Тричі релоковані. Як у Києві працює Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
Через війну, розв’язану росією, інститут післядипломної освіти декілька разів вимушено релоковувався. У 2014 році — з Донецька до Словʼянська, потім до Краматорська, а у 2022 році — до Києва. Східний Варіант поспілкувався з ректоркою інституту Юлією Бурцевою та дізнався, як навчальний заклад працює в Києві.
Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (далі — Донецький ІППО) підвищує кваліфікацію працівників та працівниць освіти, здійснює науково-методичний супровід дошкільної та загальної середньої освіти регіону, є важливим навчальним та науковим центром. Після початку повномасштабного вторгнення інститут ще й обʼєднує переселенців та керує роботу дистанційних шкіл Донецької області.
Майже сторічна історія
Історія Донецького ІППО бере початок з 1937 року, коли в Донецьку (тоді ще Сталіно) був заснований обласний інститут народної освіти. У 1961 році його реорганізували в Донецький обласний інститут удосконалення вчителів, який у 1994 році став Донецьким обласним інститутом післядипломної освіти.
Сьогодні Донецький ІППО є вищим навчальним закладом III рівня акредитації, який займається удосконаленням знань педагогів та викладачів, підвищенням кваліфікацій та дослідженнями освіти педагогічних кадрів.
У 2014 році, коли почалася російсько-українська війна та був окупований Донецьк, навчальний заклад релокувався до Словʼянська, де почав відновлювати свою роботу. Через деякий час інститут перемістився до Краматорська, де отримав власне приміщення і працював до 2022 року.
Після початку повномасштабного вторгнення Донецький ІППО релокувався втретє до Києва й зараз працює на базі Університету менеджменту освіти. Будівля інституту в Краматорську була зруйнована через пряме влучання ворожої ракети.
«Наше відновлення — результат роботи цілої команди»
Повномасштабна війна негативно вплинула на освітній процес та кадровий склад інституту, розповідає його ректорка Юлія Бурцева. Багато працівників виїхало за кордон, але вони й далі працюють дистанційно. Юлія Олександрівна каже, що організувати роботу в умовах великої війни допоміг досвід 2014 року:
«Ми були готові до такого. З 2014 року ми мали, скажімо так, не зовсім приємний, проте відпрацьований досвід. Ми одразу перейшли в дистанційний формат роботи й максимально працювали над тим, щоб наші напрямки роботи не змінилися. Сьогодні ми й далі працюємо з педагогами, урізноманітнюємо процес отримання освіти. У структурі нашого закладу є певні цікавинки, які відрізняють нас від інших закладів післядипломної освіти. Це обласний Центр STEM-освіти, Центр сталого розвитку громад, а також різноманітні заходи».
Центр STEM-освіти охоплює природничі науки, технології, технічну творчість та математику. Ректорка Донецького ІППО зазначає, що їхній Центр є першим в Україні, який створений у структурі інституту підвищення кваліфікацій. 90 % обладнання Центру вдалося релокувати з Донецької області. На жаль, через недостатню площу розмістити його в повному розмірі поки неможливо.
З початком повномасштабного вторгнення інститут впровадив нові форми роботи. Наприклад, щочетверга проводиться День директора, під час якого проходить зустріч усіх директорів обласних закладів освіти, щоб удосконалити їхню керівну роботу. У п’ятницю проходить День працівника центру професійного розвитку.
У Києві фахівці Донецького ІППО відновили роботу педагогічного конгресу. Це масштабний захід, який традиційно проходить у серпні й обʼєднує працівників освіти задля удосконалення методів їхньої роботи. У 2022 році конгрес відбувся в онлайн-форматі, у 2023 році — уже на базі Національної академії педагогічних наук України. Планують проведення заходу вже й цього року.
«Ми відновлюємо діяльність і плануємо провести Школу управлінця. Це теж масовий захід для всіх категорій закладів освіти нашої області. Плануємо провести тижневу школу в очному форматі із залученням як українських, так і міжнародних експертів, для того, щоби підтримати наших управлінців, оновити їхні знання, дати можливість поспілкуватися в очному форматі. Минулого року були проведені Дні освіти Донеччини. Тоді ми підписали меморандуми зі Львівською та Хмельницькою областями. І ми вважаємо це одним із пріоритетних векторів нашого розвитку — обмін досвідом», — розповідає Юлія Олександрівна.
З початком великої війни значно збільшилася кількість дистанційних шкіл Донецької області. Організацією їхньої роботи займається Донецький ІППО. Ректорка розповідає, що практика онлайн-навчання почалася на Донеччині ще з 2014 року. Спочатку таких шкіл було 4, потім — 8, а зараз — 16. Орієнтовно в них навчається близько 4 тисяч дітей.
У таких школах навчаються діти з тимчасово окупованих територій, а також діти-переселенці, які через повномасштабну війну разом із батьками евакуювалися до інших регіонів чи країн, але бажають продовжувати навчатися в школах Донецької області. Викладачі таких навчальних закладів, каже Юлія Олександрівна, пройшли навчання. Для кожної школи була створена окрема платформа, на якій проводиться освітній процес.
У Києві інститут став ініціатором створення Освітнього хабу «Донеччина», який обʼєднує переселенців, які прагнуть розвиватися та самовдосконалюватися. У хабі працює 5 центрів, які організовують різноманітні заходи для відвідувачів.
«Позитиву багато, але цей позитив є результатом зусиль великої команди, яка називається Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. Це робота команди, не однієї особи. Але є і негатив, тому що, не дивлячись на такі великі зусилля, ми теж маємо кадрові втрати, ми маємо відтік кадрів через складнощі релокації, через недостатність фінансового забезпечення. Ми переживаємо це все й намагаємося максимально ефективно адаптуватися до умов, які є», — відзначає ректорка.
Як звʼязатися?
Зареєструватися на червневі курси Донецького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти можна за посиланням
Більше інформації про інститут та його спеціальності є на головному сайті.
***
Ця публікація здійснена за підтримки Фонду “Партнерство задля стійкості України”, який фінансується урядами Великої Британії, Канади, Нідерландів, Сполучених Штатів Америки, Фінляндії, Швейцарії та Швеції. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю медіа і не обов’язково відображає позицію Фонду та/або його фінансових партнерів.