На дні рейтингу: чому бізнес Луганщини внизу "турнірної таблиці" Forbes і як вирішити ситуацію
Чому Луганщина опинилася в самому низу списку і як виправляти становище — розповіли місцевий бізнес, експерти та ОДА
Журнал «Forbes Україна» опублікував рейтинг міст України за інвестиційною привабливістю. 38 міст з населенням понад 90 тисяч розташували за принципом легкості ведення бізнесу.
«Влада нас не чує»: позиція місцевого бізнесу
Михайло Івонін — підприємець, директор інституту «Водоочисні технології». Бізнесом займається не один десяток років. Каже, важко було завжди.
«Влада нас не чує. Що нинішня, що минула. Нас, на жаль, досі сприймають, як дійну корову, як джерело доходу. Єдиний діалог з владою — це розмови в кабінеті податкової. Не більше», — вважає Івонін.
На думку підприємця, дієвим способом залучення інвестицій в регіон може бути заміна неефективних комунальних підприємств на приватні фірми.
«Тільки в Сєвєродонецьку кілька десятків підприємств. Вони вже давно показали свою неефективність. Приватні підприємства, які працюють за законами конкуренції впораються краще. Це поліпшить інфраструктуру, в першу чергу. По-друге, у «приватників» зарплати набагато конкурентніші, ніж в комунальних підприємствах, це факт», — упевнений Івонін.
Основною ж проблемою відсутності іноземного капіталу в регіоні Михайло вважає корупцію в лавах місцевої влади.
«Ніхто не хоче зв'язуватися з нами. Тут — величезні ризики. Ти можеш вкласти величезні гроші, але потонути в бюрократії. І в підсумку нічого толком не побудувати», — говорить він.
Війна і відсутність великих виробництв
Виконавчий директор «Економічного дискусійного клубу» Олег Пендзін бачить 2 основні причини такого результату рейтингу.
«Про що тут говорити? Війна і відсутність великого виробництва. Малий і середній бізнес повинен комусь продавати свої товари та послуги. А якщо регіон по суті нічого не виробляє, то і грошей тут немає».
Як приклад, економіст наводить місто Маріуполь. Через щільну концентрацію великих підприємств в місті з'явився і досить сильний прошарок з представників малого та середнього бізнесу. Середній клас. Бюджет тільки одного Маріуполя можна порівняти з бюджетом цілої Луганській області. У Сєвєродонецьку і більшою мірою в Лисичанську немає жодного досить великого промислового підприємства.
«Найпривабливіші міста — це Київ зі своїми найпотужнішими фінансовими потоками, а також західна частина країни з величезним туристичним потенціалом», — розповідає Олег Пендзін.
«Також очевидно на непоганих позиціях перебувають Дніпро, Запоріжжя, Кривий Ріг — це все досить великі промислові центри України. До війни так само було і на Луганщині. Однак військові дії, окупація промисловій частині краю і ризики, які з цим пов'язані, зробили свою справу».
Відродження Луганщини коштом міжнародних інвестицій
Керівник військово-цивільної адміністрації області Сергій Гайдай неодноразово у своїх інтерв'ю заявляв, що порятунок регіону бачить в іноземних інвестиціях. Одним з пунктів програми, яку він озвучував, заступаючи на посаду — це залучення закордонних грошей. За словами очільника області вже є якісь домовленості з великою автомобільною компанією з Чеської республіки.
«Зараз фінансове навантаження, яке тягнули свого часу великі промислові підприємства області, лягло на плечі малого та середнього бізнесу. Саме з ними потрібно вести діалог і розвивати», — упевнений Гайдай.
На думку голови Луганської ОДА, не слід забувати й про туристичну складову. Звичайно, останнім часом регіон асоціюється більше з військовими діями та зруйнованою інфраструктурою, але не варто забувати про внутрішній туризм.
«У нас є багато привабливих місць, і в першу чергу про них знають жителі області. Потрібно вкладати гроші в інфраструктуру, в будівництво доріг, щоб залучити якомога більше туристів», — упевнений Гайдай.
Що потрібно?
І влада, і бізнес, і експерти сходяться в одному. Луганщині, в першу чергу, потрібно позбавлятися від статусу області у стані війни.
Залучення іноземного капіталу для відродження промисловості регіону — запорука виходу Луганщини з кризи. Наявність виробництва стимулюватиме розвиток малого і середнього бізнесу.
Розвиток логістики та інфраструктури як основа розвитку туризму.
Уже сьогодні в рамках «Великого будівництва» ведеться ремонт основних автомобільних шляхів сполучення.