Користь для одного учня — вже перемога. Як вчителі-волонтери готують дітей з окупації до ЗНО
“ЗНОвУ” — “ЗНО в Україні” — це волонтерська ініціатива українських вчителів, які готують дітей з окупованих та прифронтових територій на сході до зовнішнього незалежного оцінювання.
Як вона виникла, як проходять заняття та чи можна ще долучитися — розповідає “Східний варіант”.
“Зачепило, що діти не можуть вивчати українську мову”
Анастасія Беляєва, Олена Павлюк та Ольга Коваль — молоді освітянки та співорганізаторки проєкту. Ідея виникла влітку 2020 року під час зустрічі випускників програми лідерського розвитку “Навчай для України”.
“Цю ідею запропонувала Настя. Вона розмовляла з іншим випускником програми, Іллею. Він з Донецька, а його брат навчається зараз в 9 класі на окупованій території та не має змоги вивчати українську мову та літературу, які потрібні для ЗНО. Нас це зачепило. Я сама з Луганська, переїхала звідти у 2012 році”, — розповідає Ольга Коваль.
“Ми обговорювали, що могли б зробити корисного. Загалом, хотіли написати великий список того, що можуть зробити випускники. І дуже боялися, що цей список просто лишиться і ніхто нічого не втілить. Ми запропонували цю ініціативу, і ми ж троє готові взятися за неї. Коли ти не сам, є такий момент відповідальності один перед одним. Думаю, це теж вплинуло”, — згадує Олена Павлюк.
Тож вирішили відкрити безплатні курси з підготовки до ЗНО для дітей з окупації. З вересня почали активно готуватися. Шукали вчителів, які також готові приділити свій час цій роботі.
“Для всіх це був перший досвід організації власного проєкту. Ми інтуїтивно, на ходу цьому вчилися, рухалися маленькими кроками”, — каже Ольга.
“Кинули клич по своїм знайомим вчителям. Ми дуже здивовані та дуже тішимося, що так багато з них відгукнулися. В нас доступні всі предмети, з яких складають ЗНО”, — додає Олена.
“Хочемо, щоб учні бачили своє майбутнє в Україні”
Найважче, зізнаються, було набрати учнів. Щоб це було безпечно і для школярів, і для викладачів. Тож шукали не публічно, а через знайомих та організації, які працюють на Донбасі.
Заняття розпочали наприкінці січня. Спершу було 10 учнів, згодом додалося ще 5-6 дітей.
“Ми дуже хочемо, щоб діти вступали до українських вишів, щоб вони бачили своє майбутнє в Україні. Щоб вони знали, що їх тут чекають, їм готові допомагати, ніхто про них не забув. Ми всі пам’ятаємо, що відбувається на сході. Якщо я не можу сама піти захищати державу, я і ми всі можемо підтримати цих дітей”, — пояснює Олена.
“Ми хочемо, щоб у дітей не опускалися руки через те, що вони не можуть вивчати якийсь предмет чи не мають грошей на репетиторів. Ми прагнемо, щоб в усіх зацікавлених дітей була можливість навчатися, попри соціальний статус чи територію проживання”, — підсумовує Ольга.
Як це працює
Курси проводять з таких предметів:
- українська мова та література;
- англійська мова;
- математика;
- біологія;
- історія України;
- хімія;
- географія.
Займаються годину-півтори раз на тиждень у Zoom. Частіше, пояснює Олена, може бути важко для самих викладачів:
“Ми хвилюємось, щоб вони не вигоріли. Бо ми націлені на тривале співробітництво. Нам важливо, щоб заняття проводили раз на тиждень систематично. А не 3 заняття на тиждень і вигоріти, сказати: я більше не можу”.
"Ще одна причина, чому ми не проводимо більше занять, — діти дуже завантажені. Вони навчаються одночасно у двох школах — в українській і місцевій. Те, що вони знаходять час на наші заняття, на “домашки”, — вони вже герої”, — додає Ольга.
Заняття базуються на офіційних програмах Міністерства освіти та науки України. Та це не просто розбір тестів, а ще й живе спілкування, підказки та лайфхаки з підготовки до ЗНО. Діти можуть обрати кілька предметів. Розраховані курси на 11-класників, але можуть навчатися й учні 9-10 класів.
Ольга викладає англійську, Олена — математику. Обидві кажуть, що діти дуже активні, розумні, стараються, спілкуються українською:
“Викладачка хімії розповідала, що такої учениці, яка в неї зараз на курсі, вона ніде не бачила. Такої активної дитини, яка тягнеться до знань. Вчителі після своїх звичайних уроків іноді приходять дещо демотивовані, бо діти щось не хочуть робити. А після занять на курсах повертається настрій та мотивація, бо діти дуже завзяті та зацікавлені. Це задоволення для вчителя”.
“Одна моя учениця вчиться у 9-му класі. Мене вражає, наскільки вона старається, вона “тягне програму” ЗНО 11-го класу. Одного разу вона мені надіслала “домашку” о 5 ранку. Я бачу результат, що це дійсно корисно, навіть для однієї дитини. Це надихає рухатися далі”, — ділиться враженнями Ольга.
“Дякуємо за вашу працю”
На умовах анонімності враженнями поділилися й самі учні. Ось що вони розповіли:
“Уроки української мови найкращі! Вчителька дуже мотивує та проводить максимально змістовні уроки. 1 000 000 з 10! Також подобається обсяг занять до 2 годин. Вважаю, що часу в нас залишається всього 4 місяці й саме такими темпами ми все встигнемо”.
“Гарні вчителі, які повністю пояснюють матеріал в зручній та приємній формі”.
“Дуже класно та корисно! Безмежно вдячна вчителям за цю нелегку працю!”.
“Дуже зручний графік занять та час їх проведення”.
Як долучитися
Щоб записатися на заняття, треба заповнити цю форму. Але кожний викладач вирішуватиме сам, чи готовий взяти нових учнів не з початку курсу. В будь-якому разі, проєкт організаторки планують продовжувати й наступного року. Зв'язатися з ними можна поштою [email protected].
“Зараз шукаємо дружні організації, які можуть нам допомогти. Ми дуже хочемо віддячити нашим вчителям, бо це волонтерство, вони нічого не заробляють. Ми не маємо можливості їм платити. Якщо хтось захоче подарувати їм книгу, похід в салон чи будь-що, що зробить викладачів щасливими, — ми були б дуже вдячні”, — підсумовують організаторки проєкту.