Повітряні ворота Донбасу: де з'являться нові аеропорти?
В Донецкой области планируют возобновить авиасообщение. Правительство анонсировало строительство двух новых аэропортов — и на юге, и на севере области. Такие обещания звучат уже 6 лет. Но воплотятся ли они сейчас? И есть ли вообще потребность возвращать в регион самолеты? “Восточный Вариант” разобрался в ситуации.
Коли небо було відкрите
До 2014 року на сході України було три аеропорти: у Донецьку, Маріуполі та Луганську.
Донецький аеропорт імені Сергія Прокоф'єва був відкритий до Євро-2012. Один з найдорожчих об'єктів інфраструктури (6,9 млрд гривень) став епіцентром війни на Донбасі. Символом незламності та героїзму української армії.
Оборона аеропорту тривала 242 дні. За стійкість військовослужбовців прозвали «кіборгами». У бою загинув 101 український військовий, 404 було поранено, 9 пропали безвісти. Від аеропорту залишилися тільки руїни.
Так він виглядав у 2012 році:
І так зараз:
Про відкриття нових повітряних воріт на підконтрольній частині Донбасу заговорили у 2016 році.
Міжнародний аеропорт в Маріуполі був закритий у 2014 році з початком бойових дій на Донбасі та перетворився на штаб українських військових. У травні 2016 року його планували відкрити для пасажирів, але в цілях безпеки польоти на південь Донецької області не поновлювалися. Усі розмови про це затихли до 2019 року. На той момент президент Петро Порошенко урочисто доручив міністрам оборони та інфраструктури, а також голові облдержадміністрації опрацювати питання відкриття авіа воріт.
У той час, 2 роки тому, міська влада Маріуполя заявляла: зі свого боку вони все зробили. Провели аудит, необхідні перевірки — аеропорт готовий до запуску з мінімальними вкладеннями, потрібен тільки дозвіл міністерства оборони.
У тому ж 2019 році анонсували відкриття аеропорту в тимчасовому центрі Донецької області — Краматорську. Його обіцяли відкрити у 2021-му і навіть презентували макет. За обіцяним строками, будівництво вже мало закінчитися.
На території міста ще з радянських часів розташований аеродром для військової та аеропорт цивільної авіації. Останній в 1999 році перейшов в приватну власність. Тут розміщувалися приватні літаки місцевого аероклубу, відкрився невеликий готель, працювали південні авіалінії, в тому числі міжнародні.
У 2014 році тут розташовувався штаб АТО. Нині це стратегічний об'єкт. Тут базуються військові, пасажирів аеропорт не обслуговує.
Навесні 2021 року зазвучав новий варіант розташування майбутнього аеропорту на півночі області — Святогірськ. Кілька днів тому міністр інфраструктури Олександр Кубраков заявив:
«Є пропозиція — Святогірськ. Можливо, там, якщо буде вирішене питання з релігійними громадами (зі святогірською лаврою, — ред.)», — сказав міністр.
Що обіцяють сьогодні
Попередньо узгоджено дві локації для будівництва аеропорту: Краматорський і Маріупольський райони. Від ідеї відновлювати аеропорти безпосередньо в цих містах влада відмовилася. У Маріуполі — через близькість до лінії розмежування.
«Краматорський район — ми відходимо від наявного аеропорту подвійного призначення. На півдні області це не буде безпосередньо Маріуполь з відомих причин, саме через ситуацію з безпекою», — підкреслює голова Донецької облдержадміністрації Павло Кириленко.
За його словами, тільки з Краматорського району на узгодження в міністерство подано 6 локацій.
«Вони взяті не просто зі стелі, а відбиралися Державіаслужбою. Усі шість ми пропрацювали, щоб було з чого вибирати. І близькість до Святогірська, і в сторону Добропілля. Враховувалося, яка необхідна довжина і ширина злітно-посадкової смуги, яка завантаженість, площа земельної ділянки та, звичайно, віддаленість від лінії розмежування», — підкреслив Кириленко.
За попередніми оцінками міністерства інфраструктури, які звучали пів року тому, будівництво аеропорту, подібного до того, що був у Донецьку, може коштувати близько 6,5-9 мільярдів гривень. Чому не обмежитися одним об'єктом в регіоні?
Війна фактично розділила область на дві половини. Від півночі до півдня майже 300 км і по прямій трасі Донецьк-Маріуполь вже не поїдеш. Чому Краматорський район? Кількість населення північної та центральної частини регіону, близькість до сусідньої Луганської області. Маріупольський район — закриє південну частину населення регіону.
Як зазначив голова Донецької облдержадміністрації, будівництво аеропортів не повинно нагадувати будівництво пам'яток. Аеровокзали повинні бути функціональні. Влада обіцяє ухвалити зважене рішення. Перед проєктуванням порахувати пасажиропотік, рентабельність тощо.
Чи є сенс?
Найважливішим питанням залишається безпека. У Донецькій області немає жодного населеного пункту, який знаходився б на відстані понад 150 км від лінії розмежування. Чи будуть літати в регіон, де не припиняються військові дії?
Експерти наводять як приклад міжнародний аеропорт «Тбілісі», в 55 км від непідконтрольної Південної Осетії. Також цікавий ізраїльський досвід: аеропорт ім. Бен-Гуріона вважається найбезпечнішим аеропортом у світі, хоча розташований за 10 кілометрів від західного берега річки Йордан і в 60 км від Сектора Газа.
«Країна, яка знаходиться в постійній зоні бойових дій і, фактично, оточена ворожими країнами, які використовують різні засоби. У тому числі й збивають літаки. Але їх система ППО працює досить безпечно і туди спокійно літають туристи з усього світу, міжнародні рейси», — вважає політолог Ігор Петренко.
Водночас від Слов'янська до Харкова, де працює міжнародний аеропорт, близько 170 км. Це 2 години їзди, та більшість літають саме звідти. У Донецькій області йдеться лише про внутрішні рейси по Україні. З одного боку, потрапити, наприклад, до Києва можна буде швидше і комфортніше. З іншого — чи багато охочих літати по країні між містами, коли вартість квитків вища, ніж в поїзді?
На думку Ігоря Петренка, аеропортове сполучення з регіоном вельми поліпшить з ним зв'язок. Польоти можуть бути цікаві не тільки пасажирам, а й бізнесу. Час на перевезення товарів істотно скоротиться і в зрештою всі вкладення окупляться.
«Це може дати поштовх інвестиційній привабливості регіону. Потрібно запускати деякі рейси та пробувати, дивитися на пасажиропотік. Тому що питання безпеки все одно буде стояти у людей. І вже поступово з цим, бачачи наскільки він буде затребуваний, залучати інвестиції», — вважає Петренко.
Чи повернуться літаки в регіон цього разу? Останнє слово за військовими. Рішення відкривати небо над Донбасом чи ні прийматимуть міністерство оборони та командування ООС.