"Фабрика колаборантів" і фейкові стажування: як російські окупанти залучають молодь з ТОТ до співпраці
Під виглядом “престижних” освітніх можливостей, окупанти намагаються маніпулювати свідомістю студентів на тимчасово захоплених територіях сходу України. Фейкові університети, пропагандистські стажування в госпіталях “сво” і “конкурси”, що подаються як унікальні можливості, є частиною стратегії для залучення нових кадрів для роботи на окупаційний режим. Мета таких ініціатив — підготувати лояльних “колаборантів”, готових служити інтересам кремля. Детальніше про це розповість Східний Варіант далі у статті.
Внаслідок примусової мобілізації, яку російські загарбники активно проводять на тимчасово окупованих територіях сходу України протягом декількох років, ситуація з кадровим забезпеченням в регіоні стала майже критичною. Особливо бракує працівників у сферах охорони здоров’я, освіти, комунальних служб тощо.
У відповідь на це, російські пропагандисти ініціювали низку “заходів”, які спрямовані на залучення молоді до роботи в окупаційних структурах. Одним із головних інструментів реалізації цієї політики стали фейкові вищі навчальні заклади, які нібито пропонують “унікальні можливості” з “подальшим сприянням у розвитку кар’єри”. Проте насправді вони орієнтовані лише на виховання лояльних кадрів для окупаційних адміністрацій, які служитимуть в інтересах країни-агресора.
Маніпуляція: “росія допомагає студентам Донбасу реалізовувати свої ідеї та потенціал через систему освіти”
Згідно з аналізом проросійських каналів та ЗМІ, стає очевидним, що кремлівський режим не лише інтегрує вищу освіту на тимчасово окупованих територіях сходу України в російські стандарти, але й намагається активно використати “навчальний процес” для досягнення вигоди для окупаційного режиму.
Зокрема, в одному з повідомлень пропагандистських ЗМІ йдеться про те, що в Новосвітлівському професійному аграрному коледжі, що на Луганщині, започаткували новий напрям — підготовку водіїв. Ба більше, навіть придбали вантажний автомобіль ГАЗ-САЗ Vector Next, на базі якого можна буде проходити навчання. Таке нововведення, як стверджують окупанти, має на меті підвищення якості підготовки фахівців для автотранспортної галузі регіону.
Про нестачу кадрів відкрито говорять і самі окупаційні адміністрації. За їхніми словами, у так званій “лнр” спостерігається гостра нестача водіїв автобусів, що призводить до значного зменшення кількості громадського транспорту на маршрутах. Щоденно на вулиці тимчасово окупованого Луганська виходить лише близько 270 одиниць громадського транспорту, тоді як для нормального функціонування необхідно щонайменше 700.
Щоправда, окупанти не згадують справжню причину цієї ситуації — примусову мобілізацію росії, яка позбавила багато сфер кваліфікованих кадрів. Натомість вони поширюють версію про те, що скорочення кількості транспорту нібито “пов’язане з низьким престижем професії водія автобуса, невідповідністю тарифів на перевезення пасажирів та складними умовами праці”.
А ось у тимчасово окупованому Антрациті студентів почали активно залучати до виготовлення медичних засобів для поранених терористів “сво”. У рамках так званих “виробничих практик” студенти виготовляють не лише санітарні пов'язки, але й більш складні медичні засоби, такі як апарати Ілізарова та милиці.
Загалом, російські загарбники активно впроваджують військовий вишкіл на всіх рівнях освіти для того, щоб “виховати” покоління, яке підтримує їхню пропагандистську риторику, спрямовану на підтримку війни, розв’язаної проти України.
Так, за даними Центру національного спротиву України, фейкова Академія культури і мистецтв Матусовського, що розташована в тимчасово окупованому Луганську, відправлятиме своїх студентів на практику до росії. Основна частина відбуватиметься у так званих реабілітаційних центрах для терористів “сво”. Студенти працюватимуть у місцевих клубах, організовуючи культурні заходи для списаних “героїв”
“Така виробнича практика студентів-культурологів — це частина кремлівської політики окупації України. Насамперед русифікувати молодь та знищити їх українську самоідентичність. А ще — нав’язати відчуття причетності до “руського міра” та його подвигів і водночас виправдання злочинів терористів”, — йдеться в повідомленні Центру національного спротиву України (ЦНС).
Водночас міжнародний злочинець владімір путін продовжує розширювати свою мережу програм військово-патріотичного виховання молоді, як в росії, так і на тимчасово окупованих територіях України, йдеться у звіті американського Інституту вивчення війни (ISW).
Зокрема, російський диктатор затвердив перелік з чотирьох доручень уряду рф, серед яких:
- Створення та розвиток мережі “військово-спортивних таборів”, що пропагують призов молоді на військову службу;
- Розширення програми кремля “Дорогами перемоги”;
- Створення онлайн-платформи для організації програм військово-патріотичного виховання російської молоді;
- Переведення одного дитячого “оздоровчого табору” на цілорічний режим.
Програма “Дорогами перемоги”, яку активно просуває кремль, спрямована нібито на “виховання патріотичних почуттів” серед дітей та молоді. В рамках цієї ініціативи окупанти планують організовувати безкоштовні екскурсії до російських “культурно-історичних місць”, що мають відношення до “бойової слави” росії.
“Раніше Кремль використовував військово-спортивні табори «Авангард» для мілітаризації та привчання української молоді до російських культурних та історичних наративів і, схоже, розширює свою мережу таких та подібних таборів по всій росії в рамках своїх довгострокових зусиль з формування збройних сил”, — зазначають аналітики у звіті.
Окрім військової служби, російські загарбники активно агітують студентів тимчасово захоплених територій Донеччини та Луганщини ставати частиною окупаційної влади. Для цього було запущено нову програму “стажер міносвіти”, орієнтовану на випускників фейкових університетів з тимчасово окупованих територій. Мета цієї ініціативи — залучити молодь до роботи в окупаційних адміністраціях після проходження стажування.
Що відбувається насправді?
Окупанти подають процес мілітаризації дітей, як розвиток “воєнно-прикладних видів спорту” та спосіб досягнення “здорового і безпечного способу життя”.
Однак насправді це є частиною великої політики кремля, спрямованої на використання українських дітей як об’єктів військової пропаганди. А подібні “кар’єрні ініціативи” радше нагадують “фабрику майбутніх колаборантів”, яка покликана служити російським військовим і політичним цілям.
Нагадаємо, що мілітаризація освіти, яка використовується для виховання бажання в молоді добровільно вступити до лав збройних сил рф, є порушенням Женевської конвенції про захист цивільного населення під час війни та воєнним злочином, згідно з міжнародним гуманітарним правом.
Стаття 51 цієї конвенції передбачає абсолютну заборону будь-якого тиску чи пропаганди, спрямованої на забезпечення добровільного вступу до збройних сил супротивної держави, а ст. 8(2)(а)(v) Римського статуту до воєнних злочинів відносить — примушення військовополоненого або іншої особи, що перебуває під захистом, до служби у збройних силах ворожої держави.
Згідно з повідомленням Східної правозахисної групи, загалом на тимчасово окупованих територіях спостерігається масовий відтік молодих спеціалістів, зокрема з медичних коледжів. Окупаційні адміністрації намагаються компенсувати дефіцит кадрів шляхом залучення нових випускників до своїх структур, однак це не дає результатів.
Попри обіцянки російських загарбників про підвищення виплат та фінансові стимули багато молодих спеціалістів продовжують навчання в університетах або залишають захоплені території.
“Масовий виїзд фахівців свідчить про небажання молоді пов'язувати свою кар'єру з роботою на окупаційні структури. Це також вказує на критичну ситуацію в медичній сфері окупованих територій, де, попри фінансові стимули, кадрова криза залишається невирішеною. Молоді фахівці обирають свободу та перспективи поза окупаційним режимом, що підкреслює провал російської стратегії утримання населення на захоплених територіях”, — пояснюють у Східній правозахисній групі.
У висновку можна сказати, що росіяни намагаються не тільки перекроїти систему освіти за своїми стандартами, а й використовувати її для пропаганди військових “цінностей”, що включає вербування українських студентів для служби в армії рф, колабораціоністських адміністраціях та навіть виробництві для так званих учасників “сво”.
А програми, що маскуються під стажування чи можливості для кар'єрного зростання, насправді є частиною стратегії формування лояльних кадрів для російських окупаційних органів.
***