
Борги за комунальні послуги на ТОТ: про що питають на "гарячій лінії" Східного Варіанта
На початку минулого року онлайн-медіа “Східний Варіант” запустило гарячу лінію “HelpPrint”. За період діяльності ініціативи команда опрацювала вже майже 180 звернень, зокрема від українців та українок з тимчасово окупованих територій України. Ви також можете запитати про евакуацію з тимчасово окупованих територій, допомогу переселенцям, пошук тимчасового житла, вступ до університету після отримання освіти в окупації та багато іншого.
Серед звернень, які отримує команда Східного Варіанта на “гарячій лінії”, було питання про нарахування заборгованості за комунальні послуги, якими люди не користувалися під час ведення бойових дій або тимчасової окупації.
Східний Варіант раніше поспілкувався з юристкою Громадської організації “Донбас СОС” Наталією Юрловою про те, яка ситуація з цими питаннями наразі, та розповість про можливі варіанти врегулювання з правового погляду.
За словами правозахисниці Наталії Юрлової, Постановою Кабінету Міністрів України від 5 березня 2022 року №206 “Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану” вирішено питання оплати житлово-комунальних послуг під час воєнного стану.
Згідно з цим рішенням, уряд заборонив стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги від споживачів та членів їх сімей, які були змушені залишити своє місце проживання.
Це стосується заборгованості, що утворилася після 24 лютого 2022 року, починаючи з дати початку бойових дій або тимчасової окупації територій, де розташовані житлові та/або нежитлові приміщення, будинки.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій та регулярно оновлюється з урахуванням зони ведення бойових дій та окупації (деокупації) частини територій.
Однак, на практиці, проблема сплати рахунків за житлово-комунальні послуги (ЖКП) є досить гострою та створює значне фінансове навантаження для евакуйованих осіб. Рахунки за комунальні платежі потрібно сплачувати як за покинутим місцем проживання, так і за фактичним місцем перебування.
Тому для того, щоб не сплачувати заборгованість за ЖКП споживачі, члени їх сімей, які вимушені були покинути своє місце проживання, мають звернутися до виконавця комунальних послуг (управителя багатоквартирного будинку, іншого уповноваженого співвласниками особи) та виконати такі дії:
- Отримати довідку про взяття на облік в місцевому органі влади (ВПО) в паперовій або електронній формі.
- Підготувати інші документи, які підтверджують факт відсутності особи у житловому/нежитловому приміщенні, будинку, наприклад, документи з місця тимчасового проживання, роботи, лікування, навчання, проходження служби тощо.
- Подати виконавцю комунальних послуг (управителю багатоквартирного будинку, іншій уповноваженій співвласниками особі) отримані документи.
Після перевірки отриманих документів, виконавець комунальних послуг має здійснити списання заборгованості за ЖКП.
Окрім довідки про взяття на облік ВПО можна надавати інші документи, що підтверджують факт відсутності особи у житловому/нежитловому приміщенні, будинку.
Наприклад, це можуть бути документи з місця тимчасового проживання в іноземній державі, роботи, лікування, навчання, проходження служби тощо. Перелік документів невичерпний.
Однак, зазначена норма Постанови КМУ №206 стосується лише заборгованості, що утворилась після 24 лютого 2022 року.
Таким чином, навіть якщо особа вимушена була покинути своє житло раніше, то заборона стягнення заборгованості буде поширюватись лише на ті комунальні платежі, які надходили після 24 лютого 2022 року.
Для цього потрібно звернутися до надавача комунальних послуг та надати довідку про взяття на облік ВПО чи інші документи (з місця тимчасового проживання в іноземній державі, роботи, лікування, навчання, проходження служби тощо).
Наталія Юрлова зазначає, що не варто забувати також про дію статті 7 Закону України “Про житлово-комунальні послуги”, яка поширюється на всю територію України, незалежно від того чи знаходиться житлове/нежитлове приміщення в зоні ведення бойових дій чи на тимчасово окупованих територіях.
Зокрема, відповідно до пункту 6 частини 1 статті 7 вищезгаданого Закону споживач має право не оплачувати вартість комунальних послуг у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об’єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг.
Проте, дане положення не поширюється на постачання опалення.
Як звернутися на гарячу лінію Східного Варіанта?
- Номер гарячої лінії (може змінюватись): +38 091 48 18 150
- Telegram: @Help_print_bot
- Електронна пошта: [email protected]
- Viber: Help Print Bot
- Skype: Help Print
- Signal: +380738955177
- Telegram-бот медіа з можливістю зареєструвати звернення: @eastvar_bot
***
Нагадаємо, що гаряча лінія "HelpPrint" створена командою онлайн-медіа "Східний Варіант" для мешканців прифронтових і тимчасово окупованих територій, а також переселенців, що потребують допомоги або бажають поділитися інформацією.
Гаряча лінія є повністю конфіденційним каналом спілкування. Ми гарантуємо безпеку та цілковиту анонімність.
Читайте також: Яку допомогу українці можуть отримати після виїзду з ТОТ: про що питають на гарячій лінії Східного Варіанта
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.