Як підприємниця з Маріуполя створила косметичний бренд з нуля
Ніколи в житті не працювавши на ринку, наша героїня зважилася на нестандартне просування своєї продукції — безплатно роздавала пробники косметики людям. Результат перевершив очікування.
Олені Барковій 32 роки. Менш як два роки тому вона з нуля створила власний бренд косметики Gesty.UA, яку сама виготовляє з натуральних компонентів. Олена зізнається, що колись не вірила в те, що доглядова косметика може бути натуральною, але вивчивши аспекти виготовлення та випробувавши власну продукцію на собі, змінила думку.
«Східний варіант» поговорив з Оленою про її підприємництво, щоб дізнатися про секрети успіху.
«Я пройшла той самий шлях, що й багато жінок», — так каже Олена про те, як вчилася знову любити своє тіло, волосся і шкіру після народження двох дітей, і як це вплинуло на філософію її бренду.
«Фільтри на фото були єдиним виходом»
«У мене була суха та зневоднена шкіра десь із 24 років. Я ходила до косметолога, робила чистку обличчя, вона підбирала мені доглядові засоби, які дозволяли мені протриматися. Але “вау”-ефекту я не отримувала», — згадує Олена.
У 25 років вона народила першу дитину, майже в 30 — другу. З того часу різко проявилися вікові зміни шкіри, до яких Олена тоді не була готова. Повернувшись до косметолога, вона не змогла отримати бажаного результату. До того ж значно зросли ціни на доглядову косметику.
«В інтернеті було багато реклами натуральної косметики та іншого. Я сприймала це не більше ніж маркетинговий хід. Як можна, маючи натуральну рецептуру, зберігати свіжість продукту роками?», — думала Олена.
На одному із сайтів вона знайшла рекламу школи, де навчають виготовлення косметики із натуральних компонентів. Там Олена дізналася ази: які компоненти на що впливають, як їх правильно змішати для найкращого результату і так далі. Увесь процес навчання курують спеціалісти, а для завершення навчання потрібно пройти тести.
«Перше, що в мене вийшло, це засіб для вмивання та сироватка. Я вирішила спробувати їх на собі», — розповідає Олена.
Вона запевняє, що побоювань щодо власного продукту не було, були сумніви, чи зможе він принести видимий результат.
Потрібно зазначити, що ще до захоплення косметикою Олена почала виготовляти та продавати у соціальних мережах свічки та мило ручної роботи. Вона активно вела сторінку свого магазину в соціальних мережах, записуючи різні відео та звертаючись до підписників.
«Дивитись на себе в дзеркало без сліз я не могла, а хотілося вести гарну сторінку. Snapchat (додаток для спілкування з фільтрами для обличчя — ВВ) був єдиним здоровим виходом для мене», — зізнається Олена.
Одного дня вона знову написала пост і зробила фотографію для підписників. Але у Snapchat цієї фотографії не було. Виявилось, що Олена зробила її на звичайну камеру.
«Я підійшла до дзеркала, почала розглядати свою шкіру, шукати недоліки. І зрозуміла, що я не маю минулих проблем», — розповідає вона.
Незвичайна бізнес-модель
Олена поділилася своїми першими косметичними продуктами з подругами та попросила дати зворотний зв'язок.
«У всіх були різні проблеми — проблемна шкіра, ранні вікові зміни, сухість, чутливість тощо. Але всім дуже сподобався результат», — пояснює Олена.
Вона вирішила, що потрібно виходити новий рівень і тоді ж зрозуміла, що аудиторію для своєї продукції потрібно шукати в офлайні.
«Єдине, на що мені вистачало тоді грошей, це вийти на Центральний ринок. Тоді ж я дізналася, що для цього потрібно оформитися як ФОП. Звернулась до податкової, оформила ФОП та вийшла на ринок», — розповідає підприємниця.
Олена обрала нестандартну модель просування. Вона продавала свічки та мило ручної роботи та безплатно роздавала пробники своєї продукції з візитівкою. Згадує, що оточення дивилося на неї зі скепсисом, адже навіщо комусь безплатно роздавати косметику. Хтось просив більше пробників і безплатно, інші пропонували заплатити, але на той момент Олені потрібні були не гроші, а реальний відгук.
«На цю мить вас ще ніхто не знає та не хоче ризикувати. На довіру треба заслужити. Тому я просто просила дати зворотний зв'язок, розповісти, що підійшло, а що ні. Завдяки цьому дуже багато змінювалося потім у складі. Спочатку, наприклад, я використовувала ефірні олії. Це хороша річ, але вони не завжди підходять чутливій чи проблемній шкірі», — пояснює жінка.
Виграла грант із другої спроби
У березні Олена дізналася про грантову підтримку маріупольських підприємців від місцевого Центру розвитку та підтримки малого та середнього бізнесу.
Олена без знання бізнес-аспектів попросила допомоги своєї подруги в оформленні заявки та підготовці до захисту проєкту. Але зрештою їй відмовили, сказавши, що ідея хороша, але проєкт сирий, тому його не можуть профінансувати. І водночас їй порадили взяти участь у бізнес-інкубаторі, пройти безплатне навчання.
За кожним учнем закріплювався ментор — чинний підприємець, який пройшов весь шлях від бізнес-ідеї до її реалізації.
Коли вдруге оголосили грантовий конкурс, Олена, не роздумуючи, вирішила брати участь. Через деякий час їй зателефонували та повідомили, що її заявку на фінансування схвалено.
У рамках проєкту «Маріупольський куркуль» Олена отримає 250 тисяч гривень. Ці гроші вона планує витратити на закупівлю нового обладнання для виробництва косметики, щоб збільшити обсяги виробництва.
Натуральність vs Хімія
Зараз Олена виробляє понад 60 найменувань продукції та різні лінійки — антивіковий догляд, косметика для проблемної шкіри, для сухої шкіри тощо.
Для виготовлення орендує спеціальний кабінет та зазначає, що для такої діяльності, по-перше, потрібна санітарна книжка. По-друге, вашу рецептуру повинні перевірити фахівці з хіміко-технологічною освітою. За це треба платити.
«Моєму бізнесу другий рік, я офіційно ФОП, а зарплати особисто у мене досі немає. Усі отримані гроші я знову пускаю в обіг, щоб розвивати власну справу й надалі», — розповідає Олена.
Зараз вона вже має невеликий магазин на Центральному ринку та постійних клієнтів. Нових клієнтів приніс фестиваль місцевих підприємців у Маріуполі — Local Farmer Fest.
«Відгук був величезний, і я була дуже рада. Видно, що проблема натуральної косметики це вже не просто екотренд. У нас на кожній другій банці написано — “еко”, “органік”, “з аргановою олією”, “з гіалуроновою кислотою” ще з чимось. Але є багато нюансів, про які не говорять виробники», — розповідає підприємниця.
Рецептуру продукції обов'язково слід зазначити у міжнародних класифікаційних системах. Але якщо компонента менше ніж 1%, то виробнику дозволено ставити його в будь-якому порядку. Тому не завжди у сироватці з гіалуроновою кислотою її міститься стільки, щоб отримати бажаний результат.
«Дуже багато виробників використовують хімічну сировину, вона дешевша за натуральну. Але й ефект інший. Наприклад, крем із хімскладом покрив шкіру силіконом. Водночас вона продовжує лущитись. Багато дівчат скаржаться, що у них жирна шкіра, хоча насправді виявляється, що не такий тип шкіри сам по собі. Силікон закриває шкіру, і вона намагається виштовхнути його за допомогою шкірного сала. Силікон не вирішує проблеми волосся та шкіри, а приємні тактильні відчуття — це лише “мантія”», — пояснює Олена.
Філософія бренду
У декреті Олена намагалася мінімізувати виходи надвір. Пройшовши шлях від неприйняття себе до гармонії, багато думала про те, чому жінки недооцінюють себе.
«Усі говорять про любов до себе. Радять купити сукню, сходити на фільм, випити смачний чай, припинити неприємні стосунки. Але ніхто не хоче розуміти, чому жінка цього не робить. Жінки не мають звички любити себе. Як ми проявляємо кохання? Ми дбаємо про сім'ю, готуємо їжу, вибираємо свої дітям лише найкраще. Але ніхто не навчив наших жінок дбати про себе. Замість того, щоб купити щось собі, ми краще купимо продукти, приготуємо смачну вечерю та посидимо з сім'єю», — проводить аналогію Олена.
Вона впевнена, що ці думки близькі багатьом. Свої думки вона вклала й у філософію бренду.
«Я пройшла той самий шлях. Я теж звикала до фізичних змін свого тіла після пологів, коли важко було дивитися на себе в дзеркало. Тоді ж зрозуміла, що моє ставлення до себе змінюється тоді, коли я дбаю про себе. Я раділа, що вмилася, нанесла крем, зробила масаж. Так зростала внутрішня цінність та впевненість у собі», — каже Олена.
Поради тим, хто хоче пов'язати свій бізнес з косметикою
🔔 Порада №1
Ви повинні зрозуміти, для чого ви це робите і до чого хочете прийти.
«Якщо хочете працювати лише на гроші, нічого не вийде. Як мені пояснила одна людина, підприємець це мрійник. Я мріяла не заробити грошей, я мріяла донести, що дівчата та жінки прекрасні, але не бачать цього», — каже Олена.
🔔 Порада №2
Тим, хто хоче займатися косметикою, Олена радить дивитися не лише на хенд-мейд рецепти на YouTube, а й звернутися до професіоналів.
«Якщо у вас немає освіти, вивчіть основи з експертами. Краще вкладіться у навчання, щоб потім спокійно жити», — каже Олена.
🔔 Порада №3
Олена підтримує легальний бізнес, тому радить одразу відкривати ФОП, платити податки та складати звіти.
«Я за те, щоб усе завжди було прозорим. Тоді все сприятиме вам у ваших справах», — запевняє підприємниця.