Суспільство

«Ідею снарядом не зруйнуєш»: як відомий донецький бренд відкрив шоурум у Краматорську

<em>Обкладинка: Східний Варіант</em>
Обкладинка: Східний Варіант

У червні 2025 року донецький бренд одягу «Забой» відкрив кавʼярню-шоурум у Краматорську. Східний Варіант поспілкувався із засновником бренду Максимом Лисенком та дізнався більше про новий заклад та про особливості роботи в прифронтовому місті


Східний Варіант раніше вже писав про історію бренду «Забой». Його засновник та власник Максим Лисенко в далекому 2008 році приєднався до вболівальників футбольного клубу «Шахтар», а невдовзі почав працювати над першим магазином з атрибутикою для фанатів, який назвали «ZaBoysultra shop».

У 2014 році, коли почалося російсько-українське протистояння, «ZaBoysultra shop» першими випустили футболку з надписом «Донецьк. Сонце України встає на Донбасі». Через декілька років, коли бренд вийшов за межі фанатського руху і став патріотичним символом області, його перейменували на «Забой», а магазин переорієнтували на мешканців сходу та всіх, чиє серце належить Донеччині.

Магазин у Краматорську. Фото надав Максим Лисенко

Назва обрана невипадково. Адже «забой» — це професійний шахтарський термін, який означає поверхню видобутку в шахті.

Після початку повномасштабного вторгнення росії «Забой» вимушено зупинив усі продажі інтернет-магазину та відкрив свій найбільший гуманітарний штаб у Донецькій області. Невдовзі Максим із командою відкрили кавʼярню-магазин «Забой» у Дніпрі, яка пропрацювала майже 2 роки.

У червні цього року кавʼярню-шоурум «Забой» відкрили в Краматорську.

«Бренд про Донеччину має бути на Донеччині»

Неодноразово Максим отримував пропозиції відкрити «Забой» у Києві чи інших великих містах України. Але він каже: «Бренд про Донеччину має бути на Донеччині».

«Навіть попри війну, попри близькість до фронту Краматорська. Ми хотіли не лозунгами, а ділом підтримати рідний край. Показати, що ми віримо — Донеччина буде вільна. Навіть попри сьогоднішні реалії, коли ворог щоденно просувається», — каже Максим Лисенко.
«Забой» у Краматорську. Фото надав Максим Лисенко


У магазині в Краматорську можна побачити усю відому продукцію «Забою»: футболки, кулони, толстовки, худі, кепки та панами, патчі та піни. Раніше бренд переважно був презентований в онлайні, тепер усі охочі можуть прийти та приміряти щось особисто.

Справжня візитівка шоуруму, каже Максим, банер «Донеччина — це Україна», який належав ще ультрас спільноті «Шахтаря».

«Це легендарний банер. Він був розроблений ще у 2014 році з метою показати позицію ультрасів футбольного клубу. Він пройшов дуже багато гарячих точок, побував на багатьох виїздах збірної України за донецький «Шахтар». А зараз він висить у нашому шоурумі в Краматорську. Це така собі реліквія», — усміхається Максим.
«Забой» у Краматорську. Фото надав Максим Лисенко

На відкриття магазину прийшло багато людей, каже Максим. Зараз продажі у магазині вже перебільшують кількість замовлень в інтернеті. До «Забою» приходять не лише місцеві, а й гості Краматорська, які  приїжджають з Дніпра, Запоріжжя, Києва та інших міст. Максим розповідає, чи не найпопулярнішою в магазині є футболка з надписом «І зійде сонце над вільним Донбасом». Її розкуповують чи не одразу після поповнення розмірів.

У приміщенні шоуруму також працює кавʼярня. Тож під час вибору одягу відвідувачі можуть випити чаю або кави.

«Забой» у Краматорську. Фото надав Максим Лисенко

«Це не про бізнес. Це про ідею»

Відкриття магазину в прифронтовому місті має свої особливості. Максим каже, що є повне усвідомлення того, що поруч може прилетіти ворожий снаряд. Але головне для «Забою» — просувати ідеї про українську Донеччину, а не прибуток.

«Якби ми всі роки вважали «Забой» бізнесом, то ми вже давно були б закриті. Але ми й далі працюємо над собою. Ми не вважаємо це бізнесом, це проєкт. І тому в Краматорськ ми заходили не з бізнесом, а з ідеєю. А ідею снарядом не зруйнуєш. Так, ми розуміємо, що шоурум можуть розбити, речі всі згорять. У 2022 році, коли почалася повномасштабна російська агресія, усі речі зі складів ми роздали переселенцям, які виїжджали з Маріуполя або Волновахи. Ми все віддали під нуль і півтора року працювали виключно на фронт, про відновлення магазину не йшло й мови. А коли стали отримувати багато запитів, уже тоді відновили роботу магазину. Тому в нас є досвід відновлення роботи з нуля», — ділиться Максим Лисенко.

«Забой» у Краматорську. Фото надав Максим Лисенко

Під час відкриття магазину вдалося швидко знайти персонал, із чим у прифронтових містах буває важко. Ще одним викликом є логістика. Навіть у поштові термінали, якими розсилають продукцію, може прилетіти ворожий снаряд чи ракета. У такому випадку посилки губляться, а термін очікування замовлень збільшується.

Максим щиро дякує команді «Забою» в Краматорську, яка працює щодня попри загрозу обстрілів у будь-який момент. Безпека в прифронтовому місті — поняття відносне, адже прилетіти може навіть без оголошення повітряної тривоги. У випадку підвищеної загрози Максим просить працівників йти в укриття і за потреби пускати туди перехожих, яких обстріл застав на вулиці.

Попри четвертий рік повномасштабної війни, цікавість українців до донецького бренду не зменшується, а навпаки — зростає. З кожним місяцем усе більше людей виїжджають з Донеччини, покидають рідну домівку й не знають, коли повернуться. Тому замовляють щось на памʼять у «Забою», щоб зберегти звʼязок із домом.

«Забой» у Краматорську. Фото надав Максим Лисенко

Водночас Максим розуміє, що із часом цікавість до атрибутики Донеччини може згаснути. Тому разом із командою обдумують проєкти, якими можна зберігати та підтримувати цей інтерес.

Шоурум «Забою» в Краматорську розташовується на адресі вулиця Леонтовича (колишня назва — Марата), 6.

Офіційний сайт: https://забой.укр/shop

***

Читайте також: Від керівниці комунального підприємства до нового життя в евакуації: історія переселенки з Бахмута

І
Subscription: Plane Paper

Підписуйтеся на розсилку

Популярні новини

Підписуйтеся на розсилку