Українська пенсія в умовах окупації: як отримати та що потрібно знати?
Чи можуть жителі тимчасово окупованих територій продовжувати отримувати українську пенсію? Що для цього потрібно? І чи збережеться виплата пенсії до деокупації? Відповіді на ці та інші питання шукайте у матеріалі.
Війна, яку розв’язала росія, залишає свій відбиток на тисячах українських пенсіонерів, які проживають на тимчасово окупованих територіях. Ця складна ситуація породжує низку питань та турбот, основне з яких – можливість отримання пенсійних виплат. Проте навіть у таких важких умовах, українська влада робить все можливе, щоб забезпечити своїм громадянам їхні права та допомогти у здійсненні отримання пенсій.
Східний Варіант спільно з юристом громадської організації “Донбас SOS” Михайлом Фоменком відповідає на найпоширеніші питання наших читачів щодо пенсій в окупації.
Чи можуть жителі ТОТ отримувати українську пенсію?
Так, мешканці тимчасово окупованих територій можуть отримувати українську пенсію, але виключно через банківські установи, тому що АТ “Укрпошта” наразі не функціонує.
Юрист Михайло Фоменко зазначає, що існує два можливих шляхи.
Якщо людина отримувала пенсію або грошову допомогу через свій рахунок у банку, то гроші будуть надходити на цей самий рахунок.
У випадку якщо пенсія виплачувалась через “Укрпошту”, і пенсіонер не перевів її виплату на банківський рахунок до цього часу, — виплата припинена. Для того, щоб її поновити, потрібно подати заяву на відеоідентифікацію через портал Пенсійного фонду України.
Що потрібно зробити для нарахування української пенсії?
Спочатку потрібно подати заяву на поновлення виплат пенсії за допомогою відеоконференцзв’язку.
Подайте заяву на відеоідентифікацію до Пенсійного фонду України одним зі способів:
- на Порталі електронних послуг ПФУ;
- зверніться на гарячу лінію ПФУ за телефонами: 0800 503 753, (044) 281 08 70, (044) 281 08 71 (із переліку питань оберіть “Питання щодо виплати пенсій та ідентифікації” і натисніть цифру 3 на клавіатурі телефону).
Для того, щоб подати заяву треба мати:
- Реквізити банківського рахунку або можливість його відкрити (українські банки дозволяють зробити це віддалено).
- Електронний цифровий підпис (ЕЦП). Зазвичай, якщо це ПриватБанк, Монобанк і в деяких випадках Ощадбанк, там можна створити електронний цифровий підпис і надалі заходити на портал Пенсійного фонду через нього.
Документи, які можуть знадобитись:
- паспорт громадянина України;
- РНОКПП (так званий «ідентифікаційний код»);
- трудова книжка;
- свідоцтво про народження (для дитини).
Після подачі заяви з вами зв’яжеться працівник ПФУ для узгодження часу та способу проведення відеоідентифікації протягом 30 календарних днів, але не раніше 10 робочих днів із дати подання заяви (звернення).
Зв’язок має здійснюватися через українські мобільні оператори або вказаний контактний телефон родичів з підконтрольних Україні територій.
Процедура встановлення особи може відбуватися будь-яким зручним способом: через Google Meet, Signal, Skype, Telegram, Viber, WhatsApp, Zoom.
Тривалість відеоідентифікації – орієнтовно 20 хвилин. У разі поганої якості відеозв’язку або його переривання узгоджується інша дата.
Після проходження ідентифікації Пенсійний фонд приймає рішення про встановлення особи одержувача та повідомляє результат не пізніше, ніж через 3 робочих дні. Результати можна також самостійно переглянути в особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України у розділі “Мої звернення”.
В яких випадках та як часто потрібно проходити ідентифікацію?
За словами юриста, ідентифікація зараз є обов’язковою для пенсіонерів-переселенців, які стали на облік ВПО до повномасштабного вторгнення та особам, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях і хочуть поновити виплату пенсії.
Пенсіонери, які отримали статус ВПО до 24 лютого 2022 року, мають проходити цю процедуру кожні 6 місяців. Для інших, щоб поновити виплату, потрібно пройти відеодентифікацію разово.
Якщо фізичну ідентифікацію не пройдено, пенсія буде обліковуватися у відповідному розділі електронної пенсійної справи, але виплата не надходитиме на рахунок.
Звертаємо увагу, що пенсіонерам, зареєстрованим як внутрішньо переміщені особи (ВПО) до 24 лютого 2022 р. та одержують пенсію через АТ “Ощадбанк” потрібно пройти ідентифікацію до 31 березня 2024 року.
Що робити, якщо немає доступу до українського оператора?
При подачі заяви на відеоідентифікацію, процес здійснюється онлайн (через інтернет). Існують різні програми для цього, такі як Google Meet, де номер телефону не потрібно навіть вказувати. У деяких випадках номер телефону використовується для зв'язку з пенсійним фондом.
Рекомендується надавати номер телефону родичів з контрольованої території України, які зможуть прийняти дзвінок від Пенсійного фонду та передати необхідну інформацію пенсіонеру про подальшу процедуру ідентифікації.
Не дивлячись на те, що використовується номер іншої особи, Пенсійний фонд здійснює ідентифікацію через інтернет, використовуючи одну з програм, доступних на їхньому порталі. Для цього не потрібно реєструватися, достатньо подати заяву на головній сторінці, як ми вже вказували вище.
Чи можуть родичі на підконтрольній території провести ідентифікацію за пенсіонера в окупації?
Ні, родичі на підконтрольній території не можуть провести ідентифікацію за пенсіонера в окупації.
Однак існують способи підключення до комп'ютера або телефону віддалено, як, наприклад, за допомогою програм Team Viewer або AnyDesk. Ці програми надають можливість з іншого комп'ютера бачити та керувати іншим на відстані. Рідні можуть завантажити ці програми й віддалено під'єднатися до комп'ютера пенсіонера, щоб заповнити заяву на його ім'я.
Якщо людина набула пенсійного віку вже після окупації територій, чи може вона претендувати на українську пенсію?
Так, громадяни, які досягли пенсійного віку, але не мали змоги звернутися до Пенсійного фонду вчасно, можуть подати заяву на призначення пенсії пізніше цієї дати без ризику втратити пенсію. Михайло Фоменко вказує, що після початку повномасштабного вторгнення були внесені зміни до закону про Загальнообов'язкове пенсійне страхування.
Згідно з цими змінами, які включені в прикінцеві положення п. 14-6.2, особам, які живуть чи жили на території, де тривають або тривали бойові дії, або на тимчасово окупованій території України, не потрібно звертатися до Пенсійного фонду протягом трьох місяців після того, як вони досягли пенсійного віку.
Це стосується періоду воєнного стану та трьох місяців після його закінчення або скасування, якщо строк подачі заяви на пенсію не закінчився до 24 лютого 2022 року.
Якщо людина виїжджає на підконтрольну територію України, вона може звернутися в пенсійний фонд, і їй мають призначити пенсію з моменту досягнення нею пенсійного віку. Також можна подати заяву онлайн через мобільний застосунок Дія або електронний портал Пенсійного фонду.
Для оформлення пенсії онлайн необхідні такі документи:
- Паспорт;
- Ідентифікаційний код
- Документ про страховий стаж (трудова книжка, диплом про навчання, військовий квиток та інші);
- Довідка про заробітну плату за 60 місяців поспіль до 30 червня 2006 року (за бажанням);
- Реквізити банківського рахунку;
- Фотографія для пенсійного посвідчення;
- Жінкам знадобиться свідоцтво про шлюб (при зміні прізвища).
Покроковий алгоритм подання заяви на призначення пенсії через портал ПФУ:
- Зайдіть на вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України.
- Виберіть вкладку "Заява на призначення пенсії".
Користувачу, що зареєструвався на Порталі ПФУ за допомогою КЕП, надається можливість сформувати та подати заяву на призначення пенсії, а саме:
Крок 1 – заповнити атрибути заяви на призначення пенсії (персональні дані; адресні дані; дані документів, що посвідчують особу; контактні дані тощо);
Крок 2 – відповісти на питання анкети-опитування для визначення документів, скан-копії яких необхідно надати;
Крок 3 – прикріпити скан-копії документів, наявних у користувача.
В результаті користувач отримує екранну форму з повною заявою на призначення пенсії, заповненою за результатами кроків 1-3, в якій надається можливість:
- подальшого редагування заяви;
- формування друкованого образу заяви та анкети-опитування;
- підпису заяви КЕП та її відправки до ПФУ.
За результатами опрацювання заяви спеціалістами ПФУ користувач на вебпорталі отримує інформацію щодо стану обробки заяви та рішення щодо призначення пенсії.
Якщо користувачі не мають можливості отримати КЕП, щоб подати заяву дистанційно, на вебпорталі електронних послуг Фонду реалізовано можливість оформлення пенсії за допомогою Дія. Підпису.
Детальну інструкцію подання заяви за допомогою Дія.Підпис можна подивитися у відео:
Покроковий алгоритм подання заяви на призначення пенсії через Дію:
1. Увійдіть у кабінет громадянина на diia.gov.ua або зареєструйтеся за допомогою Дія.Підпису чи КЕП.
2. Виберіть послугу, заповніть необхідні дані та додайте потрібні відскановані документи. Підпишіть заяву Дія.Підписом чи КЕП.
3. Щойно рішення про призначення пенсії буде ухвалено, на електронну пошту надійде сповіщення. Завантажити та роздрукувати рішення можна в кабінеті громадянина в розділі Послуги — Отримані документи.
Пенсія від окупантів. Чи впливає вона на виплату української?
За словами юриста, українська пенсійна система не враховує та не визнає жодних виплат від окупаційної влади, за винятком Криму, де необхідно отримати підтвердження від пенсійного фонду рф, що люди не отримують російську пенсію. Проте, жодної комунікації із загарбницькою стороною зараз не відбувається. Відповідно і виплати пенсіонери в Криму отримати не можуть.
В усіх інших регіонах пенсії, отримані від окупантів, не мають впливу на виплату та розмір української пенсії.
Які можуть бути причини припинення виплати пенсії?
Є норма закону щодо припинення виплати пенсії. Стаття 49 Закону про Загальнообов’язкове пенсійне страхування там визначені 4 головні підстави:
1) якщо пенсія призначена на підставі документів, що містять недостовірні відомості;
2) на весь час проживання пенсіонера за кордоном (Зараз воно не застосовується);
3) у разі смерті пенсіонера;
4) у разі неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд.
Ще однією причиною припинення виплати є скасування довідки переселенця у пенсіонера, який отримав статус ВПО до 24 лютого 2022 року.
Бажано, щоб люди, які отримують кошти на банківський рахунок з Пенсійного фонду, проводили якісь операції хоча б раз на місяць. Це може включати зняття коштів або налаштування автоматичних онлайн-платежів чи оплату SMS-повідомлень. Головна мета — активне користування своїм банківським рахунком.
Чи пенсія збережеться до деокупації?
Михайло Фоменко вказує, що загалом пенсія обліковується і зберігається, але зараз умовно можна виділити дві категорії внутрішньо переміщених осіб: ті, хто переселився до 2022 року, і ті, хто переселився після. Для перших, щоб отримати пенсійні виплати, потрібна довідка переселенця. Без неї облік суми залишається, але виплати не проводяться.
“До 2023 року виплата заборгованості переселенцям з будь-якої причини не проводилася. Незалежно від того, чи були вони на окупованій території й не отримували цю виплату, чи переїжджали з одного місця на інше. Заборгованість отримати було неможливо. Пенсійний фонд не виплачує. Там величезна сума, її ніхто не хоче погашати”, — розповідає Михайло.
У випадку тих, хто виїжджає з територій, які були окуповані після 2022 року, виплати повинні бути здійснені одразу без будь-яких обмежень. Перша виплата проводиться за рік у вигляді одноразового платежу, а потім щомісячно у розмірі не більше однієї пенсії.
Але є ще одна особливість. У законі про Загальнообов’язкове державне пенсійне страхування передбачено дві норми, щодо виплати заборгованості. Якщо пенсія не була виплачена з вини пенсіонера, вона може бути компенсована тільки за останні 3 роки. У випадку відсутності вини пенсіонера, виплата заборгованості може бути проведена без обмеження по строку.
Якщо пенсію перестали платити з тих чи інших причин, чи можна її поновити?
Така можливість існує. Однак, для жителів, які перебували на тимчасово окупованих територіях або перемістилися до 24 лютого 22 року, потрібно мати довідку переселенця. Її можна отримати, пройшовши процедуру особисто на місці, де ви плануєте її оформлювати. Дистанційно ніяк.
Як безпечно пройти всі пенсійні процедури на ТОТ?
Щодо безпечного проходження пенсійних процедур на тимчасово окупованих територіях, можна використовувати віртуальні приватні мережі (VPN), оскільки доступ до українських сайтів заблокований. За спостереженнями громадської організації “Донбас SOS”, не було зафіксовано серйозних проблем з безпекою. Однак, слід уникати передачі особистих даних працівникам окупаційної адміністрації.
Можна звертатися за допомогою до когось із родичів на підконтрольній території або до людей, які мають досвід у цій сфері. Проте важливо переконатися, що вони не мають зв'язків із загарбницькою владою, щоб уникнути можливих проблем.
***
Нагадаємо, що Східний Варіант запустив гарячу-лінію “HelpPrint” для мешканців прифронтових і тимчасово окупованих територій. На цей канал зв’язку можуть звернутися люди, які потребують підтримки, допомоги або ті, хто бажають безпечно поділитися інформацією чи своєю історією. Також у Східного Варіанта працює сайт-дзеркало, який обходить блокування російських окупантів без VPN.