"Спільнота Відновлення": як підприємиця із Маріуполя відновила роботу бренду одягу
Єлизавета Діденчук родом із міста Марії. У 2019 році вона заснувала бренд “LiSolodka” і за два роки змогла розширитися: відкрила власне виробництво, розробила сайт та почала продавати продукцію в декількох офлайн магазинах. Проте через повномасштабне вторгнення героїня виїхала до Мукачева. І саме там у липні 2022 року змогла відновити роботу бренду. Сьогодні Єлизавета стала амбасадоркою “Спільноти Відновлення” та лауреаткою відзнаки “Незламні зі сходу”. Розповідаємо історію її стійкості.
“Спільнота Відновлення” — засноване Східним Варіантом ком'юніті незламних жителів сходу, які заново поставили на рейки свою діяльність у сфері бізнесу чи в громадському секторі. Люди, якими ми захоплюємось та про яких хочемо розповісти якнайбільшій кількості людей. Бо такі історії варті вашої уваги та підтримки. Підтримайте створення таких історій — долучайтесь до “Спільноти Відновлення” та підтримайте Східний Варіант донейтом.
***
Як з’явився бренд “LiSolodka”?
Ліза за освітою філологиня німецькою та англійської мови й певний час працювала у цій сфері, проте завжди любила моду. Вона мала хобі, а саме стилізацію фільмування й роботу як особиста стилістка. Вона мала велику мрію – створити власний бренд одягу.
“Я наважилась заснувати бренд одягу у 2019 році під час декретної відпустки. Був час для того, щоб продумати деталі бізнесу й наважитися почати. На той час я мала декількох клієнтів й клієнток після роботи стилісткою та особистий блог в інстаграм на 3,5 тисячі підписників й підписниць. Це не була велика аудиторія, але вона сприйняла мою ідею дуже тепло. Я анонсувала, що створюю бренд з якісними жіночими речами. Він буде про те, що хочеться мені й подобається моїй стилістиці”, – розповіла власниця.
Зі слів героїні, це була неймовірна авантюра.
“Була 1000 грн на тканину та відшив декількох одиниць. І на цьому все. Якщо вийде, то чудово, а якщо не вийде, то хоча б спробувала. Я із тих людей, які краще будуть намагатися щось зробити, ніж жаліти, що навіть не спробували”, – ділиться Ліза.
Власниця розповіла, що пошила літні костюми: топи та шорти.
“Для мене було великим здивуванням, що вся наявність в той же день була розпродана, й ми отримали додаткові замовлення”, – розповідає Ліза.
Жінка пригадала, що замовлення розлетілися по світу: США, Кіпр, Італія. І на осінь бренд розробив більше виробів: сукні у білизняному стилі, спідниці, костюми.
“Бренд розвивався паралельно зі мною, бо я все ще була в декреті з маленькою дитиною на руках. Це була та історія, де я була й за бухгалтерку, й фінансистку, й контент-мейкерку…” – ділиться власниця бренду.
У “LiSolodka” були клієнтки, які просили відшити їм по 3-5 костюмів. А перед початком повномасштабного вторгнення в роботі бренду був якісний стрибок, запустили 2 додаткові напрямки – чоловічий одяг та корпоративні вироби.
“Ми добре чули, що потрібно людям! Моя знайома потребувала корпоративного одягу з вишивкою та логотипом. І я усвідомила, що це велика прогалина у виробництві одягу в Україні. Переважно, є велика кількість того, що закупляється в Туреччині або виробляється з неякісних тканин. Був запит на одяг для сувенірів, уніформи та подарунків співробітникам й співробітницям. Корпоративний одяг замовляли б'юті салони, ресторани, автосалони та IT-компанії”, – розповідає Ліза.
Дівчина пригадала, що на літо 2022 року вона мала великі плани щодо бренду: відкрити масштабніше виробництво в Маріуполі та залучити до роботи бренду якомога більше жіночої сили. Ліза розповіла, що жінкам необхідно давати більше свободи та можливість розвиватися.
“Від бренду залишились сторінка в інстаграм, 120 пакувальних коробок та праска”
Підприємиця поділилась, що 2021 рік був дуже активним для бренду: збільшення продажів, відкриття офісу, почали виставляти вироби офлайн в декількох магазинах у місті, зробили сайт.
“24 лютого 2022 року був дуже важкий ранок, потрібно було приймати рішення про виїзд з міста. Маріуполь знаходиться на межі, й не було зрозуміло, що робити. О 15:00 ми прийняли рішення, що будемо виїжджати та перечекаємо у безпечнішому місті, трохи далі від лінії фронту”, – ділиться власниця.
Жінка пригадала, що одразу написала співробітницям й співробітникам бренду, щоб вони не виходили на роботу та залишалися вдома. Але жінки за власним бажанням виходили ще кілька днів та шили.
“Пам’ятаю, що закинула декілька замовлень до автівки, щоб віддати по дорозі, але клієнтки запропонували віддати на наступний день, який так і не наступив для мене в Маріуполі”, – розповіда Ліза.
Власниця бренду виїжджала із міста з маленьким рюкзаком. Окрім контент-мейкерки, уся команда “LiSolodka” залишилась в окупованому Маріуполі.
“За 5 днів після початку повномасштабного вторгнення у нас згорів офіс. Було пряме потрапляння, все вигоріло вщент. Потім було потрапляння на виробництво, де перебували великі корпоративні замовлення й нові тканини. Проте добре, що там не було співробітниць та співробітників”, – ділиться власниця.
Ліза розповіла, що після того, як її співробітницям вдалось виїхати з окупації, вона з ними зв’язалась та почула про врятовану тканину зі складу.
“Я шукала своїх співробітниць на фотографіях та відео із Маріуполя, намагалась зрозуміти, чи живі вони! Й деяких бачила! Мені зателефонувала швачка Маша та розповіла, що було потрапляння у виробництво, але з тканиною все нормально, вона пообрізала згоріле й із клаптиків можна було щось зробити. Проте згодом було ще одне потрапляння й пошкоджень стало набагато більше”, – ділиться власниця.
Жінка зазначила, що після виїзду із Маріуполя все, що у неї залишились від бренду, це сторінка в інстаграм, 120 пакувальних коробок та праска.
“Беручи з дому 120 пакувальних коробок, мала думку, що коли зможу відновити роботу бренду, це станом початком нової сторінки”, – розповідає Ліза.
Відновлення роботи бренду “LiSolodka”
Підприємиця поділилась, що після переїзду до Мукачева вона не планувала щось відновлювати через повне нерозуміння, що буде далі. Багато її знайомих перебували в окупації. Проте до роботи над брендом героїню повернули повідомлення клієнток, які виїхали 14-15 березня із Маріуполя.
“Люди, які виїхали з окупації, почали активно писати мені про те, що єдине, що вони вивезли – це речі від “LiSolodka”. Це були костюми, в яких вони сиділи у підвалах, а також сорочки, муслінові та у білизняному стилі сукні. Одна із клієнток розповіла, що їй чоловік пропонував взяти теплий светр, а та відмовилась й взяла сукню, бо якщо помирати, то гарною”, – ділиться власниця.
Жінка зазначила, що це були важливі слова для неї.
Також серед клієнток були жінки, яким бренд частково повернув кошти за замовлення, та ті, які зазначали, що не хочуть кошти, а тільки виріб. Вони були готові чекати для цього стільки, скільки потрібно.
“Після цих повідомлень в мене почали виникати думки, що потрібно відновлювати бренд. Проте це морально важка історія. Я втратила дім та виробництво. На щастя, разом зі мною виїхав мій чоловік, дитина та батьки. Але у нас не було розуміння, що будемо робити та як”, — розповідає жінка.
Власниця розповіла, що з липня 2022 року бренд “LiSolodka” поступово почав відновлюватися: клієнтки робили замовлення, а вони відшивали. В Мукачеві, де на той момент проживала героїня разом із родиною, вийшло знайти майстриню, яка безплатно зробила декілька лекал для шиття, дізнавшись, що виробництво Лізи в Маріуполі згоріло.
Сьогодні бренд продовжує співпрацювати з майстринею, вона зараз працює зі складнішими замовленнями, бо у Львові відновили виробництво. Воно не належить бренду (формат роботи аутсорсинг), проте відшиває доволі великі партії виробів.
“Це така рана, яка не заживає…”
Бренд “LiSolodka” спочатку відновив речі, на які було найбільше попиту до повномасштабного вторгнення, і продукцію, яку найбільше просили клієнтки. Це були переважно спортивні костюми: худі, світшоти та джогери, а також муслінові сукні та тільники.
“Муслінові сукні були дуже популярними минулого літа, ми їх не встигали відшивати. А тільники асоціювали із нашим брендом”, – ділиться власниця.
Жінка пригадала, що з часом відновили ще декілька одиниць, які починали продавати перед самим початком повномасштабного вторгнення. Це були сорочки, гольфи та інші елементи одягу.
“У нас є наявні вироби із класичної розмірної сітки (S-ХL) та індивідуальні замовлення. Ми можемо відшити одяг на XXS та 3-4 XL. Часто трапляється, що клієнтка 178-180 см та для неї немає нормальної довжини сукні або штанів. Тому ми ввели функцію індивідуального пошиття”, – розповідає власниця.
Ліза зазначила, що один із принципів роботи бренду – це свідоме споживання. Тому нещодавно бренд організував розпродаж залишків тканини. Раніше схожі акції не проводились, для того, щоб одяг носили довго. Для цього обирали якісну тканину та моделі, які будуть актуальні декілька сезонів.
“Наразі ми готуємо осінню колекцію: тільники, курточки. Тобто, повсякденний одяг з морським вайбом. Бо після початку повномасштабного вторгнення у нас чітко почалось вибудовуватися позиціонування бренду. Ми дуже сумували за морем і саме з цього пішла морська тематика, навіть на логотипі зображена морська хвиля”, – ділиться Ліза.
Бренд продовжує займатися корпоративним одягом, проте це зовсім різні напрямки, які власниця намагається не поєднувати.
“Зараз я розумію, що у нас було чудове місто… З неймовірними людьми! Це така рана, яка не заживає. Я б не хотіла переїжджати, а розвивала та покращувала місто! Чекаю, коли наш Маріуполь знову буде українським та вірю, що ми зможемо все відбудувати”, – ділиться Ліза.
Власниця розповіла про ще одну важливу причину для відновлення роботи бренду.
“Клієнтки розповіли, що хочуть, щоб разом із ними була маленька частина дому. Вони пороз'їжджалися й зараз багато людей в Канаді, США й інших країнах. Та отримуючи свої замовлення, не ті замовлення, які були там, а нові, відшиті в Мукачево або Львові, кажуть, що вони вдихнули дім, що “мій Маріуполь поруч”. У діяльності бренду живе частка нашого міста”, – ділиться Ліза.
Як підтримати діяльність бренду?
Замовити одяг з морською душею можна на сайті бренду “LiSolodka” або в Instagram.
Підтримати власницю бренду можна підписавшись на її особистий блог в Instagram.
***