"А сім'ї чим годувати?". Підприємці Луганщини в очікуванні локдауну
7 січня — останній день «вільної» торгівлі перед новими обмеженнями.
«Східний варіант» побував на ринку Сєвєродонецька, а також дізнався, як ставляться до чергової вимушеної перерви підприємці з інших міст.
В очікуванні
На ринку не багатолюдно, але покупці все ж є. Доноситься уривок розмови двох літніх жінок:
— Так що, ринок завтра буде?
— Так по телевізору говорили, що взагалі скасують цей карантин.
— Ой, та хто його скасує.
Діалог відбувається на ринку «Злагода». Тут на відкритому повітрі продають фрукти, овочі, сир і молоко. І, хоча Кабмін дозволив роботу продовольчих ринків, тут до кінця не впевнені, що і далі зможуть торгувати.
«Якщо дозволять, приїдемо. Заробляти потрібно. Нам що, пояснюють хіба?», — знизує плечима жінка з «молочкою».
Ті, хто торгує своїм (молоко, домашнє масло, сир), ще в попередні локдауни пристосувалися робити адресне доставлення і привозити своїм постійним клієнтам продукти під під'їзд. А замовлення приймають заздалегідь телефоном.
“20 продавців виглядають одного покупця”
На непродуктових рядах частина контейнерів вже закрита. Десь висять оголошення з переліком продукції та номером телефону.
Ті, хто сьогодні вийшов торгувати, потенційним покупцям навперебій пропонують «джинси-сорочечку-футболку».
«Один покупець йде, а його 20 продавців вже виглядають з надією: а раптом до мене? Купівельна спроможність впала, заводи не працюють. У нас тут взагалі немає скупчення людей, тим більше на свіжому повітрі», — говорить підприємиця Світлана Губарєва.
У неї в асортименті одяг. Каже, будь-який простій дуже погано відбивається на бізнесі. Мода мінлива, неактуальний товар вже не продаси. Найперший локдаун, згадує, пережили з великими труднощами. Про обмеження заздалегідь не попереджали, підприємці витратили гроші на закупівлю нового товару.
«У місті тоді не було взагалі хворих. До чого цей карантин. Думали, тиждень-два і все. А це було 2 місяці. Гаразд, вижили. Хоча сезон втратили. Починається сезон зима, в яку вкладається ще більше грошей: локдаун вихідного дня. У магазини люди можуть зайти після роботи, а ринок просто йде на знищення», — журиться Світлана.
На Центральному ринку, додає, пішли назустріч і знизили оренду на період локдауну.
«Оренда невелика виходить, їм же теж потрібно за землю платити. А товар? Останні спроби продати хоч за ціною закупівлі. Ми не можемо накопичити грошей, щоб просто сидіти вдома», — додає підприємиця.
Перехід в онлайн
Ще навесні підприємці створили групу в Фейсбуці «Ринки Сєвєродонецька» (понад 7 тисяч учасників). У ній і зараз частенько з'являються оголошення про ті чи інші товари.
Це альтернативний спосіб пошуку клієнтів. Спеціальних сайтів часто не створюють, використовують соцмережі, групу в вайбері.
«З реальною торгівлею це не порівняти. Продавець витрачається, відправляючи товар на таксі покупцеві на примірку, тому що ніхто не хоче ще й за таксі платити. Ти ж хочеш продати. Це непорівнянні речі. Але хоч якийсь заробіток», — вважає продавчиня Наталя.
Доріжки в супермаркети
Локдаун — сильний удар по бізнесу і взагалі по економіці, вважає підприємиця з Рубіжного Ольга Феленко. Хоча продуктовим ринкам працювати дозволили, а непродуктові можуть робити доставлення.
«Люди просто не виживуть. Моя думка: будуть десь торгувати “нишком”. Заходи безпеки однозначно потрібні, але такі жорсткі невиправдані. Всі мої знайомі підприємці й самі носять маски навіть на вулиці, і покупцям роблять зауваження, дуже бояться порушити приписи. На мій погляд, повинен бути більш індивідуальний підхід. Є магазини на 4 квадратних метра, а є величезні. У мене 200 квадратів зал. А зараз більш як 1-2 осіб і не заходять», — говорить Ольга.
На неабиякі труднощі натраплять і покупці, додає Ольга. Згадує, як це було під час локдауну весняного. За понад 20 років в торгівлі у неї з'явилося безліч постійних клієнтів.
«У мене розривався телефон. Люди елементарно дзвонили: у дітей взуття порвалося або виросли з нього, потрібно купити одяг. Чоловік телефонував: мені нічого взути, взуття розвалилося. А у нас у всіх по 5-10 пар взуття не стоїть. Це вбиває ринок. Люди починають переходити в супермаркети. Люди торують доріжку в супермаркет і потроху забувають, що й у кого вони раніше купували на ринку», — резюмує підприємиця.
Читайте также: Локдаун vs бізнес: хто кого?