Актуально
До 31 грудня пенсіонерам з ТОТ потрібно пройти ідентифікацію: кого це стосується та куди звертатись?

Цьогоріч змінились правила підтвердження особи для пенсіонерів і отримувачів соціальних виплат. Зокрема, певні категорії пенсіонерів з тимчасово окупованих територій повинні до 31 грудня 2025 року пройти ідентифікацію. Ця процедура необхідна для підтвердження особистих даних пенсіонера, щоб продовжити отримувати пенсійні виплати з 1 січня 2026 року.
Східний Варіант дослідив кого це стосується та які є способи ідентифікації. Роз'яснення надала провідна юристка з питань ВПО, координаторка чат-бота «Юридичний порадник для ВПО» БФ «Право на захист» Євгенія Холодна.
Що таке ідентифікація та для чого вона потрібна?
Через повномасштабне вторгнення росії на територію України безліч пенсіонерів вимушено покинули свої домівки та отримали статус ВПО. Дехто залишився на тимчасово окупованих територіях (ТОТ), а хтось — виїхав за кордон. Такі переміщення потребують контролю, а саме ідентифікації. Цьогоріч її потрібно пройти до 31 грудня 2025 року. Про нові правила йдеться у Постанові Кабінету Міністрів України № 299 від 11 лютого 2025 року.
Фізична ідентифікація — це процедура, яка дозволяє підтвердити, що саме одержувач пенсії отримує виплати. Ці дії необхідні для запобігання шахрайству та для актуалізації даних про пенсіонерів і одержувачів страхових виплат. Юристка БФ «Право на захист» Євгенія Холодна пояснює:
«Простими словами, ідентифікація потрібна, тому що іншим чином держава не може достеменно встановити, чи не втрачено пенсіонером з тимчасово окупованої території (ТОТ) або з-за кордону доступу до банківської картки (що створює ризики її використання третіми особами) та чи є людина живою».

Кому потрібно пройти ідентифікацію?
До кінця поточного року ідентифікацію мають пройти не всі пенсіонери, а лише певні категорії:
- Пенсіонери, які отримують виплати та проживають на ТОТ;
- Пенсіонери, які тимчасово перебувають за кордоном (за винятком людей, які отримують пенсію у межах міжнародних договорів);
- Пенсіонери, які виїхали з тимчасово окупованих територій на підконтрольну територію України.
Євгенія Холодна звертає увагу, що «люди, які виїхали з ТОТ і проживають на підконтрольній Україні території, повинні пройти ідентифікацію одноразово, тоді як ті, хто проживає за кордоном чи на тимчасово окупованій території — щороку до 31 грудня».
Як пройти ідентифікацію?
Юристка пояснює, що пройти ідентифікацію можливо кількома способами, які передбачено законом. Далі розглянемо кожен.
Онлайн через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (ПФУ). Для цього потрібно авторизуватись за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП) або «Дія.Підпис» (Дія ID) на вебпорталі та скористатись сервісом «Моя ідентифікація».
Через відеоконференцзв'язок з представником ПФУ. Для цього потрібно заповнити заяву на вебпорталі ПФУ (розділ «Заява на ідентифікацію за допомогою відеоконференцзв’язку») або записатись через Контакт-центр за телефонами: 0 800 503 753, 044 281 08 70, 044 281 08 71.

«Заява обробляється близько 12-14 днів. Потім надійде повідомлення про призначений день відеозв'язку на вказану у зверненні електронну пошту», — пояснюють на гарячій лінії Пенсійного фонду України.
Такий спосіб найбільш доступний для пенсіонерів, які перебувають нокупованомуа ТОТ. Ним скористалася 67-річна пенсіонерка (ред. ім'я не вказано з метою безпеки), яка нині перебуває у тимчасово місті на Луганщині. Пенсіонерка розповідає:
«Зареєструватись на вебпорталі мені допомогла дочка. Близько 10 днів я очікувала відповіді. Наразі мені вже надійшло повідомлення про дату та час відеозустрічі з представником ПФУ, яка має пройти у застосунку Viber».
Також у повідомленні, яке надійшло пенсіонерці зазначено, що, у разі неможливості приєднатися, потрібно повідомити про це на електронну пошту ПФУ або за телефоном 0800503753.
Через дипломатичну установу. Пенсіонери, які перебувають за кордоном, можуть звернутися до українських дипломатичних установ або до консульства для отримання документа, що підтверджує особу. Даний документ разом із письмовою заявою про продовження виплати пенсії потрібно надіслати поштовим відправлення до територіального органу ПФУ, де людина перебуває на обліку. Перелік дипломатичних установ України можна знайти за посиланням.
Також, за словами Євгенії Холодної, скановану копію цього документа разом із заявою також можна подати через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України, підписавши їх кваліфікованим електронним підписом (КЕП).
Додатково юристка пояснює:
«Пенсіонери, які перебувають за кордоном у дружніх третіх країнах, на вибір можуть скористатися послугами ідентифікації за допомогою «Дія.Підпису» на порталі ПФУ, відеоконференцзвʼязку або шляхом посвідчення факту через дипломатичну чи консульську установу».
Особиста ідентифікація. Це очне звернення до територіального органу ПФУ або до уповноваженого банку у разі, якщо пенсіонер виїхав з ТОТ та перебуває на підконтрольній Україні території.
Пенсіонерка Ольга Миколаївна зі Сватового Луганської області разом зі своєю 82-річною мамою вимушено покинула рідне місто влітку 2022 року через російську повномасштабне вторгнення. Нині пенсіонерка перебуває у Черкасах і оновила свої дані безпосередньо у сервісному центрі ПФУ. Вона розповідає:
«Я з мамою близько трьох місяців прожила в окупації, потім ми виїхали. Зараз маємо статус ВПО. Як тільки ми дізналися про необхідність ідентифікації, то відразу поїхали до Пенсійного фонду у Черкасах. Там ми надали необхідні документи, мене та маму сфотографували. Також я і мама, кожна від свого імені, написали заяви, що не отримуємо виплат від рф».

За словами Ольги Миколаївни, на її погляд, процедура ідентифікації не складна, попереднього запису не потрібно, оскільки прийом відбувався у порядку живої черги.
«Серед знайомих ВПО говорили, що черги великі, тому я очікувала, що нам доведеться довго чекати. Крім того у Пенсійному фонді попередили, що під час тривоги прийом громадян призупиняється до відбою. — розповідає Ольга Миколаївна, — Але коли ми приїхали, то людей було не багато. Все оформили успішно і доволі швидко, можливо просто пощастило потрапити у такий час».
Як подати повідомлення про неотримання пенсії від рф?
Як пояснює Євгенія Холодна, люди, які проживають на тимчасово окупованих територіях України або виїхали з таких територій, зокрема, за кордон, також повинні до 31 грудня проінформувати органи ПФУ про неодержання пенсії чи страхових виплат від рф.
Повідомити про цей факт можливо кількома способами. А саме:
- через вкладку «Дистанційне інформування» в особистому кабінеті на вебпорталі ПФУ. Для цього потрібно авторизуватись за допомогою КЕП або «Дія.Підпис» і поставити позначки про неотримання пенсії та страхових виплат від органів пенсійного забезпечення рф;
- у заяві про призначення або про перерахунок пенсії, яку можна подати за допомогою КЕП через особистий кабінет вебпорталу ПФУ. Потрібно у розділі «Щодо пенсійного забезпечення» обрати вкладку «Заява на призначення пенсії» або «Заява на перерахунок пенсії» та заповнити необхідні поля. У блоці «Пенсія іншого виду за іншими законами України або в іншій державі» вказати необхідні дані і долучити скановані копії паспорта та ідентифікаційного коду;
- під час відеоідентифікації допускається в усній формі повідомити представнику ПФУ про факт неотримання пенсії чи страхових виплат від рф;
- особисто подати заяву довільної форми з відповідним змістом до будь-якого сервісного центру ПФУ.
Крім цього, Євгенія Холодна додатково рекомендує після процедури ідентифікації перевірити чи все пройшло успішно у своєму особистому кабінеті на вебпорталі електронних послуг ПФУ. У сервісі «Моя ідентифікація» можна подивитись дату останнього проходження та побачити через який канал вона була здійснена.

Якщо прийшло негативне рішення щодо ідентифікації по відео?
Якщо пенсіонеру не вдалося пройти відеоідентифікацію, тобто він отримав негативне рішення, то орган Пенсійного фонду надасть наступні роз'яснення:
- про причини невстановлення особи одержувача:
- про порядок та строки повторного звернення для проведення відеоідентифікації:
- про порядок оскарження такого рішення.
«У такому разі слід ознайомитись з причинами невстановлення особи і вирішити проходити відеоідентифікацію повторно, що на практиці переважно допомагає заощадити час, чи оскаржувати рішення органу Пенсійного фонду», — пояснює Євгенія Холодна.
Якщо закінчився термін ідентифікації, що робити?
Як роз'яснює юристка, якщо людина не пройде фізичну ідентифікацію до кінця грудня поточного року, то з 1 січня 2026 року, виплати будуть призупинені. Таку ситуацію можливо виправити.
«Якщо людина пройде фізичну ідентифікацію протягом року після припинення пенсії — виплати будуть поновлені після проходження ідентифікації з дати припинення виплати. Якщо ж з моменту припинення пенсії минуло більше 1 року — виплати поновлюються після подання заяви про поновлення пенсії. Пенсіонер зможе розраховувати на отримання пенсії за минулий період, але не більше ніж за 3 роки до дня звернення», — пояснює Євгенія Холодна.
Контакти для додаткової юридичної консультації
Якщо ви маєте юридичні питання, телефонуйте на лінію безоплатної юридичної допомоги БФ «Право на захист»: (099) (068) (093) 507 50 90 ( Пн-Пт 8:00–21:00).
Крім цього можливо написати у чат-бот «Юридичний порадник для ВПО», натиснувши кнопку «Звʼязок з юристом»: Telegram, Viber, Facebook (Messenger). Чат-бот доступний для самостійного пошуку юридичної інформації 24/7.
Також ви можете отримати юридичну допомогу офлайн (особисто) в офісі БФ «Право на захист». Адреси та графік роботи офісів за посиланням.
***
















