"Наука доступна для всіх": як освітній проєкт розвиває школярів Донеччини та Луганщини
Пропагандистські російські медіа продовжують поширювати тезу про те, що нібито київська влада не бажає навчати дітей Донеччини та Луганщини. Суспільство та громадські організації не допомагають школярам зі сходу України розвиватися в науці, а навпаки — перешкоджають. Східний Варіант поспілкувався з командою освітнього проєкту “Інженерний тиждень” та довідався правду про допомогу в розвитку інженерії школам Донеччини та Луганщини.
Фейк: “ВСУ специально пытаются оставить детей республик Донбасса без образования”
Росіяни не припиняють створювати фейки про те, що “киевский режим фактически исказил сознание детей”. Маніпулюють у своїх заявах рівнем освіти школярів на території Донеччини та Луганщини. Наголошують на тому, що території, які окуповані росією, отримують кращий рівень освіти. Чи справді високий рівень освіти на окупованих територіях Східний Варіант писав в матеріалі про життя дівчини в окупованій Харцизький міській громаді та в окупованій Макіївці.
Проте пропагандисти наголошують ще й на тому, що на території вільної України дітям Донеччини та Луганщини не допомагають розвиватися в науці, а навпаки — перешкоджають.
Східний Варіант поспілкувався з освітянами Донеччини та Луганщини й з’ясував правду про допомогу освітнього проєкту “Інженерний тиждень” в розвитку в науці школярам зі сходу України.
“Навички необхідні в умовах війни та вимушеного переїзду”
“Інженерний тиждень” — це український проєкт громадської організації “Про.Про.Лаб”. Формат “Інженерного тижня” має в собі елементи STEM-підходу. Абревіатура STEM вживається для позначення популярного напряму в освіті, що охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics).
У січні 2024 року втретє об'єднали українські школи офлайн та онлайн. Мета проєкту — підтримати учнів та учениць у розвитку власного інженерного потенціалу. Для цього команда розробила тематичні уроки та інженерні завдання, які після реєстрації охочих надіслали понад 3000 вчителям.
“За допомогою наших матеріалів вчителі урізноманітнюють звичні фізику, хімію, математику та уроки праці. Матеріали для завдань (і в результаті маленьких “винаходів” школярів) можна знайти у побуті або купити за дешево. Це також про розвиток у дітей життєво необхідних навичок — критичного мислення, креативності, гнучкості та самозарадності. Направду кажучи, ці навички, необхідні в умовах війни та вимушеного переїзду, будуть корисні школярам і в дорослому віці”, — розповіла комунікаційна менеджерка проєкту “Інженерний тиждень” Альона Нагаєвщук.
Проєкт залучив 1900 шкіл в Україні та за кордоном, із них 77 шкіл із Донецької області та 7 із Луганської області.
“Освітяни продовжують традицію Інженерних тижнів попри війну, освітні втрати та власні життєві труднощі. Вчителі своїм учням за будь-яких умов прагнуть надати корисні знання в цікавому прикладному форматі. У класах, укриттях, онлайн чи в евакуації за кордоном. Нам цінна участь освітян і дітей Донеччини та Луганщини. Адже це саме той приклад, коли молоде покоління навчають бути самозарадними, даючи їм інженерні здібності та загалом розвиваючи в дітях розуміння, що за бажання вони здатні на все. Попри всі обставини”, — зазначила Альона Нагаєвщук.
Олена Шульга, координаторка “Інженерного тижня”, розповіла про те, що проєкт також приділяє увагу учням з особливими освітніми потребами. Завдання створені таким чином, щоб усі без винятку школярі спробували себе в ролі інженерів. Крім завдань і плану уроків, вчителі отримують методичні рекомендації, як підготуватися самим до уроку та на що звернути увагу під час виконання завдань учнями з порушенням слуху, зору, ментальними порушеннями.
Ці поради розробили ще на самому старті проєкту, у 2021 році, консультувалися з експерткою з Ізраїлю, яка спеціалізується на викладанні науки для дітей з інвалідністю. Поради для роботи з учнями з ООП прописуються до кожного завдання окремо, цього року їх також додали до методичних матеріалів.
Олена Шульга додала, що один з акцентів програми — це свідома профорієнтація в контексті майбутнього України:
“Цього року ми об'єднали всі завдання в тому, щоб показати школярам, як можна допомогти жити в цьому світі зараз трошки краще та комфортніше. Сподіваємося, що результатом цього “Інженерного тижня” будуть принаймні кілька команд старшокласників, які разом з вчителями чи самостійно будуть робити внесок у свою громаду чи школу. Тобто, ми вже знаємо, як багато із них волонтерить та допомагає в абсолютно різних сферах. А наша програма дає додаткові можливості.
Цей проєкт — дуже легкий формат профорієнтації. Ми не просуваємо одну професію, а знайомимо з різними. Показуємо, як над несхожими темами працюють інженери. Це екологія, робототехніка, та навіть економіка. Бо у сфері фінансів теж є інженери. На “Інженерному тижні” ти можеш подивитися в майбутнє та відчути, ким хочеш стати”.
“Власноруч створені санітайзер та світломузика дали змогу зрозуміти, що наука доступна для всіх”
Проєкт “Інженерний тиждень” працює таким чином, що вчителі реєструються на участь у події, їм надсилають завдання та методичні матеріали, а далі вони вільні в тому, як усе організувати — в школі чи онлайн. Східний Варіант дізнався в самих освітян Донеччини та Луганщини про їхню участь в проєкті та залученість школярів до інженерії.
Уварова Марина, вчителька історії Слов'янської ЗОШ №16 розповіла, що у ході “Інженерного тижня” виявила учнів, які досить вправно складають електричні схеми та моделі:
“У початковій школі до виконання завдань долучалися батьки. Особливий інтерес завдання Інженерного тижня викликали у дітей з особливими освітніми потребами”.
Саматова Олена Вікторівна, вчителька географії та біології Краматорського ліцею зазначила, що проводила Інженерний тиждень ще під час пандемії COVID-19, і це дуже допомогло закладу:
“Тиждень підготовки, створення інженерних груп, вибір предмета та напрямку роботи — все це створило для учнів ситуацію успіху і стало мотивацією для наукової діяльності. Ми провели презентацію робіт найактивніших інженерних груп, ділилися враженнями. Учні отримали сертифікати від вчителів-експертів. Надихнула ця робота й учнів з особливими освітніми потребами. Дуже раділи успіхам наших дітей! Власноруч створені ними санітайзер та світломузика дали змогу зрозуміти, що наука доступна для всіх, без виключення!”.
Отже, російські заяви про байдужість громадськості та держави до рівня освіти та розвитку в науці школярів зі сходу України — це фейк.
Історія ініціативи “Інженерний тиждень” підтверджує, що російське твердження є хибним, а 77 шкіл із Донецької області та 7 із Луганської області отримали можливість розвиватися в інженерії. А враження освітян Донеччини та Луганщини доводять: усі діти, зокрема з особливими освітніми потребами, завдяки цьому формату можуть ближче познайомитись із наукою та знайти для себе цікаві завдання у звичних предметах!
***