Економіка

Півтора мільярда кредитів: скільки маріупольська громада винна іноземним донорам?

<em>Обкладинка: Східний Варіант</em>
Обкладинка: Східний Варіант

До початку повномасштабного вторгнення Маріупольська громада брала кредити в іноземних донорів для розвитку та відновлення міста. Однак після боїв у 2022 році Маріуполь окупувала росія, а техніка та інфраструктура міста були знищені.


Східний Варіант дізнався, чи виплачує маріупольська громада кредити за техніку, яка була знищена, і скільки загалом треба виплатити

12,5 млн євро кредиту: на що вони пішли?

У 2018 році Маріупольська міська рада в рамках проєкту «Оновлення рухомого складу міського комунального транспорту та модернізація суміжної інфраструктури» прийняла рішення взяти кредит від Міжнародної фінансової корпорації «IFC». Наступного року громада отримала 12,5 млн євро кредиту. У 2019 році, коли 1 євро коштувало 27,5 грн, це було 343 млн 750 тисяч гривень. Станом на 13 серпня 2025 року 1 євро — 48,6 грн, тобто сума кредиту в гривнях збільшилася до 608 млн грн.

З отриманої суми кредиту на 11 млн євро придбали 64 нових автобуси марки МАЗ, які поетапно випустили на роботу на міські маршрути. Ще на 30 тисяч євро кредиту придбали додаткове устаткування для автобусів. 1,4 млн євро направили на реконструкцію «Цеху планових ремонтів» Маріупольського депо № 4. Про це Східному Варіанту розповів заступник міського голови з питань діяльності виконавчих органів Маріупольської міської ради Сергій Орлов.

Нові автобуси, які тільки-но прибули у Маріуполь, 2019 рік. Фото: Маріупольська міська рада

«14 березня 2022 року Виконавчий комітет Маріупольської міської ради проінформував «IFC» про форс-мажорні обставини, що підтверджувалися Торгово-промисловою палатою України, та надав запит про призупинення нарахування відсотків за кредитом, починаючи з 24 лютого 2022 року, списання відсотків та відтермінування поновлення їхньої сплати та основної суми боргу до закінчення дії воєнного стану. У своїй відповіді «IFC» погодили відтермінування сплати кредиту та відсотків. Після 14 жовтня 2022 року «IFC» не надсилало вимоги щодо необхідності відновлення виконання позичальником своїх зобовʼязань», — розповів Сергій Орлов.

Під час боїв за місто комунальні автобуси слугували як перешкоди для танків. Березень 2022 року. Фото: Євген Малолєтка

У 2021 році Маріупольська міська рада погасила кредит на 990 тисяч євро, з них 365 тисяч — відсотки. На 1 серпня 2025 року несплачена сума кредиту складає 11,8 млн євро (або 574 млн грн за сьогоднішнім курсом). Відсоткова ставка за користування залученими коштами відповідно до договору 6% за рік.

Але є ще кредити

Також у 2018 році Маріупольське трамвайно-тролейбусне управління уклало кредитний договір із Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) на суму 18 млн євро (875 млн грн за сьогоднішнім курсом). На 15 млн євро закупили 72 одиниці нових тролейбусів, а також запчастин до них, та обладнання. На 260 тисяч євро придбали 2 автовишки для обслуговування контактної мережі. 76 тисяч євро направили на реконструкцію тролейбусного депо № 4.

«Станом на 1 серпня заборгованість за кредитом становить 12,4 млн євро (603 млн грн). Відсоткова ставка за користування коштами згідно з договором — 5,75 %. З 24 лютого 2022 року виплата за кредитом не здійснюється за домовленістю сторін», — повідомив Сергій Орлов.

Нові тролейбуси у Маріуполі, 2021 рік. Фото: Маріупольська міська рада

Також у 2019 році в рамках проєкту «Постачання питної води в Маріуполі» уклали Рамковий договір між Урядом Франції та Урядом України на загальну суму 64 млн євро. З них фактично отримали 781 тисячу євро на роботи з попереднього вишукування щодо модернізації систем управління водними ресурсами та питного водопостачання в Маріуполі.

Станом на зараз заборгованість за цим кредитом становить 781 тисяча євро (майже 38 млн грн). Процентна ставка за кредитом — 0,08 % річних. Реалізація проєкту призупинена через початок повномасштабного вторгнення росії та тимчасову окупацію Маріуполя.

Згідно з договором, термін сплати основної суми та відсотків за кредитом почнеться з 2030 року.

Доцільно визнати, що проєкти з оновлення комунального транспорту в Маріуполі були доволі успішними. Транспортна система міста працювала досить зважено й отримувала схвальні відгуки — комунальними автобусами та тролейбусами вдалося охопити все місто з віддаленими мікрорайонами, відкривалися нові маршрути.

Водопостачання у місті теж було відомою проблемою. І логічно, що міська рада планувала її розв'язати. На жаль, початок повномасштабного вторгнення росії та тотальне знищення Маріуполя російською армією призвели до того, що тепер сплачувати кредити доведеться за послуги, які вже не працюють.

Інше питання в доцільності таких великих кредитів для міста, яке з 2014 року вважалося прифронтовим.


Здійснено за підтримки Асоціації “Незалежні регіональні видавці України” та Amediastiftelsen в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів

І
Subscription: Plane Paper

Підписуйтеся на розсилку

Популярні новини

Підписуйтеся на розсилку