Крізь війну до нових можливостей: як родина з Луганщини долає освітні виклики
Після початку повномасштабного вторгнення життя Світлани та її дочки Дарини змінилося кардинально. Ще рік вони намагалися виживати в окупації у рідному селищі Айдар (стара назва Новопсков — ред.) на Луганщині, але зрештою були змушені залишити домівку та поїхати через декілька країн в Україну. Їхню історію розповідає Східний Варіант.
Спокійне життя до повномасштабної війни
До повномасштабного вторгнення життя родини було цілком звичайним, як і в багатьох українців. Світлана працювала в освіті, обіймаючи посаду заступниці головного бухгалтера відділу освіти, а Дарина була звичайною школяркою. Дарина захоплювалася спортом — займалася армспортом, брала участь у змаганнях та навіть вигравала призові місця.
«Наше містечко — мальовниче і дуже спокійне, з дружніми мешканцями, річкою поряд, — розповідає Світлана. — Ми зналися з усіма сусідами, жили у власній квартирі. Це був наш дім, і ми його дуже любили».
Проте все змінилося з початком повномасштабного вторгнення. Вранці 24 лютого 2022 року Світлана почула про початок війни від сусідки, яка повідомила їй страшну новину.
«Я гуляла з нашим новим цуценям, коли сусідка крикнула мені з балкона: "Світлано, ти чула? Почалася війна!" — розповідає жінка. — Я одразу зрозуміла, що ситуація серйозна: зникнуть банківські послуги, магазини, усе життя».
Перші дні окупації
З часом у селище увійшли російські війська. Життя в окупації стало справжнім випробуванням для родини. Зникли можливості нормально працювати, рух грошей фактично був заблокований, і навіть елементарні речі стали дефіцитом.
«Інтернету майже не було, зарплати скоротилися, зняти гроші з картки було неможливо, лише через перекупів — і це за додаткову комісію в 30%» — ділиться спогадами Світлана.
Селище спробувало протестувати проти окупації.
«Мешканці виходили на мітинги, сподіваючись, що ці дії матимуть вплив, — розповідає Світлана. — Було страшно, але жителі селища хотіли виразити свій спротив, показати, що нас не зламати».
Проте ці протести нічого не змінили: ситуація в селищі залишалася під контролем окупантів.
Дарина, яка навчалася у сьомому класі, не могла відвідувати школу, оскільки її було закрито після відмови співпрацювати з окупаційною владою. Родина знайшла спосіб навчатися дистанційно у 35-тій гімназії міста Дніпро, хоча і це давалося нелегко через постійні перебої з інтернетом. Та школярка продовжувала навчання у таких складних умовах.
Через практично відсутність інтернету дівчинка вивчала все самостійно, здавала самостійні та контрольні роботи: у декількох точках селища можна було зловити інтернет і скинути всі матеріали вчительці. У таких умовах закінчила навчальний рік у 2022 році. Влітку родина думала, що робити далі: виїжджати чи залишатись у Айдарі. Тоді саме тривав Харківський контрнаступ і родині здавалось, що ще трохи, і їхнє селище звільнять від окупантів. Але цього не сталось і тоді вирішили, що переживуть зиму у Айдарі, а навесні будуть пробувати виїхати з селища. Так ще один семестр дівчинка провчилась дистанційно в українській гімназії, сама перебуваючи в окупації.
Рішення про евакуацію
Рішення покинути селище далось нелегко. Багато людей виїжджали власними машинами, у Світлани ж не було своєї автівки. Також у селищі залишались батьки похилого віку. Зрештою, у березні 2023 року родина остаточно вирішила евакуюватися. Взяли з собою також свою собачку Шанель. Виїжджали через перевізників декілька днів, дорога пролягала через Росію, Латвію, Литву та Польщу.
«Ми мусили повністю видалити інформацію з телефонів, щоб уникнути зайвих перевірок, — розповідає Світлана. — На кордоні наші речі оглядали, будь-яка інформація могла викликати підозру».
Новий початок у Броварах
З Польщі родина вирушила до України та зрештою оселилася у Броварах. Спершу їх прийняли знайомі, та невдовзі Світлана вирішила винаймати окрему квартиру.
Дарина завершувала навчання в Дніпрі дистанційно, щоб не змінювати школу в кінці навчального року. Однак з початком нового навчального року виникли нові труднощі. Гімназія, у якій навчалась дівчинка, була дев’ятирічною, тому з подальшим навчанням потрібно було щось вирішувати. Вирішили продовжити навчання дистанційно у Білолуцькому ліцеї, який релокувався з Луганщини і зараз працює віддалено.
«Освітній суп» від ГО «Навчай для України» як допомога в адаптації
Про програму «Освітній Суп» від ГО «Навчай для України» (повна назва «Освітній Супровід») Світлана дізналась у фейсбук-групі переселенців з Айдару. Ця безкоштовна програма дає можливість отримати додаткову підтримку в навчанні, психоемоційну та тьоюторську підтримку, знайомства з ровесниками для учнів. Дарина приєдналася до програми, де отримала змогу поглиблено вивчати українську мову та математику.
«Даринка тепер може наздоганяти прогалини в знаннях, які виникли під час дистанційного навчання і окупації», — говорить Світлана.
Завдяки «Освітньому Супу» Дарина знайшла підтримку і можливість ставити будь-які запитання без страху.
«Якщо вона чогось не розуміє, їй одразу пояснюють, — каже мама. — Я бачу, що вона стала набагато впевненішою, тепер вона сміливо говорить про те, що потребує додаткових пояснень».
У невеликих групах по 2–3 учні вчителі можуть приділити більше уваги кожному учневі. Дарина знову відчула радість від навчання, а також стала активнішою, отримавши можливість брати участь у заняттях і висловлювати свою думку.
«Це великий плюс, що вона отримала підтримку від учителів, — каже Світлана. — Вона знову розквітла, і хоча їй не вистачає друзів, яких вона мала в Новопскові [зараз селище перейменовано в Айдар-ред], ці заняття дають їй натхнення та підтримку».
Команда проєкту з квітня 2022-го року проводить безкоштовні заняття за шкільною програмою з метою подолання освітніх втрат та надає тьюторингову, а також менторську підтримку для учнів 5-11 класів. Щоб приєднатися до безкоштовних додаткових занять зі шкільних предметів реєструйтесь за посиланням.
***
Робота над цим матеріалом стала можливою завдяки проєкту Fight for Facts, що реалізується за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини.