
Три сторони Маріуполя. Навіщо в місті створюють туристичну навігацію?
Морський, грецький, індустріальний. До кінця року в Маріуполі може з'явитися кілька нових і впізнаваних елементів. У пріоритеті — центр, старе місто і вокзали
На початку серпня в Маріуполі презентували туристичну навігацію. Це набір дороговказів, табличок і пілонів, на яких розміщуватиметься інформація про знакові для міста місця і маршрути.
Туристична навігація існує в багатьох європейських містах і допомагає туристам (а іноді й місцевим жителям) краще орієнтуватися в міському просторі.
«Східний варіант» поговорив з компанією, яка розробляла навігацію, щоб дізнатися, як цей проєкт змінить місто, чим примітний Маріуполь і що лягло в основу вказівників.
Найцікавіше — ще попереду
Проєктом туристичної навігації Маріуполя займається комунально-комерційне підприємство «m.EHUB» в партнерстві з компанією MoreInfo. За їхніми плечима понад 15 подібних проєктів в різних містах України та один в Казахстані.
«Ідея розробки єдиної міської туристичної навігації не нова. Навіть в нашому міському брендбуці були варіанти макетів навігації. Але це більше про дизайн, а не про функції. Туристична навігація робить місто зрозумілим і відкритим. Її функція — довести людину до місця і зорієнтувати, якщо, наприклад, у неї “сів” телефон або щось подібне», — коментує менеджерка з розвитку громадських просторів ККП «m.EHUB» Катерина Кадуріна.

Щоб перейнятися духом міста і зрозуміти, про що буде черговий проєкт туристичної навігації, співробітники компанії-розробника приїжджали до Маріуполя спеціально і дізналися багато нового з історії міста.
«Для мене стало відкриттям, що бум виробництва почався тут не за радянських часів. Це сталося давно, ще до “совєтів”. І це було пов'язано з географічним розташуванням, з річкою Кальміус, яка протікає з Донецького регіону. Плюс величезна частина грецької історії міста: як сюди заселялися азовські греки. Мені здається, що Маріуполь — одне з найбільш недооцінених міст в сенсі туристичної перспективи», — розповідає голова компанії MoreInfo Михайло Дьомшин.
І ось цю ідею виробничого минулого і туристичного майбутнього розробники хочуть донести до людей. За опитуваннями, які проводила його компанія, маріупольці вважають, що найцікавіше у міста ще попереду. Про це говорить і сам Дьомшин.
Михайло вже кілька разів був в місті, в тому числі й п'ять років тому. Каже, що Маріуполь тоді виглядав зовсім по-іншому.
«Для мене зараз Маріуполь — це, напевно, спекотне місто фонтанів. Це місто, в якому можна посидіти в центрі, де-небудь в тіні. Дуже подобається, як все зроблено в Театральному сквері, що там можна і на газонах сидіти. Для мене Маріуполь — це курортне місто зі смачними та недорогими кафе, новими парками, пляжною зоною з пірсом», — перераховує Дьомшин.
Цікава гостям і корінним жителям
В основу туристичної навігації міста біля моря заклали два кольори — світло-блакитний і темно-синій. Тут же буде впізнаваний маріупольський шрифт, розроблений спеціально для міста у 2016 році.
«Кінцевий варіант навігації — це сталь перфорована, і вона пофарбована по бренду у світло-блакитний і темно-синій кольори. І тут у нас поєднання минулого і майбутнього Маріуполя. Минулого, як міста, в якому основний акцент — це виробництво, той же метал. І майбутнє — це туристичне місто. Одне з найцікавіших поєднань, яке може бути», — говорить Михайло.
Туристична навігація буде представлена п'ятьма різними елементами, які будуть розміщуватися в залежності від мети.
Наприклад, на пілонах, як на найбільших елементах, будуть розміщуватися мапи, інформація про знакове місце. Також будуть дороговкази, але їхня місія максимально проста — показувати напрямок, куди потрібно йти, щоб дістатися потрібного об'єкту, а також відстань і приблизний час, за який її можна подолати.

На будівлях будуть інформаційні таблички з коротким описом історії об'єкта. Загалом же всі елементи навігації будуть представлені двома мовами: українською та англійською. Також всі міститимуть QR-код, перейшовши за яким, можна отримати більш детальну інформацію про маршрут.
Один з найцікавіших — оглядовий пілон, який встановлюватимуть біля частково зруйнованих локацій, щоб показати, як вони виглядали раніше.
Особливістю пілонів стануть візерунки, зображені за допомогою перфорації заліза. Деякі патерни відсилатимуть до автентичних грецьких візерунків.

Михайло Дьомшин припускає, що навігація буде цікава не тільки гостям міста, а й корінним маріупольцям:
«Це одна з частин, яка допомагає людині, яка живе в місті, відчувати турботу з боку міста про себе».
Зроблено на десятиліття
Туристична навігація широко використовується в різних містах Європи. Мабуть, найперша з них була створена і розташована на вулицях англійського міста Брістоль в 1996 році.
Населення міста швидко зростало, але нові мешканці та гості міста погано орієнтувалися в незнайомому місці. І тоді місцевий муніципалітет запустив в місті систему навігації. Її автор створив власну компанію, що займається навігацією і створювала подібні продукти для найбільших міст світу, зокрема, і для Нью-Йорка.

У 2003 році туристична навігація з'явилася в Барселоні, у 2009 в англійському місті Бат, а у 2013 — в Нью-Йорку. Остання вважається чи не найуспішнішим і найцікавішим проєктом туристичної навігації у світі.

Найбільша і найрозвиненіша мережа турнавігації розташована в Лондоні. Вона налічує близько 1700 вказівників. До того, як вона була уніфікована, в місті було понад 30 таких систем. Гості міста часто плуталися через те, що навігації відрізнялися одна від одної за дизайном і змістом.

Але важливо відзначити, що таблички, які були встановлені в містах 10, 15, а іноді й понад 20 років тому, досі користуються популярністю і привертають увагу.
Планується, що в Маріуполі перша партія об'єктів навігації буде встановлена до кінця цього року.
«Для початку це приблизно 35-40 об'єктів. Це і пілони, і таблички, і дороговкази. Всі вони будуть зосереджені в центрі та старій частині міста на найпопулярніших туристичних маршрутах, а також на вокзалах», — коментує Катерина Кадуріна.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.