча, як показує практика, такі події можуть відбутися з будь-якою людиною, адже необов'язково бути водієм, ДТП може наздогнати нас на тротуарі.
Існує думка, що здебільшого винуватці аварій не несуть належного покарання. Сьогодні ми спробуємо розібрати ДТП, які трапилися на дорогах Донбасу і дізнатися, чим закінчилися ці історії для винуватців.
Донецька область
На початку 2019 року в районі міста Краматорськ сталося ДТП в результаті якого за даними поліції загинули 3 людини та ще кілька отримали поранення. Автомобіль ВАЗ зіткнувся з рейсовим автобусом, пасажири та водій першого загинули.
Як повідомляє поліція, через півтора місяця розслідування було завершено, підозра водієві була вручена і справу передали до суду. Також в процесі розслідування ДТП поліція виявила ще одне порушення, а саме порушення правил, норм і стандартів, що стосуються безпеки дорожнього руху. Прокуратура повідомила, що вирок оголосили вже в серпні — 5 років ув'язнення з позбавленням водійських прав на 2 роки. Однак винного було звільнено від покарання з випробувальним терміном на 2 роки.
В кінці 2018 року в Дружківці сталося ДТП в результаті якого загинуло двоє людей.
Як виявилося, водій вантажівки не пропустив водія легкового автомобіля, як підсумок легковик вилетів на тротуар і збив жінку.
Вона і водій легкового автомобіля загинули. Поліціянти встановили, що порушили в даній ситуації обидва водії, підозру вручили водієві вантажівки, а справу передали до суду.
Як пояснила прокуратура, справу досі слухають в суді.
Луганська область
Так само в кінці 2018 року у Сватовому сталося серйозне ДТП.
Як підсумок 2 людини загинули та ще 5 отримали різні поранення.
Вантажівка з піском зіткнулася з трьома автомобілями та все це сталося на мосту.
Слідчі поліції Луганщини передали справу до суду, а вже через рік феміда визнала водія винним і в покарання винуватець отримав 8 років в'язниці з 2-ма роками позбавлення права керувати автомобілями.
У Біловодському районі на початку 2019 року водій авто збив пішохода і покинув місце ДТП.
Пішохід загинув, а водія пізніше затримали вже в самому Біловодську.
Влітку слідчі справу передали до суду, а за даними прокуратури суд ще слухає її.
Восени 2019 року на кордоні Луганської та Донецької областей сталося ДТП в результаті якого загинуло двоє людей.
Після зіткнення двох авто, підозрюваним став житель Слов'янська, проте за даними прокуратури він отримав 5 років позбавлення волі з заміною покарання на 3 роки випробувального терміну.
Тепер винуватець вільно розгулює вулицями.
Влітку 2018 року в Білокуракинському районі неповнолітній водій потрапив у ДТП, в результаті якого пасажирка авто загинула, а решта людей отримали травми різного ступеня.
Військова прокуратура Луганського гарнізону повідомила, що через тривалий час процесуальне керівництво над справою веде прокуратура Старобільська, а саму справа досі слухають в суді.
Як повідомляють місцеві жителі, одна з постраждалих дівчат почала видужувати після травм, проте пізніше впала в кому і померла. Прокуратура не внесла ці дані, як нововідкриті факти.
Щодо інших ДТП, про які активісти запитали поліцію та прокуратури, інформація була ідентична — винен загиблий водій, а отже кримінальна справа закривається.
Ще у 2017 році функції з нагляду за дорожнім рухом, профілактикою ДТП, стандартами та ГОСТами отримав Департамент патрульної поліції Національної поліції України.
Небайдужі активісти звернулися до його управління в Донецькій області з питаннями про статистику ДТП за 2019 рік і поточний, однак відповіді нам так і не дали.
У поліції Луганської області повідомили, що у 2019 році на території Луганської області сталося 879 ДТП, а за 10 місяців поточного року 708. Динаміка на жаль, залишається незмінною, але як повідомляють луганські поліціянти, це питання знаходиться на постійному контролі. Профілактика порушень проводиться регулярно, а як результат за поточний рік зафіксовано 16 тисяч правопорушень і понад 600 з них це водіння в нетверезому стані. У ЗМІ та Інтернеті поліція регулярно публікує тематичні матеріали.
На початку поточного року перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції Національної поліції України Олексій Білошицький повідомив статистику ДТП за минулий рік. У результаті ДТП загинуло 3454 осіб і в десять разів більше отримали різні травми. Загальна кількість пригод на дорогах склала 160 175 випадків.
Причинами є перевищення швидкісного режиму, правил маневрування, проїзду перехресть і недотримання дистанції.
Ще у 2018 році Україна займала провідне місце серед країн за кількістю загиблих на дорогах. Нас обганяла лише Росія, Албанія, Литва, Білорусь і Молдова.
Закон не єдиний для всіх? Гучний випадок, який сколихнув Україну
Вся країна пам'ятає осінь 2017 року, адже тоді в центрі Харкова сталося жахливе ДТП. Молода Олена Зайцева, що керувала Лексусом, зачепила Фольксваген Геннадія Дронова та на величезній швидкості вилетіла на тротуар з пішоходами.
Як підсумок — 6 осіб загинуло та 5 постраждало. Резонанс був настільки великим, що представники уряду вирішили внести зміну до законодавства і знизити допустиму швидкість руху в місті до 50 кілометрів на годину. Відразу після ДТП адвокати потерпілих наполягали на медичному огляді, як того вимагає процедура, щоб упевнитися чи була Олена Зайцева під дією алкоголю або наркотиків.
Лікарка-нарколог Олена Федірко прийняла аналізи від Зайцевої та виявила, що в сечі дівчини були опіати. Однак після оприлюднення цього факту в ЗМІ звільнилася і зникла в невідомому напрямку.
Слідчий у справі всіляко намагався «загубити» аналізи Зайцевої, як підсумок нові експерти давали висновок, що кількості сечі недостатньо, щоб виявити в ній наявність наркотиків.
Експерти з трьох установ намагалися провести аналіз руху автомобілів Дронова та Зайцевої, однак у всіх були різні висновки, але харківські експерти навідріз відмовлялися обчислювати швидкість Лексуса.
Адвокати потерпілих заявляли про саботаж експертів з різних інституцій, намагалися залучити їх до відповідальності про що Лариса Матвєєва (адвокатка потерпілих) повідомила в одному з інтерв'ю. Так само вона хотіла притягнути до відповідальності слідчого Волкова, який на стадії досудового розслідування «забував» передати необхідні документи, а також відмовлявся шукати «загублену» наркологиню Федірко.
Як підсумок, громадський резонанс до такого ДТП не дав винним уникнути покарання, адже на судові засідання ходили журналісти та група підтримки потерпілих. Олена Зайцева і Геннадій Дронов отримали по 10 років в'язниці, а Верховний Суд згодом підтвердив законність вироку.
У суспільства так і залишилися питання щодо справедливості вироку, адже дуже велика кількість людей не вважають провину Дронова суттєвою, так само у багатьох людей викликають почуття гніву умови відбування покарання Олени Зайцевої, бо установа більше схожа на санаторій ніж на в'язницю.
Лариса Матвєєва і Дмитро Марцонь, які допомагали постраждалим на всіх стадіях судових тяжб, в один голос заявляли, що вирішити долю підозрюваних може одна-дві експертизи та тоді вже суд визнає їх невинними. Тут же, повторимося, уникнути такої долі допоміг резонанс.
Варто відзначити, що наслідки ДТП можуть бути найбільш непередбачуваними, і в таких випадках розраховувати на справедливість часто не доводиться. У невеликих містечках такі справи можуть дуже довго тягнутися, а зрештою розвалюватися. Хоча бувають і винятки.
Часто провину в ДТП можуть банально «повісити» на того, хто загинув, а реальний винуватець буде ганяти дорогами далі. Формально винуватець може отримати судимість, проте реальної тюремного відсиджування не буде, бо йому дадуть випробувальний термін. Втішних тенденцій не спостерігається, адже участь в поліпшенні безпеки на дорозі повинна приймати й місцева влада, створюючи безпечні ділянки на тротуарах і дорогах. Тому доводиться сподіватися на себе і свідомість інших.