20 Липня 2021, 15:36
Розбір
Реінтеграція Донбасу очима молоді: поради владі та закладам вищої освіти
Хлопці та дівчата з Луганської та Донецької областей відзначають розвиток регіону протягом останніх років. Але все ще бачать багато невирішених проблем. Яких — розповіли “Східному Варіанту”.
Реінтеграція Донбасу очима молоді
Советы власти и учреждениям высшего образования
Хлопці та дівчата з Луганської та Донецької областей відзначають розвиток регіону протягом останніх років. Але все ще бачать багато невирішених проблем. Яких — розповіли "Східному Варіанту".
Більшість молодих людей на сході України почали займатися громадською діяльністю після початку російської агресії. Про це свідчать дані дослідження Школи політичної аналітики. Здебільшого, активісти розв'язують проблеми, пов'язані з війною — захист прав вимушених переселенців, реабілітація військових, забезпечення освітою людей, які потрапили через війну у скрутне становище.
Відтак, у таких активістів точно є своє бачення на реінтеграцію окупованих територій і на побудову здорових стосунків між молоддю, владою та суспільством загалом після деокупації.
«Східний варіант» зібрав рекомендації молодих активістів, а також їхні побажання та бачення процесу реінтеграції.
Відтак, у таких активістів точно є своє бачення на реінтеграцію окупованих територій і на побудову здорових стосунків між молоддю, владою та суспільством загалом після деокупації.
«Східний варіант» зібрав рекомендації молодих активістів, а також їхні побажання та бачення процесу реінтеграції.
***
Серед проблем: комунікація, ресурси та супротив
Олег Сабура — аспірант Києво-Могилянської академії, спеціалізується на дослідженнях так званих «республік», тобто псевдодержавних утворень. Він був керівником дослідницької групи, що вивчала думки молодіжних активістів на підконтрольній Україні території Луганської та Донецької областей.
З червня по жовтень 2019 року дослідники знайшли близько 30-ти громадських організацій в Луганській та Донецькій областях. З них 18 організацій погодилися взяти участь у дослідженні. Загалом провели 4 фокус-групові дискусії, одне телефонне групове інтерв'ю та одне індивідуальне телефонне інтерв'ю.
З червня по жовтень 2019 року дослідники знайшли близько 30-ти громадських організацій в Луганській та Донецькій областях. З них 18 організацій погодилися взяти участь у дослідженні. Загалом провели 4 фокус-групові дискусії, одне телефонне групове інтерв'ю та одне індивідуальне телефонне інтерв'ю.
«Більшість наших учасників почали займатися громадською діяльністю після початку війни, меншість нею займалися і до цього. Їхньою метою стало врегулювання потреб, які виникли в результаті війни. Дуже часто люди приходили до громадського активізму через знайомих, родичів чи друзів», — розповів Олег Сабура.
Результати дослідження говорять, що головним каналом поширення, висвітлення своєї діяльності для молодіжних активістів зі сходу є соціальні мережі. Це найбільш доступний і найбільш дешевий інструмент комунікації для них. А головними мережами виявилися Facebook і Телеграм.
Аби якісно вести соціальні мережі, активістам не вистачає внутрішніх ресурсів — це фінанси та кваліфіковані кадри.
Результати дослідження говорять, що головним каналом поширення, висвітлення своєї діяльності для молодіжних активістів зі сходу є соціальні мережі. Це найбільш доступний і найбільш дешевий інструмент комунікації для них. А головними мережами виявилися Facebook і Телеграм.
Аби якісно вести соціальні мережі, активістам не вистачає внутрішніх ресурсів — це фінанси та кваліфіковані кадри.
«Ми виявили, що мережа «ВКонтакте» — це єдина із заборонених російських соцмереж в Україні, якою досі користуються поодинокі активісти. Більшість активістів вважають заборону «ВКонтакте» правильною, дехто проти цього. І навіть ті, хто погоджуються із забороною, говорять, що не хочуть втрачати свою аудиторію зокрема з окупованих територій, адже там ця соціальна мережа є досі популярною»
Він разом з колегами визначив основні проблеми громадських активістів зі сходу:
- обмеженість внутрішніх ресурсів (не вистачає знань, кадрів, часу);
- розбіжності громадських організацій та місцевої влади за політичними поглядами;
- супротив ініціативам з боку проросійськи налаштованої частини населення;
- відтік активної молоді з регіону.
- обмеженість внутрішніх ресурсів (не вистачає знань, кадрів, часу);
- розбіжності громадських організацій та місцевої влади за політичними поглядами;
- супротив ініціативам з боку проросійськи налаштованої частини населення;
- відтік активної молоді з регіону.
***
«Ми не розділяємо українську молодь з підконтрольної та непідконтрольної території»
З 2010 року в Сєвєродонецьку працює громадська організація «Сєвєродонецька молодіжна рада». Спочатку свою діяльність ГО спрямовувала виключно на молодь, але після початку військових дій зробила переорієнтацію та розширила цільову аудиторію.
Тепер це вимушено переміщені особи, військовослужбовці, жінки, які опинилися в тяжких життєвих обставинах через війну.
Тепер це вимушено переміщені особи, військовослужбовці, жінки, які опинилися в тяжких життєвих обставинах через війну.
Один із заходів ГО. Фото з Фейсбук «Сєвєродонецької молодіжної ради»
Один із проєктів ГО — громадський майданчик «Хочу-буду». Це молодіжний центр у Сєвєродонецьку на 200 кв. метрів. Приміщення орендують у «приватника», а на базі майданчику проводять освітні курси. Учасники можуть опанувати абсолютно нову професію, або ж відновити свої навички та підвищити фах та знайти більш оплачувану роботу.
Зокрема на курсах вчать вебдизайну, 3-D-моделюванню, реалізовують курс з розмовної англійської та польської мов. Для більш дорослих людей є курс комп'ютерної грамотності: учасники опановують Wоrd, Excel, Power Point. Для учасників також читають програму з SMM-менеджменту та копірайтингу.
Ще один проєкт ГО — «Академія можливостей». Там молодих людей навчають адвокації та фандрейзингу проєктів, менеджменту, громадському активізму. Їм організовують візити до територіальних громад, міських рад Луганської області.
Зокрема на курсах вчать вебдизайну, 3-D-моделюванню, реалізовують курс з розмовної англійської та польської мов. Для більш дорослих людей є курс комп'ютерної грамотності: учасники опановують Wоrd, Excel, Power Point. Для учасників також читають програму з SMM-менеджменту та копірайтингу.
Ще один проєкт ГО — «Академія можливостей». Там молодих людей навчають адвокації та фандрейзингу проєктів, менеджменту, громадському активізму. Їм організовують візити до територіальних громад, міських рад Луганської області.
«Наша діяльність спрямована на громаду Луганщини, людей, які прагнуть покращення свого життя, розвитку своєї громади та Луганщини в цілому. Напрямок бізнесу, працевлаштування, отримання більш оплачуваної роботи — один з основних. Для молоді — це пошук можливостей для саморозвитку, не виїжджаючи за межі області, а також розуміння української ідентичності»
Активісти з Сєвєродонецька кажуть, що залюбки співпрацювали б із молодими людьми з окупованих територій, оскільки не поділяють їх за тим, хто по який бік лінії розмежування знаходиться.
«Окупована територія є територією України, а молодь, яка там залишилась, є українською молоддю. Тому ми її не відокремлюємо від себе», — додав Кирило Дубровін.
Однак, основною й очевидною перепоною для такої співпраці він називає бойовиків, які окупували частину території Луганської області.
«Окупована територія є територією України, а молодь, яка там залишилась, є українською молоддю. Тому ми її не відокремлюємо від себе», — додав Кирило Дубровін.
Однак, основною й очевидною перепоною для такої співпраці він називає бойовиків, які окупували частину території Луганської області.
***
Активісти з непідконтрольної території хочуть найшвидшої реінтеграції
Як говорять в Школі політичної аналітики, молодіжні громадські організації на Донбасі найбільше потребують так званого інституційного розвитку. Іншими словами, умов для своєї активної діяльності.
17-річний Андрій разом з товаришем в окупованому Луганську намагаються робити молодіжні проєкти: літні перегляди фільмів, квести та літературні читання. Каже, вдається це далеко не завжди, бо немає сприяння. У своїх висловлюваннях Андрій обережний, однак з них зрозуміло, що хлопці мріють про бодай найменшу підтримку.
17-річний Андрій разом з товаришем в окупованому Луганську намагаються робити молодіжні проєкти: літні перегляди фільмів, квести та літературні читання. Каже, вдається це далеко не завжди, бо немає сприяння. У своїх висловлюваннях Андрій обережний, однак з них зрозуміло, що хлопці мріють про бодай найменшу підтримку.
"Звісно, в нас таких умов немає (як на підконтрольній Україні території, — ред.). У нас фотоапарат, який ми купили за свої гроші, проєктор беремо у знайомих, поточні витрати теж на нас. Тому і виходить десь більш по-аматорськи. Але ми маємо свою невеличку аудиторію, якій з нами цікаво", — розповів Андрій.
Він також поділився, що спілкується онлайн з "хлопцями з Лисичанська". Вони старші та досвідченіші, а тому діляться порадами.
Він також поділився, що спілкується онлайн з "хлопцями з Лисичанська". Вони старші та досвідченіші, а тому діляться порадами.
Ще один житель ОРДЛО Максим молодіжними рухами ніколи не займався, але поділився своїми думками щодо того, як молодь ставиться до можливої реінтеграції.
"У вас (на підконтрольній Україні території, — ред.) можливо, якась своя бульбашка, де ви говорите про реінтеграцію і таке подібне. Тут навіть серед молоді таких розмов практично немає. Немає інформації, що робить Україна для цього, які є ініціативи. Те, що ми читаємо, направлене чомусь тільки на жителів України (не окупованих територій, — ред.). Дуже мало інформації конкретно для нас. А те, що тут (в Луганську, — ред.) для молоді практично нічого адекватного немає: жодних рухів, активностей і того подібного, то це факт. Якби ми більше дізнавалися про те, що є у вас (на підконтрольній території, — ред.), що там краще і перспективніше для молоді, то ми можливо теж говорили б про реінтеграцію", — зазначив Максим.
"У вас (на підконтрольній Україні території, — ред.) можливо, якась своя бульбашка, де ви говорите про реінтеграцію і таке подібне. Тут навіть серед молоді таких розмов практично немає. Немає інформації, що робить Україна для цього, які є ініціативи. Те, що ми читаємо, направлене чомусь тільки на жителів України (не окупованих територій, — ред.). Дуже мало інформації конкретно для нас. А те, що тут (в Луганську, — ред.) для молоді практично нічого адекватного немає: жодних рухів, активностей і того подібного, то це факт. Якби ми більше дізнавалися про те, що є у вас (на підконтрольній території, — ред.), що там краще і перспективніше для молоді, то ми можливо теж говорили б про реінтеграцію", — зазначив Максим.
Гучні приклади розвинутих молодіжних організацій і проєктів на територіях біля лінії розмежування — це найкращий піар реінтеграції, вважають аналітики.
Вони розробили рекомендації для органів влади:
- організовувати тренінги та навчання з реєстрації громадських організацій серед студентської молоді. Для цього пропонують розробити спеціальні портали в інтернеті, які піднімуть рівень комунікації;
- щорічно проводити локальний форум громадянського суспільства з можливістю участі представників будь-якої ГО;
- давати більше інформації про фінансування з державного та місцевого бюджетів;
- організовувати тематичні тренінги та грантові програми.
Вони розробили рекомендації для органів влади:
- організовувати тренінги та навчання з реєстрації громадських організацій серед студентської молоді. Для цього пропонують розробити спеціальні портали в інтернеті, які піднімуть рівень комунікації;
- щорічно проводити локальний форум громадянського суспільства з можливістю участі представників будь-якої ГО;
- давати більше інформації про фінансування з державного та місцевого бюджетів;
- організовувати тематичні тренінги та грантові програми.
У сфері освіти та роботи з молоддю активісти просять підтримувати учнівське та студентське самоврядування. А також забезпечити навчання вчителів щодо особливостей роботи з дітьми-переселенцями.
Заступниця міністра молоді та спорту України Марина Потапенко анонсувала створення цього року великого порталу можливостей для молоді.
Заступниця міністра молоді та спорту України Марина Потапенко анонсувала створення цього року великого порталу можливостей для молоді.
Марина Потапенко (праворуч) Фото з сайту Маріупольської міськради
«Такий портал буде створено на базі всеукраїнського молодіжного центру, який є методичним майданчиком для розвитку молодіжних центрів України. Окремий майданчик, а саме портал волонтерських можливостей, ми робимо разом з UNICEF. Там можна знайти будь-які молодіжні проєкти та долучатися до них... Ми активно будемо продовжувати міжнародні обміни. Зараз у нас є україно-польські та україно-литовські обміни, які співфінансуються з державного бюджету, але це не говорить про те, що ми не будемо розвивати інші напрямки», — зазначила Марина Потапенко.
Ще великий пласт роботи, на думку молоді, влада має зробити в плані інфраструктури.
Ще великий пласт роботи, на думку молоді, влада має зробити в плані інфраструктури.
«Я думаю всі, хто відвідував міста Донецької та Луганської областей, а, особливо, хто мав можливість пересуватись між цими містами автомобільними шляхами, зрозуміють проблему інфраструктурного розвитку регіону. Відповідно ми рекомендуємо розробити програму інфраструктурного розвитку підконтрольних частин Донбасу у партнерстві з міжнародними організаціями та донорами, що вочевидь допоможе зекономити кошти держави. Також за висновками розмов з молодіжними активістами, ми пропонуємо продовжити програми зі створення та розвитку інфраструктури для молоді. Це можуть бути молодіжні центри, осучаснені бібліотеки», — зазначив операційний менеджер та аналітик «Школи політичної аналітики» Антон Суслов.
При цьому, активісти з підконтрольних територій відзначають розвиток регіону за останні кілька років. А молодь з окупованої частини Донбасу здебільшого хоче якнайшвидшої реінтеграції регіону.
При цьому, активісти з підконтрольних територій відзначають розвиток регіону за останні кілька років. А молодь з окупованої частини Донбасу здебільшого хоче якнайшвидшої реінтеграції регіону.
***
В інформаційній політиці не все так гладко
Попри наявність корисних і дієвих програм для освіти, розвитку та інтеграції вимушених переселенців, чимало активістів, а також молодь з окупованих територій відзначають далеко недосконалу інформаційну політику. Особливо болюче це відчувається в розрізі освіти.
Як розповіла у коментарі «Східному варіанту» Анна Нішніанідзе, яка має статус вимушеної переселенки з Донецька, її брат цього року закінчив школу та вирішив вступати в ЗВО на підконтрольній Україні території. Та ще на етапі збору інформації його родина стикнулася з проблемою — відсутністю чіткої комунікації з освітніми центрами та навіть з консультантами на «гарячій лінії» МОН.
Як розповіла у коментарі «Східному варіанту» Анна Нішніанідзе, яка має статус вимушеної переселенки з Донецька, її брат цього року закінчив школу та вирішив вступати в ЗВО на підконтрольній Україні території. Та ще на етапі збору інформації його родина стикнулася з проблемою — відсутністю чіткої комунікації з освітніми центрами та навіть з консультантами на «гарячій лінії» МОН.
«Правила прийому на офіційному сайті МОН абсолютно не адаптовані. Вони розмістили просто нормативно-правовий акт з професійною лексикою, яку непідготовленим людям складно зрозуміти. На «гарячій лінії» також кваліфікованої відповіді надати нам не могли»
Найбільша плутаниця, за словами Анни, пов'язана з двома дедлайнами для вступу дітей з окупованих територій — 20 липня та 24 вересня. Не всі діти на окупованій території та їх батьки розуміють, що для вступу на бюджет потрібно подавати документи саме до 20 липня. А до 24 вересня — на контракт.
Зазначимо, що в МОН обіцяють переводити на бюджет дітей, які вступили на контракт, оскільки місця для дітей з окупованої території повністю не використовуються. Однак, каже Анна, це відлякує абітурієнтів від вступу.
Вона рекомендує значно спростити інформацію для вступників на офіційному сайті, а також враховувати, що діти з окупованих територій не можуть часто їздити на підконтрольну Україні територію через дії бойовиків. А відтак, за словами Анни, було б доцільним перевести частину вступних процесів в онлайн, залишивши лише один приїзд абітурієнтів до ЗВО.
Зазначимо, що в МОН обіцяють переводити на бюджет дітей, які вступили на контракт, оскільки місця для дітей з окупованої території повністю не використовуються. Однак, каже Анна, це відлякує абітурієнтів від вступу.
Вона рекомендує значно спростити інформацію для вступників на офіційному сайті, а також враховувати, що діти з окупованих територій не можуть часто їздити на підконтрольну Україні територію через дії бойовиків. А відтак, за словами Анни, було б доцільним перевести частину вступних процесів в онлайн, залишивши лише один приїзд абітурієнтів до ЗВО.
Аналітики також мають свої поради для МОН та ЗВО:
- дозволити ЗВО з програмами «Донбас-Україна» використовувати соціальні мережі, заборонені в Україні, для популяризації вступу до українських ЗВО абітурієнтів з непідконтрольних територій. Розробити модель таких інформаційних кампаній;
- проводити національні та міжнародні обміни для учнів та студентів. Респонденти відзначали, що такий обмін сприяє розвитку;
- проводити культурно-розважальні спортивні заходи за участі мешканців ОРДЛО;
- розробити та поширювати в онлайн і традиційних ЗМІ Донецької та Луганської областей інформацію про успіхи реформ в Україні;
- продовжити роботу із забезпечення трансляції українських теле- та радіоканалів на території Донецької та Луганської областей;
- розробити інструкції для співробітників усіх органів влади на території Донецької та Луганської областей, які контактують з мешканцями ОРДЛО, щодо особливостей роботи з такими громадами.
Також активісти радять закладам вищої освіти з центрами «Донбас-Україна» організовувати дні відкритих дверей онлайн, через складнощі з перетином лінії розмежування.
Відтак, переконані молоді активісти, реалізація хоча б частини з цих рекомендацій наблизить до успіху реінтеграцію та покращить умови для розвитку молодіжних рухів на сході.
- дозволити ЗВО з програмами «Донбас-Україна» використовувати соціальні мережі, заборонені в Україні, для популяризації вступу до українських ЗВО абітурієнтів з непідконтрольних територій. Розробити модель таких інформаційних кампаній;
- проводити національні та міжнародні обміни для учнів та студентів. Респонденти відзначали, що такий обмін сприяє розвитку;
- проводити культурно-розважальні спортивні заходи за участі мешканців ОРДЛО;
- розробити та поширювати в онлайн і традиційних ЗМІ Донецької та Луганської областей інформацію про успіхи реформ в Україні;
- продовжити роботу із забезпечення трансляції українських теле- та радіоканалів на території Донецької та Луганської областей;
- розробити інструкції для співробітників усіх органів влади на території Донецької та Луганської областей, які контактують з мешканцями ОРДЛО, щодо особливостей роботи з такими громадами.
Також активісти радять закладам вищої освіти з центрами «Донбас-Україна» організовувати дні відкритих дверей онлайн, через складнощі з перетином лінії розмежування.
Відтак, переконані молоді активісти, реалізація хоча б частини з цих рекомендацій наблизить до успіху реінтеграцію та покращить умови для розвитку молодіжних рухів на сході.
Проєкт реалізується онлайн-виданням "Східний Варіант" за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки в рамках Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки.
Підписуйтесь на телеграм канал Східного варіанту
4411