Наказ МОН № 850: що з ним не так та як він може вплинути на освіту Донеччини
Нещодавно Міністерство освіти й науки України (далі — МОН) розробило проєкт наказу «Про затвердження порядку та умови здобуття загальної середньої освіти в державних, комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні». Освітяни та юристи побачили в наказі загрозу для освітнього процесу в країні, зокрема для регіонів, на території яких проходять бойові дії, або які тимчасово окуповані. Східний Варіант розібрався, що не так із наказом та чим він загрожує освіті Донеччини та Луганщини.
Освітяни втратять роботу. Учні та учениці з Донеччини та Луганщини, які виїхали в евакуацію, будуть змушені перейти до шкіл за місцем фактичного проживання. А звʼязки з учнями та ученицями з тимчасово окупованих територій (ТОТ) будуть втрачені. І це — далеко не всі загрози, які несе в собі новий наказ. Докладніше про це в матеріалі
Більше шкоди, ніж користі?
Проєкт наказу № 850, який розробило МОН, передбачає, що для продовження навчання дітей-переселенців дистанційно, родина має надати довідку зі школи за місцем свого фактичного проживання про відрахування звідти дитини чи незарахування. Така довідка може бути видана, якщо в школі за місцем фактичного проживання дитини відсутні місця, якщо заклад не надає освітні послуги у денній або змішаній формі, або якщо заклад ліквідовано.
Якщо ж таку довідку не отримати, що дитина-переселенець має покинути своє попереднє місце навчання і перевестися до закладу освіти за місцем фактичного проживання. Тож відповідно до наказу, діти з-поміж ВПО мають покинути дистанційні школи зі своїх регіонів та перевестися в заклад освіти за місцем фактичного проживання.
Проєкт наказу був негативно прийнятий освітянами та юристами, які працюють у сфері прав людини. Зокрема, до Східного Варіанта звернулися освітяни Донецької області, щоби пояснити, чому цей наказ може суттєво погіршити ситуацію з освітою у регіоні.
Як відомо, навчання для учнів Донецької області вже понад два роки ведеться дистанційно. Через активні бойові дії, загрозу обстрілів та окупацію очне навчання неможливе. Деякі школи з окупованих громад, наприклад Маріупольської або Волноваської, релокувалися та продовжують працювати з підконтрольних Україні територій. Вони проводять заняття для дітей-переселенців, які знаходяться в Україні, за кордоном та на тимчасово окупованих територіях. Однак, відповідно до проєкту наказу МОН такі релоковані школи мають загрозу втратити вихованців, а учні та учениці муситимуть йти до інших навчальних закладів за місцем фактичного проживання.
Чи не найбільша проблема наказу — це звільнення вчителів.
«Станом на зараз у Донецькій області 9800 вчительських ставок, а після прийняття наказу може стати 3500. Тобто понад 6000 ставок у Донецькій області муситимуть скоротити. Якщо до 2014 року в області працювало понад 800 шкіл, а станом на зараз приблизно 250, то після прийняття наказу ця кількість зменшиться до 150», — розповідає представниця освітян Донеччини.
Громадські організації, які займаються питаннями прав людини в Україні, опублікували колективне звернення щодо ризиків наказу № 850. Вони також зазначають про загрозу значного звільнення викладачів. За озвученими даними, роботу можуть втратити близько 10 тисяч освітян, які працювали в закладах освіти, які були переміщені з тимчасово окупованих територій. Водночас жодного механізму для подальшого працевлаштування вчителів МОН не надало.
Відповідно до проєкту наказу, діти з ТОТ можуть втратити доступ до української освіти. Наказом передбачається, що учні з ТОТ зможуть продовжити навчатися в українських закладах за індивідуальною формою. Але вона не передбачає регулярного проведення занять, а учні повинні будуть самостійно опановувати шкільну програму та потім проходити оцінювання.
«Підхід, який представлено, призведе до зміни викладацького складу, який контактує з учнем та його родиною. Як показує практика, з огляду на особисту безпеку родинам із ТОТ важливо бути впевненими в людях, з якими вони працюють і контактують. З вчителями в школах, де зараз навчаються діти, встановлені вже довірливі стосунки. З новими вчителями такий звʼязок вибудовуватиметься довше. І чи підуть батьки на ризик?» — розповідає юристка-аналітикиня «Донбас SOS» Тайя Аврам.
Тож наказ несе ризик для України втратити звʼязки з громадянами та громадянками, які перебувають на ТОТ. До того ж юристів насторожило в наказі порушення законодавства та незабезпечення консультацій із громадкістю.
«У законодавстві передбачається свобода у виборі видів, форм і темпу здобуття освіти та право батьків обирати заклад освіти, освітню програму і форму її здобуття дітьми. Проєкт наказу суттєво обмежує це батьківське право. Також не відбувалося публічного обговорення даного проєкту наказу. І було проігноровано консультування з Громадською радою при МОН», — пояснює Тайя Аврам.
Згідно із Законом України «Про освіту», мінімально в класі має навчатися 5 учнів та учениць. Однак у наказі встановлюється нова кількість — 20 учнів та учениць. Відповідно, класи дистанційних шкіл, у яких менш як 20 учнів, будуть зачинені. Але юристам не зрозуміло, звідки взялося число «20», якщо раніше воно не було згадано в законодавстві.
«Якщо приймуть такий наказ, по-перше, суттєво зменшиться кількість шкіл Донецької області. По-друге, зменшення ставок вчителів, які можуть залишитися без роботи. Після початку повномасштабного вторгнення ми умовляли вчителів евакуюватися для власної безпеки з урахуванням того, що вони продовжать працювати дистанційно. А зараз виходить так, що ми будемо вимушені скоротити їх… Зарплата вчителя і без того невелика в Україні. В евакуації вони орендують житло, забезпечують себе, родину. Це буде величезне потрясіння для них. Звичайно, що й діти не хочуть втрачати звʼязки зі своєю громадою. А їх цього позбавляють», — розповідає представниця освітян Донеччини.
Реакція від МОН — відізвати наказ на доопрацювання
8 липня на сайті Електронних петицій Кабінету Міністрів України громадянин Сергій Борисенко опублікував петицію з проханням скасувати наказ № 850. Усього за 4 дні вона зібрала потрібні 25 тисяч підписів і зараз перебуває на розгляді.
11 липня МОН на офіційному сайті опублікувало розʼяснення щодо проєкту наказу. Повідомлялося, що команда МОН надсилала проєкт наказу на погодження центральним органам виконавчої влади, а також обласним департаментам освіти й науки. За результатом отримали чимало важливих пропозицій, які потрібно опрацювати. Після спільних обговорень та напрацювань до проєкту наказу будуть внесені зміни, після чого його передадуть на затвердження.
Також МОН повідомило, що наказ є одним з інструментів комплексної політики «Школа офлайн», яку впроваджує Міністерство освіти й науки України для повернення дітей до очного навчання:
«Основним фокусом комплексної політики “Школа офлайн” є відновлення доступу до очної освіти для якомога більшої кількості дітей там, де дозволяє безпекова ситуація. Ми розуміємо, що дистанційна освіта залишиться однією з форм навчання, тому ще одна наша ціль — упровадження якісної дистанційної освіти, яка відповідає потребам кожної категорії учнів: діти на ТОТ, діти за кордоном та діти, які не мають доступу до очної освіти».
12 липня Міністерство реінтеграції також повідомило, що проєкт наказу МОН буде доопрацьовано з метою врахування потреб учнів на ТОТ.
«Учасники наради наголосили, що необхідно передбачити дистанційну форму навчання для учнів із ТОТ. Зокрема, було запропоновано надати можливість для релокованих закладів освіти з ТОТ відкривати дистанційні класи для учнів із ТОТ. За результатами наради було вирішено створити робочу групу для напрацювання нового проєкту наказу. У документі буде врахована реальна ситуація на тимчасово окупованих і прифронтових територіях, а також освітні потреби дітей з-поміж ВПО», — повідомили в Міністерстві.
Тая Аврам повідомляє, що в тому вигляді, у якому було опубліковано перший проєкт наказу, його вже не приймуть. Зараз його доопрацьовуватимуть з урахуванням усіх зауважень та пропонувань. Тож залишається чекати нової версії наказу, який уже спричинив стільки галасу.
Східний Варіант слідкуватиме за розвитком подій.
***