Шоколадна історія: як переселенка з Краматорська створила особистий бренд на Закарпатті
Підприємиця з Донеччини Юлія Савинська перетворила власне захоплення кондитерською справою на бренд натурального шоколаду SoYKa. Її шлях — це евакуація через війну, постійне навчання та підтримка родини. Своєю історією вона поділилася зі Східним Варіантом.
Юлія народилася в Краматорську. Закінчила Донбаську державну машинобудівну академію, отримавши технічну спеціальність і додатково вивчивши економіку підприємств. Після навчання працювала у відділі технічного забезпечення Новокраматорського машинобудівного.
Через захоплення проросійськими сепаратистами Краматорська у 2014 році Юлія із родиною переїхала на Закарпаття, де працювала HR-менеджером. А після стабілізації ситуації повернулася до рідного міста.
«Через рік народилася донька Орина. Саме тоді я й захопилася кулінарією», — згадує Юлія.
Спочатку готувала лише для себе, оскільки годувала грудьми й не хотіла вживати магазинні солодощі, склад яких не влаштовував.
«Хотілося смачного і безпечного, тому вирішила робити все самостійно з якісних інгредієнтів», — пояснює жінка.
Спочатку Юлія готувала десерти для себе, але згодом почала пригощати рідних. З часом в родині почали жартувати про те, що вже наїлися досхочу і навіть почали набирати вагу.
Відкриття кондитерської
Відчувши, що саме виготовлення кондитерських виробів приносить їй радість та задоволення, майстриня вирішила розширити свою діяльність і почала готувати на замовлення.
«Я помітила, що людям подобається те, що я готую. Але розуміла, що потрібно експериментувати, щоб розширити асортимент», — розповідає вона.
Це привело її до відкриття власної кондитерської Sava Cakes у 2019 році.
«Назва походила від прізвища Савинська. А крім того, з перших днів своєї кондитерської діяльності я готувала переважно вночі, коли дитина спала, тож чоловік жартома називав мене совою», — пояснює майстриня.
Асортимент швидко зростав: торти, десерти, шоколадні цукерки, макаронси. Спочатку це були лише замовлення, але згодом продукція з’явилася в місцевих закладах. Ще через рік жінка відкрила кав’ярню, де до кави подавали ще й смаколики.
Початок повномасштабної війни та евакуація
У початок повномасштабного вторгнення рф Юлія Савинська не вірила до останнього.
«Ще 23 лютого ми обговорювали можливість наступу росіян, але не вірили в це. А вже наступного дня відчули на собі початок великої війни», — згадує Юлія.
Напередодні 24 лютого підприємиця зробила велику закупку продуктів та разом із помічницями приготувала багато заготівок для майбутніх десертів. А 26 лютого, розуміючи, що заготовлені десерти могли зіпсуватися, Юлія вирішила роздати їх.
«Ми були впевнені, що все швидко закінчиться, тому не планували виїжджати», — згадує Юлія.
Заради безпеки родина перебралася до батьків, які жили в приватному будинку на околиці Краматорська. Але ситуація з кожним днем загострювалася, зникло світло, зачинилися магазини, і на початку березня родина залишила місто.
«Тоді ми сподівалися, що наша евакуація триватиме декілька місяців й ми зможемо повернутися до Краматорська», — продовжує розповідь Юлія.
Переїзд до Хуста та нові можливості
Родина вирушила до Мукачева, але житла там не знайшлося. Випадково Юлії трапилася вакансія кондитера в ресторані в Хусті, де керівник запропонував їй роботу й допоміг з житлом. Так вони оселилися в цьому місті, а Юлія пів року працювала пекарем-кондитером, випікаючи хліб, круасани, струдлі й виготовляючи десерти.
«Восени донька пішла до краматорської онлайн-школи, то ж я звільнилася, щоб допомогти їй адаптуватися. Пізніше я зацікавилася й почала вивчати маркетинг й продажі», — розповідає Юлія.
У грудні 2022 року жінка відвідала конференцію в Івано-Франківську, де познайомилася з підприємцями з усієї України, які попри складні часи розвивали свій бізнес. Це надихнуло її створити проєкт, не прив’язаний до конкретного місця. Вона зрозуміла, що традиційна кондитерська модель вимагає стабільної клієнтської бази, що стало складно через евакуацію та переїзди. Так виникла ідея виготовлення шоколаду — продукту, який можна продавати в будь-якому місті.
Шоколад як альтернатива кондитерським виробам
Юлія обрала шоколад через довгий термін придатності, зручність транспортування і використання цілих какао-бобів, що виділяє її продукт на ринку.
«На сьогодні асортимент бренду SoYKa включає широкий вибір шоколаду: веганський, гречаний, з сублімованими ягодами, з кунжутом, мигдалем, манго, чилі. Також представлений 100% чорний шоколад без цукру для любителів насиченого смаку», — пояснює Юлія.
Назва бренду SoYKa є своєрідною грою з ініціалами членів родини: S — Савинська і молодша донька Софія, О — Орина (старша донька), Ю — Юлія, К — Костянтин (чоловік), а літера «А» поки що вільна.
«Ми зашифрували в назві всю сім’ю, і це мене дуже надихає», — додає Юлія.
Над розробленням логотипа та етикеток Юлія працювала спільно з дизайнером, а також використовувала можливості штучного інтелекту для генерування ідей та пошуку нових рішень.
«Перші клієнти з’явилися під час навчання на курсах для жінок і переселенців у 2023 році. Я активно ділилася новинами про проєкт в Instagram і постійним замовникам тортів стало цікаво скуштувати й мій шоколад», — розповідає засновниця проєкту.
Згодом почали з’являтися нові контакти завдяки участі в бізнес-конференціях, форумах та ярмарках, де організовували продаж шоколаду та дегустації. Це дозволило проєкту розвиватися і залучати нових покупців. Сьогодні компанія співпрацює з закладами, що допомагає розширити аудиторію.
«Пропонуємо шоколад у формі батончиків і плиток і завжди намагаємося зрозуміти, в якому напрямі рухатися далі, щоб бути корисними для клієнтів», — пояснює Юлія.
Ключову роль у становленні та розвитку бізнесу відіграли отримані Юлією гранти. Зокрема, вона виграла фінансування за програмами ООН, Словаччини та Міжнародної організації праці. Ці кошти дозволили їй придбати необхідне обладнання, розробити технічну документацію та інвестувати в рекламу.
Навчання як шлях до успіху
Юлія Савинська не лише створює унікальний продукт, але й постійно розширює свої знання та вдосконалює навички.
«Я постійно навчаюся, спочатку це були кондитерські курси, потім технологія харчового виробництва, харчова безпека, стандарти HACCP, потім маркетинг та реклама», — ділиться вона.
Для підприємиці важливо розуміти весь процес виробництва, від інгредієнтів до управління бізнесом.
Навчання стало ключем до успіху Юлії. Нині вона співпрацює з кав’ярнями та крамницями в Ужгороді й Хусті, а також шоколад можна придбати в кавʼярні в рідному місті Юлії — Краматорську. Набори шоколаду також можна замовити на сайті: SoYKa.
На завершення Юлія звертається до всіх, хто мріє про власну справу:
«Вірте у свої сили та не бійтеся починати нове. Навіть якщо стартуєте самостійно, не зупиняйтеся, йдіть крок за кроком. Пам’ятайте, що навіть у найскладніші часи можливості завжди є».
***